صالحی: اوغلو سر سوریه به تهران می آید

۲۰ تیر ۱۳۹۰ | ۰۲:۲۲ کد : ۱۴۵۰۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه با اشاره به سفر چند ساعته وزیر خارجه ترکیه به کشورمان، تحولات منطقه به ویژه موضوع سوریه را محور گفت‌وگوها با همتای ترکش برشمرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست "سفیران بی نشان" در جمع خبرنگاران گفت: آقای داوود اوغلو عصر امروز به تهران سفر می‌کند. نشست مهمی با ایشان به ویژه در ارتباط با تحولات اخیر منطقه و به ویژه در مورد سوریه خواهیم داشت. سوریه برای ما و منطقه کشور بسیار مهمی است. معتقدم نزدیکی افکار سیاسی بین ایران، سوریه و ترکیه می‌تواند زمینه‌ساز صلح و امنیت در منطقه باشد. پس از گفت‌وگو با آقای داوود اغلو به وین خواهم رفت و موضوع سوریه و تحولات منطقه در آنجا مطرح خواهد شد. وی تاکید کرد: ما با ترکیه روابط ویژه‌یی داریم که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و رفت‌وآمدهای مردمی بوده است. یقیناً‌ رایزنی‌های ما با ترکیه برای منطقه بسیار مهم ا ست.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص روابط ایران و عربستان نیز با بیان این‌که ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکل خاصی نداریم، خاطرنشان کرد: مشکلی که بین ما است دیدگاه‌های ما نسبت به مسائل و تحولات منطقه است که احتیاج به رایزنی‌ دارد و سوء تفاهم‌های موجود با این رایزنی‌ها می‌تواند برطرف شود.

وی با بیان این‌که عربستان کشور مهمی در منطقه، جهان اسلام و دنیا است، اظهار کرد: ما روابط خوب و دیرپایی با عربستان داشته‌ایم، سوء تفاهم‌هایی که اخیراً در مورد تحولات منطقه‌یی وجود داشت قابل رفع است. ما باید به دنبال شیوه‌ای باشیم که چگونه این رایزنی‌ها را انجام دهیم. در حال رایزنی هستیم و امیدواریم در آینده گفت‌وگوهای لازم با عربستان در مورد مسائل منطقه انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد محور مذاکراتش با آمانو با توجه به انتقادات اخیر آمانو در مورد برنامه‌های هسته‌یی ایران گفت: ملاقاتی با آقای آمانو در وین خواهم داشت. تکلیف مسائل هسته‌یی روشن است. شورای عالی امنیت ملی مسئول پرونده هسته‌یی ایران است و تمامی اقدامات در این باره از طریق شورای عالی امنیت ملی کشورمان هماهنگ می‌شود و هر صحبتی که من نیز با آقای آمانو داشته باشم در این چارچوب است.

صالحی همچنین در مورد قرار گرفتن نام 50 نفر از مقامات ایرانی در لیست تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: این رفتار آمریکا امر جدیدی نیست،30 سال است که از این اقدامات انجام می دهند. جمهوری اسلامی ایران همواره با قدرت و قوت تمام مشکلات خود را حل کرده و مسیر رشد ر ا پیموده است. آن‌ها آب در هاونگ می‌کوبند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به پیگیری وضعیت 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی گفت: ما از دولت لبنان درخواست کرده‌ایم کمیته ویژه‌یی را برای پیگیری سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی تشکیل دهد. ما نیز به نوبه خود برای اولین بار اقدام به تشکیل کمیته حقوقی در لبنان خواهیم کرد و از حقوقدانان برجسته لبنانی می‌خواهیم که پرونده حقوقی جامعی را تنظیم کنند و این پرونده را به دستگاه‌های لبنانی تحویل دهند.

وی افزود: هدف ما جستجوی افراد در لبنان برای مسائل اتهامی نیست بلکه هدف اصلی ما بازگرداندن دیپلمات‌های عزیزمان است. به هر حال از مجموعه افرادی که در لبنان از سرنوشت این دیپلمات‌ها اطلاع‌ دارند می‌خواهیم با این کمیته حقوقی همکاری کنند. ما به دنبال متهم در لبنان نیستیم ما می‌دانیم اتهام بزرگ به رژیم صهیونیستی وارد است کاری با افراد در لبنان نداریم ما فقط می‌خواهیم سرنوشت دیپلمات‌هایمان روشن شود و یقین داریم این عزیزهای ما در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی هستند و می‌خواهیم آن‌ها به سلامت به کشور باز گردند.

صالحی تاکید کرد: ما نیاز داریم پرونده حقوقی خود را تقویت کنیم و با مشاهدات و اطلاعاتی که افرادی در لبنان از این قضیه داشته‌اند بتوانند به کمیته حقوقی کمک کنند که به نتیجه برسیم.

وی همچنین در مورد سفرش به اتریش و اسلوونی گفت: من فردا به اسلوونی خواهم رفت و پس از آن به اتریش سفر می‌کنم. این سفر به دعوت وزیر امور خارجه اتریش انجام می‌شود. این سفر را سفر خوبی با رویکرد توسعه همکاری‌ها میان ایران و اروپا می‌دانم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در ابتدای مسئولیتم اعلام کردم اتحادیه اروپا برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و جایگاه ویژه‌یی دارد. ما دهه‌ها و بلکه قرن‌ها است که با هم روابط تجاری، فرهنگی، علمی و همه گونه روابط انسانی داریم و افت و خیزهایی که بویژه در یکی، دو دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم نباید مانع از گسترش روابطمان و نگاه به آینده روشن بین ایران و اتحادیه اروپا باشد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم ایران و اتحادیه اروپا مکمل یکدیگر هستند. برای اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که هزاران سال در ارتباط با این اتحادیه بوده، مهم است ضمن این‌که به عنوان کشور استراتژیکی است که دارای منابع انرژی است و می‌تواند تامین کننده مطمئن انرژی اروپا باشد و به عنوان شریکی مطمئن برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

صالحی گفت: امیدواریم در این سفر که اولین سفرم به اتحادیه اروپا و بنا به دعوت وزیر خارجه اتریش است بتوانیم به این مسائل وارد شویم و زمینه گسترش روابط را آرام آرام با اروپا فراهم کنیم.

 


نظر شما :