صالحی از وین به نیجریه رفت

۲۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۴۵۷۱ سرخط اخبار
 'علی اکبر صالحی' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه به وقت محلی ، در پایان نخستین دور از سفرهای اروپایی دو جانبه اش ، وین را به مقصد کشور نیجریه ترک کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در راس هیاتی برای شرکت در چهاردهمین اجلاس وزرای خارجه عضو گروه 'دی 8' امروز وارد ابوجا پایتخت نیجریه در غرب آفریقا می شود.

اجلاس وزرای خارجه عضو گروه دی 8 قرار است روز پنجشنبه برگزار شود.

کشورهای در حال توسعه شامل ایران ، اندونزی ، بنگلادش ، ترکیه ، پاکستان ، مالزی ، مصر و نیجریه اعضای گروه دی هشت را تشکیل می دهند.

پایه گذار دی 8 ، نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق و اسلامگرای ترکیه بود که با سفر به کشورهای یاد شده در سال 1375 زمینه تاسیس این گروه را فراهم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین مرحله از سفرهای اروپایی دو جانبه اش به منظور تعمیق روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه به کشور اسلوونی رفت و با همتای خود 'ساموئل اژبوگار' در رابطه با مسائل دو جانبه ، تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا ، مسائل بین المللی و حقوق بشر مذاکره کرد.

در سفر یک روزه صالحی به این کشور اروپای مرکزی ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی بطور رسمی گشایش یافت.

طرفین همچنین سند مبادله برنامه فرهنگی ، علمی و آموزشی را برای اجرا در سالهای 1390 تا 1393 امضا کردند.

صالحی پس از اسلوونی به دعوت همتای اتریشی خود عازم وین شد و روز سه شنبه علاوه بر دیدار با معاون صدر اعظم و وزیر خارجه اتریش با 'یوکیا آمانو' مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

وی پس از مذاکره یکساعته خود با آمانو در پشت در های بسته، این مذاکرات را مثبت خواند و اعلام کرد طرفین برای حل و فصل مسائل باقی مانده توافق کردند کارشناسان فنی ،مکانیزم های جدیدی را تعریف کنند.

صالحی با 'میخائیل اشپیندلگر' همتای اتریشی خود نیز درباره مسائل دوجانبه ، تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، مسائل بین المللی و موضوعات حقوق بشر و هسته ای مذاکره کرد.

وزیر خارجه ایران که روز سه شنبه در اتریش روز پرکاری را داشت با 'تی بورتات' دبیر اجرایی سازمان منع جامع آزمایش های هسته ای (CTBT) ، مدیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و همچنین 10 نفر از نمایندگان پارلمان اتریش دیدار و گفت و گو کرد و به نخستین دور از سفرهای اوپایی دو جانبه اش پایان داد.


نظر شما :