مجله هفته/ باید در تمام آب‌های آزاد حضوری مقتدرانه داشته باشیم

۲۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۴۵۹۴ اخبار اصلی
چهره این هفته ما دکتر سعید جلیلی است که چند هفته مطلب و گزارشی درباره او منتشر نشده بود ولی با ظاهر شدن در اولین همایش نیروی دریایی راهبردی و ایراد یک سخنرانی قرا، توانست به عنوان چهره این هفته ما انتخاب شود.
مجله هفته/ باید در تمام آب‌های آزاد حضوری مقتدرانه داشته باشیم
دیپلماسی ایرانی: شاید سعید جلیلی نه فقط برای ما که برای خیلی ها چهره برگزیده هفته باشد. آنچه معمولا باعث این انتخاب می شود، موضع گیری ها و مونولوگ هایی است که شخصیت های سیاسی ما یا دیگران بر زبان می آورند و به نوعی خود را جالب توجه نشان می دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز دوشنبه در سخنانی در اولین همایش نیروی دریایی راهبردی گفت:‌ در منطقه ما به ویژه در دریا هیچ قدرتی نه می‌تواند و نه باید اهداف ایران را نادیده بگیرد.

بخش هایی از صحبت های ایشان به صورت نعل نه بعل از خبرگزاری ایسنا نقل می شود. حتما تا انتها بخوانید:

·         هر گونه نادیده گرفتن اهداف و منافع ایران در منطقه برای دیگران هزینه کلان و نتیجه صفر در بر خواهد داشت.

·         مسیری که ایران تاکنون طی کرده است نشان داده بسیاری از دشمنان ما می‌دانند تقابل راهبردی با ایران برای آنها فایده ندارد و برای اینکه دامنه موفقیت ما افزایش یابد لازم است برای هر گونه تقابل و تعامل راهبردی از دریا استفاده حداکثری کنیم.

·         عرصه حضور و حرکت ایران نه تنها خلیج فارس و دریای عمان بلکه باید در تمام آب‌های آزاد حضوری مقتدرانه داشته باشیم.

·         راهبرد‌ ما در دریا هم حضور موثر و قدرتمند و هم حضور بازدارنده و سازنده خواهد بود.

·         حتی بین کشور‌هایی که به لحاظ نظامی متحد استراتژیک هستند، در سیاست خارجی و دفاعی‌شان انطباق کامل دیده‌ نمی‌شود و از تفاوت‌ها در رویکرد‌های سیاست خارجی و دفاعی است که افتراق تولید می‌شود و از نقاط مشترک، فرصت.

·         اگر اهداف، اصول و مبانی یک نظام و حاکمیت را در نظر بگیریم پارادایمی شکل می‌گیرد که تفاوت پارادایمی نقاط اشتراک و افتراق را ایجاد می‌کند اما پارادایم و نظام فکری حاکم بر جمهوری اسلامی ایران تفاوت‌ اساسی و ماهوی با سایر کشورها دارد. اگر بتوانیم به تعریف دقیق و فهم صحیحی از این تفاوت برسیم شاید بهتر بتوانیم در برنامه‌ها و رویکرد‌هایی که داریم دقیق‌تر شویم.

·         جمهوری اسلامی ایران نظامی است که مردم سالاری در آن یعنی مردم در آن حاکمیت ربوبیت الهی را انتخاب کردند. در بین اختلاف‌های اساسی که در طول تاریخ وجود داشته است دعوا بر سر همین مفهوم ربوبیت است. "رب" آن است که باید انسان را مدیریت کند.

·         در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم ربوبیت الهی را انتخاب کردند و مردم سالاری دینی یعنی همین. این مردم سالاری در برابر نظام‌هایی که ادعای مردم سالاری دارند و یا اساسا دیکتاتوری هستند تقابل دارد. چنین باوری یک ضرورت است؛ رویکردی که هدایت و سیاست را از آن مقام " رب‌العالمین" می‌داند و بر اساس باور‌های ما و آموزه‌های قرآنی پذیرش این باور آثار خاص خودش را دارد.

·         وقتی ایمان به ربوبیت خداوند متعادل در مناسبات جاری و ساری شود به دنبال‌اش یاری و قدرت الهی همراه می‌شود و این باور همان تفاوت پارادایمی بین نظامی است که مجهز به این باور است با نظام‌های دیگر.

 

 

·         وی با اشاره به دیدارش در سال گذشته با رومانو پرودی، نخست‌ وزیر پیشین ایتالیا گفت: او می‌گفت که ایران با وجود فشار‌هایی که از سال‌های ابتدایی دهه 70 بر او وارد شده است نمی‌توانسته این گونه دوام بیاورد و نه تنها در برابر این فشار‌ها شکست نخورده است بلکه پیشرفت هم کرده است و این نشان دهنده وجود ظرفیت‌هایی در ایران است.

·         عمل صالح در هر عرصه‌ای اقتضائات خاص خود را دارد و عرصه کارهای نظامی و به ویژه دریا به همین شکل.

·         در آیات قرآن هر جا بحث دریا شده است در کنارش بر بهره‌برداری حداکثری از دریا تأکید شده است.

·         اگر قدرت منطقه‌ای ایران غیر قابل انکار است به مدد انقلاب اسلامی است. قدرت منطقه‌ای ایران را کشورهای منطقه نمی‌توانند نادیده‌ بگیرند و در این جهت یکی از شاخص‌های مهم قدرت دریایی ایران است. اقتدار دریایی یک ضرورت راهبردی است و باید از شأن جمهوری‌ اسلامی ایران حفاظت کند.

·         هر چه قدرت استفاده حداکثری داشته باشیم از تهدیدها بیشتر کاسته خواهد شد و در گفتمان سازی برای این مساله ( ضرورت نیروی دریای) نیروی دریایی ارتش بیشترین نقش را دارند.

·         پایداری بر حقوق ملت، خیرخواهی ایران نسبت به همسایگان‌اش و مردم دنیا و موقعیت امروز ایران در منطقه اذعان دارد پایدارترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه است و نشان می‌دهد پارادایم مردمسالاری دینی ایران در تقابل اساسی با پارادایم دشمنان ایران به ویژه آمریکا است.

 

نظر شما :