طرح جدید روسیه برای حل بحران هسته ای ایران

۲۳ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۴۶۲۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه که به آمریکا سفر کرده است، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از طرح جدید کشورش برای حل اختلاف کشورهای غربی با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه نقشه راه جدیدی برای برنامه هسته‌ای ایران و حل اختلاف غرب با ایران که مراحل آن بر اساس اقدامات «گام به گام» است، ارائه کرد.

لارووف روز گذشته (چهارشنبه 13 ژوئیه) پس از مذاکرات خود با باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا این طرح را شرح داد و اعلام کرد که هدف کشورش احیای مذاکرات [غرب با ایران] است.

در حالی که ایران بارها تاکید کرده است که به تمام سوالات و ابهامات فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده است، اساس این طرح بر اساس سوال آژانس و پاسخ ایران است که در هر سوال و هر مرحله تحریمی از تحریم‌های ایران برداشته یا زمان آن کوتاه می‌شود.

لاوروف در سخنان خود اعلام کرد که روسیه این طرح را «بر اساس چند مرحله» ارائه کرده است « و هر گام از جانب ایران مشخص است که در مقابل آن یک گام مصالحه‌آمیز مثل تعلیق برخی تحریم‌ها یا کوتاه کردن زمان آن است».

لاوروف در ادامه سخنان خود به اختلاف مسکو با واشنگتن دراین خصوص اذعان کرد و گفت: این مورد هم، حقیقتی دیگر از وجود مشکلات در برنامه کاری ما [و آمریکا] است.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز با انتشار این خبر اعلام کرد که وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که کشورش یک طرح "گام به گام " برای ترغیب دولت ایران به پاسخ دادن به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده است.

به نوشته بی‌بی‌سی، بر اساس طرح روسیه، ایران در چارچوب یک جدول زمانی مشخص، به سوالاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برخی جوانب برنامه هسته ای این کشور طرح می‌کند، پاسخ خواهد داد و در هر مرحله اگر پاسخ قانع کننده تشخیص داده شد، تدابیر تشویقی برای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته لاوروف، آژانس از "آسان‌ترین " سوال شروع خواهد کرد و سپس به سوال‌های دشواری که پاسخ آن، به زمان بیشتری احتیاج دارد، خواهد پرداخت.

بنا بر این گزارش، علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه بر در پیش گرفتن یک «روش خلاقانه» برای تعامل با آژانس تاکید کرده بود. وی در عین حال گفته بود که آژانس باید ابتدا اعلام کند ایران به تمام سوال‌های مربوط به برنامه هسته‌‌ای خود پاسخ داده است که این درخواست از سوی یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس رد شد.

بی‌بی‌سی افزود: سرگی لاوروف امروز چهارشنبه گفت: ما پیشنهادمان را تنظیم کرده‌ایم. این پیشنهاد در چارچوب گروه 1+5 به آمریکا و چین ارائه شده است.

* واکنش منفی آمریکا

اما هیلاری کلینتون که در کنفرانس خبری لاوروف حضور داشت نظر خود را در خصوص کاهش شدت تحریم‌های ایران اعلام نکرد. به نوشته رویترز آمریکا اساسا موافق کاهش تحریم‌های ایران نیست. رویترز همچنین نوشت که کلینتون تاکید کرده است که «ما به [سیاست] مسیر دوگانه خود که بر اساس فشار [تحریم] و تعامل است ادامه می‌دهیم و قصد داریم که با روس‌ها راه‌هایی را بررسی کنیم که [از طریق آن] بتوانیم راهبردهای فعالتری در تعامل (با ایران) بیابیم».

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما گروهی از کارشناسان را برای رایزنی با کارشناسان روس اعزام می‌کنیم تا راه‌های حرکت رو به جلو را بررسی کنند.


نظر شما :