حذف نام 14 عضو ارشد طالبان از لیست تحریم‌های سازمان ملل

۲۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۴۶۴۱ سرخط اخبار
کمیته ناظر بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه طالبان، نام 14 تن از رهبران این گروه را از فهرست تحریم‌های شورای امنیت خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را در ماه ژوئیه برعهده دارد، گفت که این تصمیم یک پیام روشن و جدی برای طالبان است مبنی براینکه شورای امنیت و جامعه بین‌المللی از تلاش‌های دولت افغانستان برای آشتی با طالبان در یک روند گفتگوی سیاسی به منظور دستیابی به صلح و امنیت در این کشور حمایت می‌کند.

وی افزود: ارسلان رحمانی دولت، معاون سابق وزارت تحصیلات عالی طالبان، حبیب الله فوزی، یکی از دیپلمات‌های سابق طالبان در عربستان سعودی، سعید الرحمن حقانی، معاون وزارت معادن و صنایع طالبان و فقیر محمد از جمله کسانی هستند که با لغو تحریم آنها موافقت شده است. همگی این افراد از اعضای شورای صلح افغانستان هستند.

137 عضو طالبان در لیست تحریم‌های شورای امنیت شامل بلوکه شدن اموال، ممنوعیت سفر و تحریم حمل سلاح بودند. ویتیگ از ذکر نام دیگر افراد طالبان که مشمول این عفو شده‌اند خودداری کرد.

ویتیگ افزود: جامعه بین‌المللی تلاش‌های اعضای شورای عالی صلح را برای حرکت در مسیر صلح، ثبات و آشتی ملی درک می‌کند. همه افغان‌ها نیز تشویق به پیوستن به این تلاش‌ها شده‌اند. پیام روشن است: تلاش برای صلح نتایج خوبی دارد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت افغانستان لغو تحریم‌ها علیه 29 تن از اعضای سابق گروه طالبان را خواستار شده بود.

دولت افغانستان بارها از سازمان ملل متحد خواسته است که به نشانه حسن نیت و کمک به روند صلح و مذاکره دولت افغانستان با طالبان، اسامی برخی از آنها را از فهرست تحریم‌های شورای امنیت این سازمان حذف کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در اوایل ماه ژوئن با تصویب دو قطعنامه فهرست تحریم‌های اعضای القاعده و طالبان در افغانستان را از هم جدا کرد.

این اقدام با هدف کمک به دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح با طالبان انجام شده است.

پیش از این نام شماری از مقام‌های ارشد طالبان که دیگر در عضویت این گروه نیستند و علیه نیروهای خارجی نمی‌جنگند، از این فهرست حذف شده است که وکیل احمد متوکل، وزیرخارجه پیشین و ملاضعیف، سفیر افغانستان در اسلام آباد از این جمله‌اند. 

نظر شما :