سکوت تیمرمن در مقابل صالحی

۲۶ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۴۶۶۰ اخبار اصلی
وزارت امور خارجه ایران 17 سال پس از ماجرای انفجار در مرکز یهودیان در بوینس آیرس، با انتشار بیانیه‌ای مراتب همدردی خود با بازماندگان این فاجعه را اعلام و تاکید کرد برای همکاری در مورد شناسایی عاملان این اقدام تروریستی آمادگی دارد.
سکوت تیمرمن در مقابل صالحی

دیپلماسی ایرانی: وزارت امور خارجه ایران 17 سال پس از ماجرای انفجار در مرکز یهودیان در بوینس آیرس، با انتشار بیانیه‌ای مراتب همدردی خود با بازماندگان این فاجعه را اعلام و تاکید کرد برای همکاری در مورد شناسایی عاملان این اقدام تروریستی آمادگی دارد.

هرچند در این بیانیه نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی ایران در خصوص این انفجار محکوم شده است اما تهران برای مذاکرات سازنده در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

این در حالی است که با وجود بحث و جدل‌های فراوان ، اخیرا اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور مقامات برخی کشور‌ها اخیرا در تهران برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قاضی پرونده بوینس آیرس در پاسخ به اعلام آمادگی ایران برای حل این موضوع تنها بازگرداندن افراد متهم این پرونده را به عنوان یک راهکار توصیف کرده است.

آلبرتو نیسمن، تاکید کرده است در صورتی اعلام آمادگی تهران برای همکاری به طور عملی به اثبات می‌رسد که تهران افراد متهم این پرونده را به آرژانتین تحویل دهد.

در 18 جولای 1994 انفجاری در مرکز یهودیان بوینس آیرس به وقوع پیوست که به موجب آن 85 نفر کشته شدند و از آن زمان آرژانتین انگشت اتهام را به سوی چند ایرانی نشانه رفته است.

هرچند در آغاز این ادعای آرژانتین با واکنش تند جمهوری اسلامی مواجه بود اما با گذشت نزدیک به دو دهه بار دیگر موضوع این پرونده با اقدام وزارت امور خارجه ایران در صدور بیانیه، مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز وزارت امور خارجه آرژانتین در خصوص اظهارات علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان نداده اما قاضی این پرونده به شدت بر باز فرستادن متهمان ایرانی این پرونده تاکید دارد.

وی همچنین مدعی شده است که یکی از مقامات ایرانی که اخیرا به بولیوی سفر کرده بنا بود توسط مقامات امنیتی این کشور بازداشت و به آژانتین تحویل داده شود اما بولیوی به طور محتاطانه‌ای از این اقدام خودداری کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی هر گونه دخالت در ماجرای بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس را تکذیب می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه وزارت امور خارجه آرژانتین در اوایل سال جاری میلادی بار دیگر موضوع پیگیری این پرونده را در اولویت کاری خود قرار داد.

این خبرگزاری مدعی شده است که با این حال صالحی در گزارشی محرمانه به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که در ماه مارس تنظیم شده، تاکید کرده که آرژانتین دیگر به دنبال حل مساله بوینس آیرس نبوده و در عوض به دنبال ارتقای سطح روابط تجاری با ایران است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که وزیر امور خارجه آرژانتین در ملاقات ژانویه گذشته با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از تمایل به برقراری روابط گسترده تجاری با ایران در مقابل کنار گذاشتن پرونده بوینس آیرس سخن گفته است. البته این گزارش‌ها توسط هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین تکذیب شده است.

گفتنی است با وجود اتهاماتی که از سوی آرژانتین متوجه ایران است اما هیچ یک از دو کشور در روابط خود تحریمی را در نظر نگرفته‌اند و اسرائیل از جمله کشور‌هایی است که برای به نتیجه رسیدن هر چه سریعتر این پرونده تاکید دارد.


نظر شما :