بدهی هند به 5 میلیارد دلار رسید

۲۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۴۷۰۰ اقتصاد و انرژی
هرچند 2 هفته پیش خبر هشدار شرکت ملی نفت ایران به هند بابت بدهی‌های نفتی این کشور تکذیب شد اما همچنان زمزمه این هشدار‌ها ادامه دارد. اینکه بدهی واقعی هند به ایران 2 میلیارد دلار یا نه میلیارد دلار است هنوز مشخص نیست.
 بدهی هند به 5 میلیارد دلار رسید
دیپلماسی ایرانی: هرچند 2 هفته پیش خبر هشدار شرکت ملی نفت ایران به هند بابت بدهی‌های نفتی این کشور تکذیب شد اما همچنان زمزمه این هشدار‌ها ادامه دارد. اینکه بدهی واقعی هند به ایران 2 میلیارد دلار یا نه میلیارد دلار است هنوز مشخص نیست اما خبرگزاری‌های داخلی به نقل از برخی مقامات نفتی جمهوری اسلامی رقم این بدهی را 5 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

به گفته این مقامات که نامی از آنها برده نشده، در صورتی که دهلی نو راهی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران نیابد، به از ابتدای ماه آگوست مجوزی برای صادرات نفت به پالایشگاه‌های هندی صادر نخواهد شد. این در حالی است که چندی پیش محمد خطیبی، نماینده ایران در اوپک اعلام کرده بود که با وجود بدهی‌ها، صادرات نفت ایران به هند ادامه خواهد داشت.

وی سودجویی عربستان در این زمینه را یکی از دلایل ادامه صادرات توصیف کرده بود. با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نفتی گزارش داده است که شرکت ملی نفت ایران در اوایل ماه جاری برای پالایشگاه‌های هندی ضرب الاجل تعیین کرده بود تا هر چه سریعتر بدهی خود را بپردازند.

ماجرای بدهی‌های نفتی هند به ایران از زمستان گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. زمانی که بانکی ایرانی آلمانی در هامبورگ از ارائه خدمات به منظور انتقال پول نفت از هند به ایران خودداری کرد و با سخت تر شدن تحریم‌های بین‌المللی، بانک‌های دیگر نیز حاضر به ارائه خدمات در این زمینه نشدند. از آن زمان مقامات ایرانی و هندی بارها سر میز مذاکره نشستند تا مکانیسمی برای پرداخت پول نفت طراحی کنند اما با وجود ارائه چند پیشنهاد از سوی ایران، طرف هندی هنوز گزینه‌ای را انتخاب نکرده است.

این در حالی است که برخی تحلیلگران غربی رویکرد تازه هند را نتیجه فشار آمریکا و متحدانش توصیف می کنند. به گفته آنها هند تحت تاثیر فشار‌ ایالات متحده و تحریم‌ها از پروژه خط لوله صلح صرفنظر کرد. بنا بود این خط لوله گاز ایران را از طریق پاکستان به هند انتقال دهد. اما هند با وجود نیاز روز افزون به انرژی از دنبال کردن این پروژه خودداری کرد. از سوی دیگر در حالی روز به روز بر حجم بدهی های نفتی هند به ایران افزوده می‌شود که برخی گزارش‌ها از درخواست‌های مکرر هند از عربستان برای افزایش محموله‌های نفتی وارداتی خبر می‌دهد.

پیش از این نیز علی نعیمی، وزیر نفت عربستان افزایش درخواست از کشور‌های آسیایی به منظور ارتقاء سطح واردات از عربستان را تایید کرده بود. این در حالی است که ایالات متحده نیز به طور غیر مستقیم الگوی جایگزین کردن نفت ایران با عربستان برای کشور‌هایی نظیر چین و هند را دنبال می‌کند.

گفتنی است مساله هشدار ایران به هند در مورد بدهی‌های نفتی در حالی دوباره داغ شده که اخیرا گزارش‌هایی در مورد تقویت روابط تجاری ایران و چین منتشر شده که با توجه به نقش پررنگ چین در صنعت انرژی ایران قابل تامل است. چین در چند ماه اخیر به طور ملموسی پروژه‌های نفتی و گازی ایران را به کندی پیش می‌برد و در این زمینه هشدارهایی را از جانب ایران دریافت کرده بود.

به گزارش واشینگتن پست، فشار آمریکا دلیل اصلی تعلل چین در پروژه‌های نفتی و گازی ایران بوده است. اما اخیرا خبر افزایش همکاری های ایران و چین منتشر شد و در همین زمان تهران به دهلی نو برای پرداخت بدهی‌ها هشدار داد. هرچند که خبرگزاری رویترز اعلام کرده هشدار‌های پیشین شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه‌های هندی به طور رسمی ارائه نشده و گزارش‌های اخیر هم به نقل از منابع ناشناس نفتی به هند هشدار می‌دهد اما مطرح شدن این موضوع در رسانه‌ها از تلاش تهران برای دریافت پول نفت از هند حکایت دارد.

 

نظر شما :