بازی عربستان و هند برای دور زدن ایران

۲۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۴۷۰۸ سرخط اخبار
بولتن نیوز نوشت: عمده پالایشگاه های کشور هندوستان به دلیل ارزان بودن نفت سنگین برای پالایش این نوع نفت  که درجه ی PA آن بین 28 تا 34 است، طراحی و ساخته شده اند و اکنون کشور عربستان در سبد صادراتی نفت خام خود جز نفت سبک عرب با ای پی ای 37 تا 40، مخلوط دیگری را در اختیار ندارد که درجه PA آن با نفت مورد تقاضای پالایشگاه های کشور هندوستان مطابقت داشته باشد.

به دلیل تحریم های مالی و بانکی اعمال شده علیه ایران در ماه های گذشته موضوع پرداخت بدهی نفتی هند به ایران یکی از مشکلات جدی بر سر راه ادامه صادرات نفت به هند بوده است به طوری که بانک های معتبر بین المللی به دلیل تحریم ها قادر به پرداخت پول به ایران نیستند و ایران و هند چند دور مذاکره برای حل این معضل برگزار کرده اند که تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است و ایران در این راستا به شرکت های نفتی هندی درباره بازپرداخت بدهی نفتی شان هشدار داده است ، اما برخی ناظران بر این گمانند که شرکت های نفتی هندی از وضعیت پیش آمده در زمینه تحریم ایران سوء استفاده کرده و با اطمینان خاطر از اینکه ایران حاضر نخواهد بود تا دومین بازار بزرگ صادراتی خود را از دست بدهد ، همچنان به بهانه مشکل پرداخت بانکی بدهی های خود ، از ایران نفت وارد می کنند.

برای تبدیل نفت خام به فرآورده های گوناگون باید از پالایشگاه استفاده شود و پالایشگاه ها با توجه به فرآورده هائی که قرار است تولید کنند و با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت نفت خامی که تصفیه خواهند کرد ، طراحی و ساخته می شوند و پالایشگاه های کشور هندوستان هم از این امر مستثنا نیستند. هند  با توجه به تکنولوژی بکار رفته در پالایشگاه هایش امکان تطابق دادن خود با نفت عربستان را ندارد و اگر هم بخواهد خود را با نفت عربستان تطبیق دهد نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر 20 میلیارد دلاری در پالایشگاه ها است.

با توجه به اینکه از نظر تکنیکی امکان استفاده نفت عربستان در پالایشگاه های هند وجود ندارد برخی کارشناسان نفتی کشور معتقدند فرافکنی های هند و حرکتهای تبلیغاتی عربستان چیزی نیست جز بازیهای آمریکا برای افزایش تاثیرگذاری تحریمهای اعمال شده بر ایران و به وسیله چانه زنی های هندی ها که می خواهند به جای دلار کالاهای خود را به ایران بفروشند و تبلیغات منفی عربستان که در تلاشی غیر عملی سعی در تسخیر بازارهای ایران را دارد و به شکست خود در نشست اوپک می اندیشد که ایران به عنوان رییس سازمان اوپک با افزایش تولید اوپک مخالفت کرد.

بر این اساس هندی ها با استفاده از شرایط موجود و با اعمال فشار به ایران نهایت سعی خود را برای عدم پرداخت ارز صورت می دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار ایران را به تصاحب خود در اورده و مانند چین، کالاهای بیشتر را از محصولات صنایع داخلی خود وارد بازار ایران کنند و عملا در تدارک فشار بیشتر به ایران هستند تا با توجه به جو کنونی حاکم بر بازار نفت ایران، کسری تجاری خود با ایران را با تبادل کالا با نفت تراز کنند.

عربستانیها با اگاهی از آنچه گفته شد و علی رغم اینکه خود نیز می دانند که توان این بلوف تجاری را ندارند تنها برای قدرتمند نشان دادن خود در برقراری تعادل بازار تقاضای جهانی نفت و جایگزینی ایران در صورت لزوم، سعی در مشوش کردن اذهان عمومی جهانیان دارند و از آنجایی که نتوانستند در نشست اوپک ایران را مغلوب نمایند سعی دارند اینگونه توجه دیگر کشورها را به خود جلب کرده و وزنه خود را در تعیین بهای جهانی نفت سنگین تر نمایند و بر پایه همین اصل است که دو مقام نفتی عربستان که نخواسته اند نامشان فاش شود به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که شرکت نفت دولتی عربستان به شرکت های نفتی و پالایشگاه های هند پیشنهاد داده تا به جای ایران از عربستان نفت بخرند تا مشکل پرداخت پول نداشته باشند.

آمریکا و متحدانش هم به اغراض سیاسی خود در جهت موفق نشان دادن تحریمها علیه ایران خواهند رسید. دیوید کرش یک تحلیلگر نفتی آمریکایی درباره پیشنهادعربستان برای جایگزینی به جای ایران در بازار نفت هند ، می گوید که این مساله کاملا در جهت منافع ملی آمریکا است و احتمالا واشنگتن از این پیشنهاد عربستان استقبال می کند.

گفتنی است در اواخر دوران ریاست جمهوری جورج بوش نیز در چارچوب سیاست فشار دولت آمریکا به ایران ، ملک عبدالله پادشاه عربستان با انجام یک سفر به چین ، تلاش کرده بود تا مقامات پکن را از خرید نفت ایران منصرف سازد و به آنها وعده داده بود که ریاض حاضر است در صورتی که چین از ایران نفت نخرد ، نفت مورد نیاز این کشور را تامین کند.

ایران پس از عربستان دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند است که روزانه 400 هزار بشکه نفت به این کشور صادر می کند و هند دومین بازار بزرگ نفت ایران است که سالانه 12 میلیارد دلار نفت از ایران می خرد .

نظر شما :