وزیر خارجه به ترکمنستان رفت

۲۸ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۴۷۲۰ سرخط اخبار
 وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان رهسپار عشق‌آباد می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان قرار است طی روزهای 30 – 29 تیر ماه (21 – 20 جولای 2011) در عشق آباد بـرگزار شود.

ریـاست هیـئت ایرانی در این کمیسیون بـا علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان و ریاست هیئت ترکمنی با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان می‌باشد.

 طرفین در این نشست، موضوعات مختلف همکاری در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، صنعت، تجارت، بازرگانی، گمرکی، بانکی، کشاورزی، علمی، فرهنگی و بهداشتی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند داد و در پایان سند یادداشت تفاهم اجلاس به امضای وزرای امور خارجه دو کشور خواهد رسید.

جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان همکاری‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت داده و این همکاری‌ها طی چند سال گذشته همواره رو به رشد بوده است.

 حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2010 به رقم 4 میلیارد دلار رسید و طبق آمارهای موجود، جمهوری اسلامی ایران شریک اول تجاری ترکمنستان در بین شرکای اصلی تجاری با آن کشور را به خود اختصاص داده است.

 تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، مصالح ساختمانی، خودروهای سواری و اتوبوس، انواع مواد غذایی، انواع شوینده‌ها، میوه‌جات، انواع لوازم برقی و خانگی مهمترین محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان می‌باشد. عمده محصولات وارداتی از ترکمنستان را گاز طبیعی و مایع، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، انرژی برق، منسوجات و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

 در حاشیه نشست فوق همایش فرصت‌های تجاری ایران و ترکمنستان با حضور شرکت‌های برتر صادرکننده کالا و خدمات فنی و مهندسی کشورمان نیز برگزار خواهد شد.

 دهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان 28 فروردین ماه سال 1389با حضور منوچهر متکی و رشید مردوف در تهران برگزار و در پایان این نشست یک روزه، یادداشت تفاهم دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

صالحی چهارم اردیبهشت ماه به منظور شرکت در اجلاس 5 جانبه کشورهای ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و عمان در زمینه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل، رهسپار عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد.


نظر شما :