زرداری در ریاض

۲۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۴۷۲۶ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: هرچند رئیس جمهور پاکستان مساله میانجی‌گری بین ایران و عربستان برای فرو نشاندن اختلافات را رد می‌کند اما وی امروز را در ریاض می گذراند تا پس از سفر اخیر به تهران و دریافت امتیاز‌های اقتصادی فراوان، سبد عربستان را نیز محک بزند. البته گفته می‌شود هدف از این سفر تقویت روابط اسلام آباد و ریاض است.

این در حالی است که عربستان پیش از این در مورد سفر زرداری به تهران و شرکت در اجلاس مبارزه با تروریسم هشدار داده بود اما آصف علی زرداری که می‌خواست رضایت جمهوری اسلامی را نیز جلب کند، این سفر را انجام داد.

ناخرسندی تهران از اسلام آباد زمانی ایجاد شد که در اواسط ماه مارس خبر رسید برخی مقامات پاکستانی نیز در بین نیرو‌های فرستاده شده به بحرین برای فرو نشاندن بحران و حمایت از پادشاهی این کشور حضور داشته ‌اند. البته مقامات پاکستان این افراد را مقاماتی بازنشسته توصیف کردند اما از آن زمان تا کنون تلاش‌های زیادی از سوی اسلام آباد برای جلب نظر تهران صورت گرفته است.

پاکستان علاوه بر بحث تامین امنیت مرز‌ها در تامین انرژی نیز به ایران نیاز دارد و این در حالی است که دوران سردی را در روابط خود با واشینگتن سپری می‌کند.

از سوی دیگر روابط ریاض و واشینگتن پس از بهار عرب، گرمای سابق را ندارد و این یکی از نقاط اشتراک تازه‌ای است که بین پاکستان و عربستان پدید آمده است.

به هر ترتیب سفر زرداری به ریاض در حالی انجام می‌شود که او 4 روز پیش با سفیر عربستان در اسلام آباد ملاقات کرده بود که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد نقش پاکستان در روابط تهران و ریاض به همراه داشت.

برخی تحلیلگران این ملاقات را سراسر فشار بر پاکستان برای محدود ساختن روابط با تهران توصیف کرده و برخی دیگر پیش بینی کرده بودند که اسلام آباد بین تهران و ریاض میانجی گری می‌کند.

 

نظر شما :