توصیه سیاستمدار امریکایی به اوباما

با ایران تعارف نکنید

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۴۸۸۸ آمریکا
مارک والس مردی که هدایت تیم «اتحاد علیه ایران هسته ای» را بر عهده دارد و روزهایی را هم با عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل متحد گذرانده در نوشتاری برای نیویورک پست ادعا می‌کند که ایران و ایالات متحده روزهای جنگ را پشت سر می‌گذارند و این در حالیست که همگان چشم‌های خود را بر این واقعیت بسته اند.
با ایران تعارف نکنید
دیپلماسی ایرانی: مارک والس مردی که هدایت تیم "اتحاد علیه ایران هسته ای" را بر عهده دارد و روزهایی را هم با عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل متحد گذرانده در نوشتاری برای نیویورک پست ادعا می‌کند که ایران و ایالات متحده روزهای جنگ را پشت سر می‌گذارند و این در حالیست که همگان چشم‌های خود را بر این واقعیت بسته اند. این سیاستمدار تندرو امریکایی در بخش‌هایی از این مطلب تهران را به اقدام علیه امنیت جانی سربازان امریکایی مستقر در عراق متهم کرده و می‌نویسد:

بله از لحاظ سیاسی به صلاح نیست که به جنگ با تهران در این فضا اعتراف کنیم اما حقیقت این است که ایران نه تنها با واشنگتن بلکه با متحدان اروپایی ما در قالب ناتو در عراق در نبردی جدی است. ما در صحنه سیاسی با تهران در حال جنگ هستیم و این در حالی ست که در عالم اقتصاد همه چیز را واگذار کرده ایم و شرکت‌های بیشمار فراوانی با مهر امریکا بر پیشانی در تهران فعالیت دارند!

برخی مقام‌های امریکایی که نگران بیرون کشیدن سربازان خود از عراق و افغانستان و از دست دادن موقعیت استراتژیک در این دو کشور هستند در چند هفته اخیر و با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در عراق ادعا می‌کنند که دست تهران در کابل و بغداد درگیر است تا به نوعی بی ثباتی را در این کشورها مهمان دل امریکایی‌هایی کند که در حال برنامه ریزی برای خروج از هر دو کشور در بازه زمانی دو سال آتی هستند. امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که تهران در عراق برخی شبه نظامیان شیعه را برای مبارزه با امریکا تجهیز می‌کند. این ادعا از سال 2003 میلادی که امریکایی‌ها به بهانه یافتن تسلیحات کشتار جمعی به عراق قشون کشی کردند وجود داشت و این در حالی بود که هنوز واشنگتن هیچ گونه مدرک معتبری در این خصوص ارائه نداده است .

سخنان لئون پانه تا وزیر دفاع تازه سوگند خورده امریکایی را به یاد آورید که در دیدار از عراق گفت: ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه ما را به شدت نگران کرده است. انها تسلیحات خود را در اختیار شبه نظامیان قرار می‌دهند و به همین دلیل است که ما در ماه ژوئن امریکایی‌های بسیاری را از دست دادیم. ما نمی‌توانیم بیش از این دست تهران را در عراق باز بگذاریم.

نویسنده این یادداشت برای نیویورک پست در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود می‌نویسد: ایران سالهاست که سربازان امریکایی را می‌کشد. ماه گذشته مرگ بارترین ماه برای امریکایی‌ها از سال 2009 تاکنون در عراق بود. مایک مولن که سکانداری نیروهای نظامی‌امریکایی را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید: ایران مستقیما از شبه نظامیان شیعه ای حمایت می‌کند که مسئولیت کشتار نیروهای امریکایی را بر عهده دارند.

البته ادعاهای امریکایی‌ها در خصوص دخالت تهران تنها به عراق محدود نمی‌شود. امریکایی‌ها ده سالیست در افغانستان دست و پا می‌زنند و اکنون که دولت باراک اوباما مبنای کار را بر خروج از این کشور قرار داده است بسیاری از فرماندهان امریکایی و البته جمهوری خواهان با این مساله مخالف هستند. در این فضای کشمکش میان دولت و مخالفان بهترین حربه ایران است تا بهانه ای شود برای بقای امریکایی‌ها در افغانستان. این نویسنده ادعا می‌کند که نیروهای انگلیسی در ماه مارس چندین کامیون تجهیزات نظامی‌متعلق به ایران در حال انتقال به افغانستان را ضبط کرده اند. ژنرال دیوید پترائوس هم در بخش‌هایی از سخنان خود از ایران به عنوان مکانی برای ترانزیت شبه نظامیان به افغانستان یاد کرده بود. وی ادعا می‌کند که دولت ایران در جریان این نقل و انتقال‌ها قرار دارد اما سکوت اختیار کرده است !

نیویورک پست در ادامه ادعا می‌کند که بیش از 3 هزار نیروی طالبان در مرز ایران با پاکستان و افغانستان در حال اموزش دیدن هستند. اکنون که ابعاد جنگ ما با ایران عیان شده است بسیاری از ما باید دست از مجادله برداریم و میزان مراوده‌های تجاری خود با تهران را هم به صفر برسانیم.

این نویسنده به ادامه فعالیت شرکتی مانند نوکیا در ایران اعتراض می‌کند و اصرار دارد که واشنگتن باید به این فعالیت‌ها پایان دهد. در گذشته شرکت‌های امریکایی و اروپایی که با طرف‌های تحریم در ارتباط بودند به شدت در فضای داخلی مورد تقبیح و سرزنش قرار می‌گرفتند ، این در حالیست که اکنون چنین فضایی وجود ندارد و در شرایطی که ما با ایران در حال جدال سیاسی هستیم رابطه اقتصای خود را با این کشور حفظ کرده ایم.

این سیاستمدار امریکایی در ادامه به عنوان راهکارهای پیشنهادی به هموطنان خود در کاخ سفید می‌گوید : در مرحله نخست دولت باید قوانین جدی را تصویب کند که بر اساس آن تمامی‌کمپانی‌هایی که با ایران کوچکترین مراوده اقتصادی دارند تنبیه شوند. شرکت‌های امریکایی باید وادار به انتخاب شوند: یا ایران یا کمک‌های دولتی . ایالت کالیفرنیا به عنوان نمونه در سال 2010 این قانون را به تصویب رساند و بر اساس آن هیچ شرکتی حق مراوده تجاری با تهران را ندارد. 48 ایالت دیگر هم باید همین رویه را در پی بگیرند.

 

نظر شما :