امامعلی با دست‌های پر از تهران رفت

۲۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۴۹۰ آسیا و آفریقا
دستاوردهای سفر رییس‌جمهور تاجیکستان به تهران موجب شد مقامات تاجيک نتايج بازديد غيرمنتظره امامعلی رحمان را موثر ارزيابی کنند. سخنگوی ریيس جمهور تاجیکستان در این باره گفت تاجیکستان به تمام اهداف خود از این سفر دست یافته است.
امامعلی با دست‌های پر از تهران رفت
امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان که شنبه هفته جاری برای دیداری دو روزه به ایران سفر کرده بود پس از دیدار و گفتگو با محمود احمدی‌نژاد، همتای ایرانی خود و همچنین وزرای امور خارجه، نیرو، و دفاع ایران، دوشنبه به تاجیکستان بازگشت. دولت ایران در جریان سفر رییس جمهور تاجیسکتان و پس از مذاکرات دو طرف وعده داد که با کمک‌های اضطراری به رفع مشکلات ناشی از کمبود انرژی در این کشور دوست و هم‌زبان کمک می‌کند.
 
رییس‌جمهور تاجیکستان در حالی به ایران سفر کرد که کشورش تقریباً از آغاز زمستان جاری  درگیر سرمای شدیدی شده است. گفته می‌شود این موج سرما طی چهل سال گذشته در این منطقه بی‌سابقه بوده است. سرما و کمبود شدید انرژی اکنون تاجیسکتان را در وضعیتی بحرانی قرار داده است به گونه‌ای که دولت این کشور به ناچار برای گذار از این بحران از جامعه جهانی درخواست کمک کرده است. بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون درباره وضعیت تاجیسکتان منتشر شده مشکلات به ویژه در نواحی شمالی این کشور وخیم تر است و گفته می شود در شهر خجند، دومین شهر بزرگ و صنعتی این کشور، مردم از وسایل گرمازا محرومند. ظاهراً در شرایط فعلی نیروی برق خجند تنها به بیمارستانها و موسسات دولتی انتقال می یابد.
 
علاوه بر تعهد ایران درباره کمک به تاجیکستان در زمینه انرژی، می‌توان به امضاء سه تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی، پتروشیمی، و حمل و نقل به عنوان دیگر دستاوردهای سفر رحمان به ایران اشاره کرد. رحمان همچنین در دیدار با مقام های ایرانی، خواستار شتاب بیشتر طرف ایرانی در اجرای پروژه های انتقال برق و تکميل خط راه‌آهن و جاده آسفالت ايران -  افغانستان – تاجيکستان شد. در همین مدت ايران نیز تصميم گرفته است که در تاجيکستان يک نيروگاه آبی دیگر و چند کارخانه صنعتی احداث کند.
 
این دستاوردها موجب شده است مقامات تاجيک نتايج بازديد غيرمنتظره امامعلی رحمان از ایران را موثر ارزيابی کنند. دفتر ریاست جمهوری تاجیسکتان پیش از عزیمت رحمان به تهران اعلام کرده بود که توسعه همکاری ها با ايران در بخش انرژی و گفتگو درباره راه حل بحران انرژی در تاجيکستان از اهداف اصلی اين سفر است.
 
عبدالفتاح شريف زاده، سخنگوی ریيس جمهور تاجيکستان در پایان سفر دو روزه رحمان به تهران گفت تاجیکستان به اهداف خود از این سفر دست یافته است. او در بیان برخی توافقات در این زمینه گفت ايران متعهد شده است که در اسرع وقت دو قطار حامل سوخت برای فعاليت نيروگاه حرارتی شهر دوشنبه به تاجيکستان بفرستد. ولی به گفته همین مقام تاجیکایران در برنامه‌ای دراز مدت در نظر دارد نيروگاه جدیدی با ظرفيت يک هزار مگاوات ساعت در «شورآب»، کنار رودخانه «وخش» در نزدیکی دوشنبه، پایتخت تاجیسکتان، احداث کند. کارشناسان دو کشور در حال حاضر مشغول بررسی مشخصات اين طرح هستند. به گفته منابع انرژی تاجيکستان هزينه اين پروژه حدود يک ميليارد دلار خواهد بود.
 
علاوه بر این، مقامات ايرانی در جریان سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران، درخواست این کشور را برای راه‌اندازی و تحویل نيروگاه «سنگتوده دو» پیش از موعد مقرر پیشین پذیرفته‌اند. شريف‌زاده درباره این نیروگاه که با سرمایه ایران ساخته می‌شود، گفت: «دولت ايران پذیرفته است که مهلت انجام ساختمان نيروگاه «سنگتوده – دو» را کاهش بدهد. يعنی اگر قبلا قرار بود اين طرح سال 2011 به پایان برسد حالا تعهد بر اين است که طرف ايرانی اين طرح را تا پايان سال 2009 تحویل دهد. اين امر گامی جدی در جهت حل مشکلات انرژی در تاجيکستان به شمار می‌رود.»
 
سخنگوی ریيس‌جمهور تاجيکستان افزود که ايران برای بازسازی نيروگاه حرارتی واقع در ناحيه ياوان در جنوب تاجيکستان نيز توافقاتی بین دو طرف حاصل شده است. همچنين دولت ایران مجدداً برای انجام امور ساختمانی در تونل استقلال که مناطق شمال و مرکزی تاجيکستان را به هم متصل می کند، پنج ميليون دلار کمک بلاعوض اختصاص داد. اين تونل را یک شرکت ايرانی احداث کرده ولی عملیات ساختمانی بخشهایی از آن همچنان ادامه دارد.
 
به گفته عبد الفتاح شريف زاده، در جريان بازديد امامعلی رحمان از تهران ميان وزارت انرژی و صنايع تاجيکستان و وزارت صنايع ايران يک موافقت نامه در باره احداث دو کارخانه توليد سیمان در ناحيه های شهر توس و اسفره در جنوب و شمال تاجيکستان امضا شده است. علاوه بر اين، ايران اعلام کرده است که به ساختمان راه آهن و خطوط انتقال برق از تاجيکستان به ايران از طريق افغانستان علاقمند است و در اين دو طرح سرمايه‌گذاری خواهد کرد.
 
از سوی ديگر، وزير دفاع و رئيس کميته امنيت ملی تاجيکستان نيز که در هيات بلندپایه اين کشور همراه امام‌علی رحمان به ايران سفر کرده بود با مقامات عالیرتبه نظامی و امنیتی ایران دیدار و گفتگو کرد. جزییاتی از جریان گفتگوهای دو طرف در این زمینه منتشر نشده است اما به گفته شريف زاده، مبارزه با تروريسم محور ملاقات دو طرف در این زمینه بوده است.
 
همچنين گفته می‌شود که مقامهای ايرانی و تاجيک تصميم گرفته‌اند در پایيز سال جاری از هزار و يک صد و پنجاهمين سالگرد تولد ابوعبدالله رودکی، شاعر بزرگ کلاسيک، مشترکا در هردو کشور و با شرکت مقامهای بلندپايه و فرهنگيان ايرانی و تاجيک تجليل کنند.
 

نظر شما :