مجله هفته/ خط و نشان‌های چاوز با این حآل و اوضاع

۰۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۴۹۲۲ آمریکا
هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا این هفته ها بسیار پرخبر است. روسای جمهور پوپولیست حتی سرطان لگن خاصره و فوتبال تماشاکردن‌شان هم صبغه عوام گرایانه دارد.
مجله هفته/ خط و نشان‌های چاوز با این حآل و اوضاع
دیپلماسی ایرانی: این هفته در خبرها خواندیم هوگو چاوز که برای درمان نوعی از سرطان در بیمارستان بستری بود، با استفاده از شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر کشورش را از راه دور اداره کرده و دستورات لازم را ابلاغ کرده است. پزشکان به او توصیه کرده بودند کار و مشغله هایش را کم کند ولی او ظاهرا از هیچ کوششی در راه خدمت به مردم فروگذار نمی کند و از طریق فیس بوک و توییتر و سرویس های اینترنتی که بعضا برانداز و در خدمت صهیونیسم خوانده می شوند، به کار خود ادامه می دهد.

او در زمان بستری در بیمارستان از هیجانات مربوط به فوتبال و مسابقات کوپا آمریکا هم استقبال کرد تا نشان دهد بیدی نیست که به این بادها بلرزد. وی همچنین با حساب کاربری chavezcandanga@ توانست بودجه انجام پروژه هایی را در کاراکاس تصویب کند، نقشه احداث پارک جدیدی را تایید کند و بازی تیم ملی کشورش را هم آنالیز کند.

چاوز هنوز اطلاعات دقیقی درباره شیمی درمانی خود ارائه نکرده اما بستری بودن خود را در بیمارستان با ارسال پیامی به یکی از هوادارانش در توییتر تایید کرد تا خیلی ها برای بهبودی اش به نذر و دعا متوسل شوند. می گویند بیشتر پیام های وی در توییتر لحن میهن پرستانه و پدرانه داشته و توانسته 1.8 میلیون طرفدار را در این شبکه اجتماعی به خود جذب کند، در عین حال پیام های توییتر وی معمولا در تلویزیون دولتی ونزوئلا نیز به نمایش درمی آمد.

چاوز همچنین از این شبکه برای قرار گرفتن در جریان وقایع روز نیز استفاده کرد. به عنوان مثال پنجشنبه گذشته با ارسال پیامی اطلاع داد که در حال تماشای بازی تیم های فوتبال ونزوئلا و پاراگوئه است و به رای داور اعتراض دارد. وی در پیام خود آورده بود که به همراه فیدل کاسترو در حال تماشای این بازی است و کاسترو نیز با اشتباه بودن رای داور موافق است.

وی در اوایل هفته نیز از طریق توییتر با وزیران خود گفتگو کرد و دستور اجرای برنامه ساخت و ساز مسکن را صادر کرد. وی از طریق این شبکه یک بودجه 25 میلیون دلاری برای ساخت شرکتی جدید در کاراکاس، بودجه ای 51 میلیون دلاری برای دولت و بودجه ای 37 میلیون دلاری برای یک سازمان را تایید کرد.

چاوز 57 ساله 20 ژوئن در کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفت که طی این جراحی تومورهای سرطانی از بدن وی خارج شد. وی اشاره ای به نوع سرطان نکرده و تنها اعلام کرده که تومورهایی در ناحیه لگن وی بوده و برای اطمینان از نابودی این بیماری به دوره ای از شیمی درمانی نیاز دارد.

جالب اینجاست که او با این آل و اوضاع بار دیگر بر کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 ونزوئلا تاکید کرده و گفته حتی یک لحظه هم فکر بازنشستگی از مقام ریاست جمهوری به ذهنش خطور نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، او در مصاحبه‌ با یکی از مطبوعات دولتی کشورش گفته است: من دلایل پزشکی، علمی، انسانی، سیاسی و دلایلی بر پایه عشق دارم تا همچنان سکاندار دولت باقی بمانم و با نیروهایی افزون‌تر از قبل اعلام نامزدی کنم. شخصا به شما می‌گویم که هرگز حتی یک لحظه هم فکر بازنشستگی از ریاست جمهوری به ذهنم خطور نکرده است.

چاوز که حالا به ونزوئلا بازگشته، اعلام کرده است که هیچ سلول سرطانی بدخیمی در بدنش پیدا نشده و وضعیت سلامتی وی نسبت به زمانی که کشورش را ترک کرد، بهتر شده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا به روزنامه دولتی کوریو دل اورینوکو گفته است: آنها (پزشکان) عضو به عضو بدنم را بررسی کردند و آزمایش‌هایی انجام دادند تا ببینند که در بدن من متاستاز رخ داده است یا خیر و آنها هیچ چیزی پیدا نکردند. تومور سرطان مهار شده بود.

برخی تحلیل گران نوشته اند هوگو چاوز در حالی برای مبارزات انتخاباتی خود برنامه ریزی می‌کند که جایگاه وی در ونزوئلا نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است. سپتامبر گذشته انتخابات‌ پارلمانی ونزوئلا نشان داد که هواداران چاوز و مخالفان وی از محبوبیت یکسانی برخوردارند. ائتلاف مخالفان دولت در ونزوئلا اکنون این شانس را برای خود می‌بیند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هوگو چاوز را از صحنه قدرت خارج کنند. با این حال این نکته را نباید فراموش کرد که روسای جمهور پوپولیست روی مسائلی چون بیماری برای کسب محبوبیت و جلب نظر خیلی حساب می کنند.


نظر شما :