سنا خطاب به اوباما:

بانک مرکزی ایران را تحریم کنید

۱۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۵۲۱۵ آمریکا
بیش از 90 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از وی خواسته‌اند که بانک مرکزی ایران را تحریم کند. اقدامی که می‌تواند به افزایش وخامت در روابط ایران و آمریکا منجر شود.
بانک مرکزی ایران را تحریم کنید
دیپلماسی ایرانی: بیش از 90 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از وی خواسته‌اند که بانک مرکزی ایران را تحریم کند. اقدامی که می‌تواند به افزایش وخامت در روابط ایران و آمریکا منجر شود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در صورتی که این تحریم اجرا شود، جمهوری اسلامی خارج ازسیستم مالی جهانی قرار می‌گیرد و به این ترتیب دریافت میلیارد‌ها دلار از پول فروش نفت برای ایران غیر ممکن خواهد شد.

بسیاری از مقامات آمریکایی بر این باورند که اجرای چنین تحریمی جدی‌ترین اقدامی خواهد بود که ایالات متحده تا کنون علیه سیستم مالی ایران انحام داده است. در مقابل شماری از مقامات ایرانی نیز چنین تحریمی را نشانه‌ای از جنگ آمریکا با ایران توصیف می‌کنند. امضاء کنندگان این نامه مدعی شده‌اند که ایالات متحده باید استراتژی فشار بر ایران را تقویت کند و در این راه تحریم بانک مرکزی پیشنهاد می‌شود.

گفتنی است این نامه فردا به کاخ سفید تحویل داده خواهد شد. وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که دولت اوباما همه گزینه‌های افزایش فشار بر ایران شامل تحریم بانک مرکزی با بررسی می کند. این در حالی است که چند ماه قبل کنگره نیز قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن شرکت‌های خارجی که با سیستم بانکی ایران، بخش انرژی و فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران همکاری می‌کنند، مجازات خواهند شد.

در این قانون به رئیس جمهور آمریکا اجازه داده شده است که در صورت لزوم برای تحریم بانک مرکزی ایران نیز اقدام کند. این در حالی است که برخی پیش بینی کرده‌اند که تحریم بانک مرکزی ایران حتی در صورتی که کاخ سفید به طور مستقل اقدام نکند، به هر ترتیب تا پایان سال جاری میلادی اجرا خواهد شد . کیرک، یکی از سناتور‌های امضاء کننده این نامه این نکته را خاطرنشان ساخت که این روند طی خواهد شد و اکنون بر عهده کاخ سفید است که انتخاب کند آن را رهبری می‌کند یا خیر.

به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا، موضوع تحریم بانک مرکزی ایران از زمان جورج بوش مطرح بوده است. این در حالی است که به گمان مقامات آمریکایی و اروپایی بانک مرکزی ایران تجارت را برای بانک‌های تحریم‌ شده ایرانی در سطح بین‌المللی آسان‌تر می‌کند. همچنین آنها مدعی شده‌اند که احتمال دست داشتن بانک مرکزی ایران در انتقال پول برای گروه‌هایی مانند حزب‌الله نیز وجود دارد.

این در حالی است که مقامات ایرانی در مصاحبه‌های اخیر خود اقدامات تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را غیر قانونی توصیف کرده‌اند. گفتنی است به اعتقاد شماری از تحلیلگران تحریم بانک مرکزی ایران مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد که مهمترین آن در زمینه دریافت پول نفت صادراتی ایران است که هم اکنون نیز در مورد کشور‌هایی مانند هند دچار مشکل شده است.

به این ترتیب برخی از مشتریان نفت ایران شامل چین، کره جنوبی و هند با اقدام علیه بانک مرکزی موافق نیستند چرا که در این صورت برای خرید نفت از ایران دچار مشکلات جدی‌تری خواهند شد. به این ترتیب برخی مقامات آمریکایی از مخالفت متحدان آمریکا با این اقدامات یکجانبه ابزار نگرانی می‌کنند چرا که در این صورت واشینگتن با نارضاینی شماری از شرکت‌های خارجی مواجه خواهد شد.

یکی از مقامات آمریکایی در این زمینه اظهار داشت که کاخ سفید برای تصمیم‌گیری نهایی در زمینه تحریم بانک مرکزی ایران باید با کره جنوبی،ژاپن و عربستان صعودی مذاکره کند تا از حمایت آنها از این روند اطمینان حاصل کند. در خاتمه گزارش وال استریت ژورنال آمده است که موضوع تحریم بانک مرکزی ایران برای مدتی در حال تعلیق درآمده بود تا ویلیام برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا و دیوید کهن، دستیار خزانه از حمایت کاخ سفید اطمینان حاصل کنند.

اما به گفته کیرک، اکنون این تعلیق ار بین رفته است چون آنها از اقدامات قاطع در این زمینه در فاصله ماه‌های اگوست تا سپتامبر خبر داده اند.

 

نظر شما :