گل به اسد: دوست ندارم، پشیمان شوی

۲۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۵۴۱۳ سرخط اخبار
عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه در پیامی کتبی از دولت اسد خواسته است که هر چه زودتر به خواسته مجامع بین‌المللی عمل کند و از خشونت علیه مردمش دست بردارد.

به گزارش ایسنا در این پیام آمده است: «خواسته‌های قانونی ملت برای برقراری دموکراسی باید هر چه زودتر و با جدیت هرچه بیشتر محقق شود و من اعتقاد دارم با این کار وضعیت کنونی سوریه به سرعت رو به بهبود خواهد رفت. دوست ندارم در حالتی تو را ببینم که به گذشته نگاه می‌کنی و پشیمان هستی، آن‌هم به این خاطر که دیر اقدام به اجرای تصمیمات لازم کردی.»

در ادامه این نامه که روز سه شنبه توسط وزیر خارجه ترکیه تسلیم رییس جمهوری سوریه شد، آمده است: «الان وقت آن رسیده که رهبری خود را با شجاعت نشان دهی و مسیر کشور را به سوی تغییر رهبری کنی، به جای اینکه با توفان تغییر از جا کنده شوی.»

همچنین وزیر امور خارجه ترکیه با توجه به اظهارات اسد درباره شرایط سوریه از وی تقاضا می‌کند که به رسانه‌های ترکیه و دیگر کشورهای خارجی اجازه دهند تا وارد حما و دیگر شهرهای سوریه شده تا واقعیات را ببینند که این درخواست با پاسخ منفی اسد روبه‌رو می‌شود. رییس‌جمهوری سوریه نیز پس از دیدار با وزیرخارجه ترکیه تاکید کرد: سوریه در پیگرد گروه‌های تروریستی تعلل نخواهد کرد. اسد در اظهارات صریح و بی‌پرده خطاب به اوغلو گفت: سوریه هرگز در پیگرد گروه‌های مسلح تروریست به دلیل حمایت از ثبات وطن و امنیت شهروندان مسامحه نخواهد کرد و البته ما به تکمیل روند اصلاحات فراگیر مصمم هستیم.

همزمان با انتشار این نامه باراک اوباما و رجب‌طیب اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص سوریه به رایزنی پرداخته‌اند. روزنامه حریت با مقاله‌ای با عنوان «ترکیه برای دمشق زمان می‌خرد»، از ماوقع گفت‌وگوی اسد و احمد داووداوغلو جزییات بیشتری منتشر کرده است. به نوشته حریت، رجب‌طیب اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما با تاکید بر صحبت‌های داووداوغلو از ایالات متحده خواسته که فرصت دو هفته‌ای به دولت سوریه داده شود تا اصلاحات مورد نظر را پیاده کند.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی گفته است که بشار اسد به ما قول داده، در زمان کوتاهی برای اصلاحات مورد نظر قدم بر خواهد برداشت. از سوی دیگر هیلاری کلیتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده بدون توجه به گفت‌وگوی تلفنی اوباما و اردوغان مدعی شد که بشار اسد مشروعیت رهبری را از دست داده و سوریه بدون او وضع بهتری خواهد داشت. این در حالی است که رییس‌جمهوری سوریه می‌گوید، در حال مبارزه با گروه‌های تروریست است و چنین اظهاراتی را دخالت آشکار در امور داخلی کشورش می‌داند.

همزمان با این تحولات نیز از داخل سوریه خبر می‌رسد که دولت سوریه مجوز اولین حزب غیربعث را صادر کرده است. این حزب با شعار «آزادی، عدالت و توسعه» در صحنه سیاسی سوریه حاضر شده است.

با این حال شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر در این هفته درباره وضعیت این کشور به رایزنی خواهد پرداخت. نماینده روسیه در سازمان ملل با بی‌فایده خواندن تحریم‌های بیشتر در نشست آتی سازمان ملل، تنها راه برون رفت از این وضعیت را مذاکره با دولتمردان سوری دانسته است.

نظر شما :