تماس‌ تلفنی اوباما با عبدالله درباره اسد

۲۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۵۴۴۷ سرخط اخبار
روزنامه تهران امروز - رایزنی‌های دولت اوباما برای متحد کردن کشورهای منطقه و دوستان خود به منظور فشار بیشتر علیه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همچنان ادامه دارد. در آخرین اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با پادشاه عربستان ضمن اینکه یک بار دیگر خواستار پایان یافتن خشونت‌ها در سوریه شد به همراه پادشاه عربستان نگرانی عمیقش را از وضعیت پیچیده‌ای که در سوریه به وجود آمده است اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به این تماس تلفنی مدعی شد: «رهبران این دو کشور توافق کردند که خشونت‌های رژیم علیه ملت سوریه باید خیلی زود متوقف شوند و در مورد وضعیت سوریه به صورت مستمر مشورت کنند.» این مواضع در حالی اتخاذ می‌شوند که در جریان تحولات بحرین پادشاه عربستان با ارسال نیروهای نظامی آزادیخواهان این کشور را سرکوب کرد و اوباما نیز در قبال این کشتار سکوت کرد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بر تعهد کشورش در قبال صلح منطقه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و آخرین وضعیت سوریه را مورد بررسی قرار داد. تماس‌های مکرر دولت آمریکا در آستانه تشکیل جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف فراهم ساختن اجماع جهانی علیه سوریه صورت می‌گیرد. واشنگتن اخیرا تحریم‌هایی را علیه دمشق اتخاذ کرده و تلاش می‌کند حوزه این تحریم‌ها را به صنایع نفت و گاز هم بکشاند.

ابن در حالی است که درگیری‌ها همچنان در سوریه ادامه دارد. نیروهای ارتش روز جمعه برای آرام کردن تظاهرات‌ها وارد عمل شدند. مخالفان اسد مدعی هستند که روز جمعه در جریان نا آرامی‌ها نزدیک به 20 نفر کشته شده‌اند و تانک‌های ارتش برای برقراری نظم در شهر لاذقیه حضور چشمگیری داشته‌اند. بعد از ایالات متحده مقامات فرانسه نیز از شهروندان خود خواسته‌اند سوریه را ترک کنند.

اعلام آمادگی سازمان همکاری اسلامی برای میانجیگری

سازمان همکاری اسلامی آمادگی خود را برای میانجیگری میان دولت و مخالفان سوریه با هدف برون رفت از بحران کنونی اعلام کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، سازمان همکاری اسلامی به دولت سوریه پیشنهاد داده است که این سازمان میان دولت و مخالفان سوری میانجیگری کند تا هر چه زودتر طرفین درباره اصلاحات و اجرای آن به توافق دست یابند. اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنانی تصریح کرد که مذاکره تنها راه مطمئن برای خروج از بحران سوریه است. احسان اوغلو در این سخنان با هشدار درباره افتادن سوریه در باتلاق درگیری‌ و کشمکش داخلی، از استفاده بیش از حد سوریه از سلاح در رویارویی با تظاهرکنندگان و شهروندان این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

تاکید نوری المالکی بر اجرای اصلاحات

از سوی دیگر نوری المالکی، نخست وزیر عراق در اولین اظهارنظر رسمی خود درباره تحولات سوریه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواست هر چه سریعتر اصلاحات در این کشور را اجرا کند و به خشونت و کشتار تظاهرات کنندگان پایان دهد. نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه مقام‌های سوریه تمایل دارند اصلاحات خواسته شده از سوی ملت این کشور را اجرا کنند، نسبت به نابودی نظام‌های عربی دیگر هشدار داد و آن را مشکلی برای جهان عرب دانست.

نظر شما :