واکنش تازه داووداغلو به حوادث سوریه

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۵۴۹۰ سرخط اخبار
مسئولان نظامی سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر حمله یک قایق جنگی به شهر اللاذقیه را رد کرده وآن را تبلیغات خصمانه رسانه‌ها توصیف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع نظامی مسئول در سوریه با رد خبرهای منتشر شده مبنی بر گلوله باران منطقه جنوبی "الرمل" واقع در شهر اللاذقیه از سوی یک قایق جنگی ارتش سوری تصریح کرد که این قایق در حال انجام ماموریت روزانه خود در حفاظت از سواحل این شهر بود.

وی با اعلام اینکه انتشار این اخبار تبلیغات رسانه‌ای خصمانه از سوی بیگانگان است، تاکید کرد که این قایق در حال گشت‌زنی در آب‌های ساحلی شهر اللاذقیه بود تا از قاچاق اسلحه از طریق دریای این شهر ممانعت کند.

در همین راستا تلویزیون سوریه گزارش‌هایی از سطح این شهر پخش کرد و با چندین تن از ساکنان این شهر مصاحبه‌هایی را انجام داد که در این گزارش ساکنان شهر اللاذقیه خبر گلوله باران این شهر را دروغ خواندند و حمایت ارتش را از این شهر در برابر گروه‌های مسلح خواستار شدند.

این درحالی است که سازمان ملل اعلام کرده است که هزاران پناهنده فلسطینی از اردوگاه بندر اللاذقیه گریخته‌اند.

یک سخنگوی آژانس امدادرسانی سازمان ملل به بی بی سی گفت: بیش از پنج هزار نفر از 10 هزار پناهنده این اردوگاه در حال فرار هستند.

وی افزود: دست‌کم چهار نفر در این حملات کشته شده‌اند.

در سومین روز از حمله نظامی به لاذقیه حدود 30 نفر کشته شده‌اند.

مقام‌های رسمی سوریه می‌گویند که در حال مقابله با گروه‌های تروریست مسلح هستند.

روز دوشنبه گزارش‌هایی نیز از سرکوب و دستگیری‌های خودسرانه در دمشق منتشر شد.

در این راستا احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه بدون آنکه توضیح بیشتری بدهد گفت که اگر این عملیات پایان نیابد، دیگر چیزی برای گام های بعدی باقی نمی ماند.

احمد داوود اوغلو، در سخنانی توقف فوری عملیات‌ نظامی سوریه را علیه شهروندان سوریه خواستار شد.

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت با هشدار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: این حرف آخر آنکارا با مقام‌های سوریه است و ما انتظار داریم مقام‌های دمشق قبل از هر چیز فورا عملیات نظامی خود را بدون هیچ قید و شرطی متوقف کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر عملیات‌ نظامی سوری‌ها متوقف نشود دیگر آنچه که ما درباره طرح‌هایی که می‌بایست انجام شود، می‌گفتیم باقی نخواهد ماند.

وی توضیحات بیشتری درباره این طرح‌ها و یا موضع ترکیه ارائه نکرد.

داوود اوغلو با بیان اینکه عملیات نظامی علیه غیر نظامیان از عصر پنجشنبه گسترش یافته است، تاکید کرد: ما تماس‌هایی با مقام‌های سوریه داشتیم و خواسته‌های خود را تکرار کردیم و بر این خواسته‌ها نیز به شدت پافشاری می‌کنیم.

وی در پاسخ سوالی در مورد آینده بشار اسد گفت: از لحاظ حقوق بشر نباید در این باره سخن گفت و این مساله امور داخلی آن کشور است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه دادن فرصت دو هفته‌ای به بشار اسد به منظور پایان دادن به عملیات‌ نظامی را رد کرد و تاکید کرد: من در سفر به سوریه از مقام‌های سوری خواستم تا فورا ارتش را از شهرهای این کشور خارج کنند و اصلاحات گسترده را آغاز کنند.

وی در این سخنان عنوان داشت که عملیات نظامی در شهرهای حماة، حمص، دیرالزور واللاذقیه باید فورا و بدون شرط متوقف شود.

وی همچنین خطاب به مقام‌های سوری گفت: من به شما می‌گویم اقدامات شما بدون بازخواست نخواهد بود.

همچنین معروف البخیت، نخست وزیر اردن در تماس تلفنی با عادل سفر، نخست وزیر سوریه با تاکید بر لزوم توقف فوری خشونت‌ها در سوریه از مقام‌های این کشور خواست هر چه زودتر اصلاحات در این کشور را آغاز کنند و بر سر میز مذاکره بنشینند.

وی در این تماس تلفنی با رد ادامه خشونت‌ها و قتل و کشتار در سوریه ابراز تاسف کشورش را در این زمینه به اطلاع همتای سوری خود رساند.

نخست وزیر اردن با اشاره به گسترش خشم ملت‌ها و دولت‌های جهان و شکل‌گیری تقریبا یک اجماع جهانی در قبال ادامه خشونت‌ها توقف فوری این گونه اقدامات را خواستار شد.

البخیت همچنین توقف فوری عملیات‌ نظامی و خونریزی‌ها در سوریه را خواستار شد و از مقام‌های سوریه خواست اصلاحات سیاسی خواسته شده را از سوی ملت این کشور اجرا کنند.

از سوی دیگر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به روزنامه‌نگاران بیان کرد که کشورش در حال مذاکره با تعداد زیادی از کشورهای جهان جهت اعمال فشارهای بیشتر بر بشار اسد برای متوقف کردن خشونت‌ها است.

وی با بیان اینکه ملت سوریه مستحق گذر آرام و بدون خشونت به سوی دموکراسی هستند بر لزوم توقف کشتارها و دستگیری‌های دسته جمعی در سوریه تاکید کرد.

همچنین ویکتوریا نالند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند خبرهای منتشر شده مبنی بر گلوله باران شهر اللاذقیه را از سوی نیروی دریایی سوریه تایید کند.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک در سفارت عربستان در دمشق اعلام کرد که هیچ شهروند عربستانی در حوادث اخیر در سوریه بازداشت نشده است.

وی اظهار داشت: در فصل تابستان تعداد زیادی از اتباع کشورش به سوریه سفر می‌کنند تا تعطیلات خوبی را در این کشور بگذرانند و پیش می‌آید که حوادثی از قبیل تصادف در سوریه پیش بیاورند و باعث شود که به زندان بیفتند، اما در تابستان جاری تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بازداشت اتباع عربستانی در سوریه به سفارت عربستان نرسیده است.

این در حالی است که 50 مبلغ عربستانی با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر خواسته‌های ملت سوریه برای براندازی نظام کنونی این کشور از دولت‌های عربی و اسلامی خواستند روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کنند و سوریه را از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحریم کنند.

این سومین بیانیه‌ای است که این مبلغان در خصوص حوادث سوریه منتشر می‌کنند.



نظر شما :