اولمرت به دنبال توسعه روابط اقتصادى با ژاپن

۱۱ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۱:۲۵ کد : ۱۵۵۳ اقتصاد و انرژی
ایهود اولمرت، نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی، روز یک شنبه بیست و چهارم فوریه سال 2008 میلادی در راس هیاتی اقتصادی وارد توکیو پایتخت کشور ژاپن شد. این اولین سفر رئیس دولت اسرائیل به کشور ژاپن طی ده سال اخیر است. همین مساله باعث اهمیت بیشتر این سفر شده است.
اولمرت به دنبال توسعه روابط اقتصادى با ژاپن
 
مقامات اسرائیل هدف سفر سه روزه ایهود اولمرت، نخست وزیر این کشور و هیات همراه به توکیو را توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ذکر کردند. به همین دلیل هیات همراه اولمرت بیست تن از افراد برجسته در حوزه بازرگانی اسرائیل و صاحبان شرکتهای بزرگ صنعتی این سرزمین هستند.
 
وزیر امور اقتصاد و دارایی اسرائیل نیز در این سفر اولمرت را همراهی می کند تا بر حجم و سطح تعاملات اقتصادی و تجاری این کشور با دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی ژاپن بیفزاید.
 
به گزارش خبرگزاریهای صهیونیستی، نخست وزیر اسزائیل، در این سفر با شمار زیادی از سران سیاسی و اقتصادی ژاپن از جمله امپراطور و نخست وزیر این کشور مذاکره خواهد کرد.
 
اسرائیلی ها اصلی ترین هدف این سفر را توسعه روابط اقتصادی دو جانبه با ژاپن و متقاعد کردن میزبان خود برای کاهش سطح روابط اقتصادی با ایران ذکر کرده اند.
 
به گزارش کاخ سفید، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این سفر با اولمرت دیدار و گفت و گو می کند. قرار بر این است وی در این سفر در مورد برقراری صلح در خاورمیانه و اتمام تحریمهای اقتصادی تحمیل شده از طرف اسرائیل به نوار غزه با اولمرت سخن بگوید.
 
ایران
مدتها است مساله هسته ای ایران و اتهامات غرب به همراهی اسرائیل در مورد تلاش ایران به ساخت بمب اتمی به یکی از مهمترین اهداف سفرهای سران این کشورها تبدیل شده است.
 
در این سفر نیز اولمرت با تکرار اتهامات گذشته به ایران و البته استناد به گزارش اخیر محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینکه " این سازمان هنوز مدرک مستدلی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران پیدا نکرده است " از چین می خواهد تا روابط اقتصادی خود با ایران کاهش دهد.
 
طبق گزارشهای موجود، نخست وزیر اسرائیل در نظر دارد ژاپن را متقاعد کند تا برای تشدید فشارهای اقتصادی جهانی بر ایران به دلیل امتناع این کشور از توقف برنامه هسته ای خود از خرید نفت ایران سرباز زند و بازارهای دیگر را برای تامین نیاز انرژی خود برگزیند.
 
در روز اول این سفر، ایهود اولمرت با نخست زیر ژاپن دیدار کرد و اتهامات غرب به ایران را تکرار کرد. وی در این ملاقات تاکید کرد:" ایران در طی سالهای گذشته به خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف برنامه هسته ایش  اهمیتی نداده است."
 
وی ادامه داد:" ما بر این باوریم که برنامه هسته ای ایران تنها برای مصارف تسلیحاتی و غیر صلح آمیز است و باید جهان با این مساله مقابله کند."
 
این اتهامات مدتها است که ایران را هدف قرار داده است. غرب به رهبری آمریکا و فرانسه در سالهای گذشته ایران را متهم کردند که برنامه هسته ای خود را نه برای تولید انرژی، بلکه برای ساخت بمب اتمی ادامه می دهد. البته آنها هیچ مدرکی برای تائید ادعای خود ارائه نداده اند.
 
اما بعد از اینکه شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا، تاکید کردند که برنامه کنونی ایران تسلیحاتی نیست، آنها ادعای تازه ای را مطرح کردند و از ایران خواستند کلیه فعالیتهای هسته ای خود را برای مصارف صلح آمیز، تولید انرژی و ... متوقف کند.
 
به هر حال، بعد از ارائه گزارش البرادعی در مورد برنامه هسته ای ایران، کشورهای صنعتی جهان جلسه ای تشکیل دادند تا در مورد سومین قطعنامه علیه ایران به بحث و گفت و گو بنشینند. آنها امیدوارند سومین قطعنامه در جلسه هفته جاری شورای امنیت سازمان ملل تایید شود.
 
رابطه ژاپن و اسرائیل
رابطه این دو کشور به سال 1952 میلادی باز می گردد. ولی هیچ گاه این رابطه از نظر سیاسی و اقتصادی گرم نبوده است. طبق گزارشهای موجود آخرین سفر نخست وزیر اسرائیل به توکیو در سال 1997میلادی بود.
 
حجم روابط اقتصادی دو کشور هم چندان چشمگیر نیست. این ارقام با توجه به بزرگی اقتصاد کشور ژاپن و عملکرد اقتصادی اسرائیل بیشتر جلب توجه می کند.
 
در این سالها که بیشترش در جنگ بین اسرائیل و فلسطینیان گذشته است، کشور ژاپن کمک مالی قابل توجهی به اسرائیلی ها ارائه نداده و همین مساله نشان دهنده کناره گیری دومین اقتصاد بزرگ جهان از سیاستهای رژیم صهیونیستی است.
 
آمارها نشان می دهد در سال 2007 میلادی ارزش صادرات اسرائیل به کشور ژاپن معادل 85/0 میلیارد دلار آمریکا و ارزش صادرات ژاپن به کشور اسرائیل برابر با 1/1 میلیارد دلار بود.

نظر شما :