اين بار سارکوزى در آفريقاى جنوبى

۱۲ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۵۶۲ اقتصاد و انرژی
سارکوزی در راس هیاتی کاملا بازرگانی برای اولین بار به همراهی همسر جدیدش کارلا برونی وارد کشور انگلیسی زبان آفریقای جنوبی شد تا علاوه بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این سرزمین زمینه را برای جلب موافقت آنها در مورد تصویب سومین قطعنامه علیه ایران فراهم نماید.
اين بار سارکوزى در آفريقاى جنوبى

 نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه به همراه همسرش در روز پنجشنبه بیست و هشتم فوریه سال 2008 میلادی به قاره سیاه افریقا وارد شد تا این بار نه برای استعمار و استثمار مردم این سرزمین که برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سران افریقای جنوبی به بحث و گفتگو بنشیند.

 در این سفر دو روزه چهل تن از سران شرکتهای بزرگی صنعتی و تجاری فرانسه سارکوزی را همراهی می کردند. سارکوزی و همسرش در این سفر با نلسون ماندلا نیز دیدار کردند.

 در این سفر که همچون دیگر سفرهای سارکوزی در سالهای اخیر به همراهی رییس شرکت آروا ، رییس شرکت الستوم ، شرکت EDF  ، شرکت مهندسی Aveng  و  شماری دیگر از روسای شرکتهای بزرگ صنعتی کشور فرانسه انجام شد قرار دادهای بزرگی برای تامین نیاز انرژی افریقای جنوبی منعقد شد.

 سارکوزی پیش از سفر اصلی ترین هدف سفر را همکاری در حوزه انرژی با افریقای جنوبی اعلام کرد. یکی دیگر از اهداف این سفر سارکوزی همراه کردن افریقای جنوبی با غرب در حمایت از سومین قطعنامه علیه ایران ذکر شد.

سارکوزی پیش از این سفر در مصاحبه ای گفت:" ما به افریقای جنوبی به عنوان ثروتمند ترین و پیشرفته ترین کشور افریقایی برای فشار به ایران نیاز داریم و باید این کشور را با خود همراه کنیم."

 قراردادهای سارکوزی با افریقای جنوبی

فرانسه هشتمین شریک تجاری بزرگ افریقای جنوبی است . در سال گذشته ارزش تجارت دو جانبه این دو کشور معادل 3/3 میلیارد دلار امریکا بود. از طرف دیگر فرانسه یکی از مهمترین سرمایه گذاران خارجی در این کشور افریقایی است و 160شرکت فرانسوی از قبیل رنو، الکاتل و توتال در کنار هزاران نیروی کار فرانسوی در افریقای جنوبی مشغول به کار هستند.

به گزارش خبر گزاری افریقای جنوبی سارکوزی با بسته پیشنهادی سرمایه گذاری در افریقای جنوبی وارد کیپ تاون شد. وی متعهد شد تا پنج سال آینده 100 میلیارد راند (واحد پول افریقای جنوبی) در این کشور سرمایه گذاری کند.

 آژانس توسعه فرانسه نیز قرار دادی به ارزش 100 میلیون یورو برای فاینانس پروژه تامین توربین های بادی با شرکت اسکوم امضا کرد.

 در این سفر قرار دادی  به ارزش 36/1 میلیارد یورو بیشتر از 2 میلیارد دلار بین شرکت آلستوم فرانسه و  اسکوم افریقای جنوبی Eskom برای عرضه شش توربین به این کشور امضا شد.

  آروا نیز قراردادی برای ارایه آموزشهای حرفه ای با افریقای جنوبی  امضا کرد و برای شرکت در مناقصه ساخت 12 نیروگاه تولید برق هسته ای در افریقای جنوبی تا سال 2025 میلادی اعلام آمادگی کرد. مدارک لازم برای شرکت در این مناقصه ارایه شد .

 سارکوزی در این سفر اعلام کرد آژانس توسعه فرانسه برای حمایت از رشد اقتصادی افریقای جنوبی 5/2 میلیارد راند اختصاص خواهد داد که این مبلغ برای توسعه عملکرد شرکتهای صنعتی افریقایی صرف خواهد شد.

 این آژانس 5/2 میلیارد راند دیگر نیز به صورت ضمانت نامه، اعتبارات بانکی و سرمایه به شرکتها و موسسات کوچک و متوسط اعطا می کند تا بتوانند با سرعت بیشتری رشد کند.

 وی تاکید کرد تا پنج سال آینده این آژانس 20 میلیارد راند برای حمایت از بخش خصوصی در آفریقای جنوبی اختصاص می دهد .این مبلغ می تواند سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی  دوهزار شرکت و ایجاد 300 هزار فرصت شغلی را تهیه می کند.دو کشور قرار دادهایی در حوزه دفاعی و امنیتی با یکدیگر امضا کردند.

 حمایت از تحریم ایران

بعد از اینکه محمد البرادعی دبیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را در مورد برنامه هسته ای ایران ارایه داد، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد خواستار عدم تشدید فشار بر ایران شد .

این کشور همکاری ایران با آژانس را مثبت و روبه رشد ارزیابی و اعلام کرد:" گزارش آژانس اعتماد ما به ایران و برنامه هسته ای این کشور را بیشتر کرده است و در چنین شرایطی تشدید فشارها تنها شرایط را سخت تر می کند."

افریقای جنوبی غیر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کرد و به همین دلیل ادامه تحریمها و فشارها را غیر ضروری خواند.وی این سخن را بعد از اینکه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تهیه شد ایراد کرد و چند روز بعد از آن سارکوزی برای اولین بار وارد این کشور شد.

سارکوزی در این سفر ملاقاتی با مقامات کشور افریقای جنوبی انجام داد و در مورد حمایت این کشور از سومین قطعنامه علیه ایران گفت :" ما به افریقای جنوبی نیاز داریم تا نشان دهیم در مخالفت با برنامه هسته ای ایران با هم یکپارچه هستیم."

 وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی و با توجه به همکاریهای گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ضرورتی برای تشدید فشارها نیست گفت:" ما در تلاشیم تا مانع از وخیم تر شدن وضعیت و اقدامات خشن تر شویم . "

 وی بعد از اتمام سفر تاکید کرد آفریقای جنوبی را با غرب همراه کرده است و هم اکنون این کشور نیز از سومین قطعنامه حمایت می کند

تجربه گذشته

این اولین باری نیست که سارکوزی برای همراه کردن کشوری با غرب سفری تجاری به آن کشور می  کند. پیش از این سارکوزی در سفر به چین نشان داد می تواند با انگیزه های اقتصادی جهان را با غرب همراه سازد حتی اگر وضعیت ایجاد شده به نفع غرب نباشد .

 در سفر سارکوزی به چین که در سال 2007 میلادی انجام شد و قراردادهای هسته ای بزرگی به امضا رسید چین را متقاعد کرد تا از منافع خود درایران چشم پوشی کندو با غرب همراه شود.وی دری این سفر بزرگترین قرار داد هسته ای را با این کشور منعقد کرد و چین را نسبت به تامین نیاز انر‍ژی آینده خود مطمین کرد.

 

بعد از این سفر بود که چین رابطه بانکی خود را با ایران قطع کرد و حتی از باز کردن اعتبارات اسنادی برای بازرگانان ایران نیز امتناع کرد. بعد از این سفر چین در جلسات شورای امنیت از ایران حمایت نکرد و از حق وتوی خود برای ممانعت از تشدید فشارها بر این سرزمین استفاده نکرد.

واین بار نوبت افریقای جنوبی بود . تاثیر گذارترین کشور افریقایی و بزرگترین اقتصاد این قاره که در سالهای گذشته نقش بسزایی در تعاملات اقتصادی افریقا داشته است.سارکوزی با انعقاد قرار دادهای بزرگ برای تامین نیاز انرژی این کشور بار دیگر موفق شد یکی دیگر از حامیان ایران را به همراهی با غرب وادارد .

نظر شما :