پایان جنگ هشت روزه

۱۱ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۵۶۳ اخبار اصلی
درست یک روز پس از هشدار جورج بوش و رابرت گیتس به ترکیه برای عقب نشینی از شمال عراق‌،ارتش این کشور از شمال عراق عقب نشینی کرد و اعلام کرد که به اهداف خود در مقابل با شورشیان کرد شمال عراق رسیده است.
پایان جنگ هشت روزه
ترکیه جمعه 29 فوریه اعلام کرد که نیروهای خود را از شمال عراق خارج کرده است و به جنگ هشت روزه برای مقابله با شورشیان کرد که موجب بروز اختلاف با دولت عراق و افزایش تنش ها در منطقه شده بود خاتمه داده است.
 
عقب نشینی ارتش ترکیه درست یک روز پس از آن آغاز شدکه جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور برای پایان دادن این جنگ به ترکیه هشدار دادند.
 
هرچند مقامات ترکیه اعلام کردند که برای پایان دادن به این عملیات گسترده توجهی به فشارهای بین المللی نداشتند و عملیات آنها در شمال عراق برای تضعیف حزب کارگران کرد با موفقیت به پایان رسیده است.
 
ژنرال یاشار بیوکانیت، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه پس از عقب نشینی نیروهای ترک اعلام کرد که ارتش ترکیه با تعمق در این مسئله برای آغاز و پایان این عملیات تصمیم گرفت و این تصمیم تحت تاثیر هیچ نیروی داخلی و خارجی نبود و این عملیات با توجه به اینکه ارتش ترکیه به هدف خود در شمال عراق رسید پایان گرفت و هیچ مقامی در اتخاذ این تصمیم دخالت نکرده است. رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه همزمانی عقب نشینی ارتش ترکیه از خاک عراق را با سفر وزیر دفاع آمریکا به ترکیه یک تصادف خواند و گفت که پیش از آنکه آقای گیتس وارد ترکیه شود بخشی از عملیات عقب نشینی آغاز شده بود.
 
تهدیدهای آمریکا
رابرت گیتس، روز چهارشنبه 27 فوریه درخصوص عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق به این کشور هشدار داد. پس از ورود ارتش ترکیه به شمال عراق مقامات آمریکایی و عراقی از افزایش تنش ها در مرزهای عراق ابراز نگرانی کردند. آقای گیتس پیش از سفر به ترکیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود که مسئله مهم این است که ترکیه هر چه زودتر عملیات شمال عراق را به پایان برساند. هرچه زودتر بدین معنا که این عملیات طی روزها و یا یک یا دو هفته آینده پایان بپذیرد نه اینکه ماهها ادامه داشته باشد.
 
سخنان وزیر دفاع آمریکا بازتابی از لحن خشن تر دولت جورج بوش در برخورد با عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق بود. این اولین باری بود که یک مقام آمریکایی در خصوص پایان عملیات در شمال عراق زمان مشخصی را اعلام می کرد.
 
عقب نشینی ارتش ترکیه در شمال عراق با عکس العمل های گوناگونی در داخل و خارج از ترکیه رو به رو شد. روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: آمریکا به حمله ترکیه پایان داد. همزمانی خروج نیروهای ترک از خاک عراق با سفر گیتس به ترکیه موجب گمانه زنی هایی در داخل ترکیه شده است و فضایی پرتنش ها در محافل داخلی این کشور ایجاد کرده است.
 
ترکیه مدعی است که 230 نفر از اعضای حزب کارگران کرد را در این عملیات از بین برده است. این درحالی است که یکی از مقامات کرد از کشته شدن 100 سرباز ترک در این عملیات خبر داد.
 
با وجود آنکه مقامات آمریکایی از ترکیه در مقابل حزب کارگران کرد حمایت می کنند و این حزب را یک سازمان تروریستی می شناسند اما در حال حاضر معتقدند که بهترین راه حل برای حل مشکل تروریسم مذاکره است.
 
پایان تنش ها؟
حضور نیروهای ترک در شمال عراق که به عنوان یکی از امن ترین نقا ط این کشور شناخته می شود می توانست تنش های منطقه ای را افزایش دهد. آمریکا پیش از این با عملیات محدود ترکیه در شمال عراق موافقت کرده بود تا شاید این عملیات محدود بتواند خشم ترکیه علیه حزب کارگران کرد را کمی آرام کند اما با ورود نیروهای زمینی ترکیه به خاک عراق پیش بینی یک شرایط بحرانی در این منطقه دور از انتظار نبود. از طرف دیگر از آنجا که اقلیت کردهای ترکیه همواره از طرف دولت این کشور سرکوب شده اند، ادامه این عملیات می توانست شورش ترک های ترکیه را نیز در بر داشته باشد.
 
اکنون با پایان ناگهانی عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق بعید به نظر می رسد که مشکل ترکیه با حزب کارگران کرد نیز به پایان رسیده باشد. شاید زمان آن رسیده است که دولت ترکیه با یک سیاست جدید درهای حل این مشکل را که شاید بسیار ساده تر از عملیات نظامی باشد باز کند.
 
در شرایط کنونی و با وجود حضور نیروهای آمریکایی در شمال عراق، هر گونه بحران در منطقه شمال عراق می تواند به راحتی از مرزهای ترکیه بگذرد و ترک ها را با مشکل جدیدی که دیگر تنها محدود به حزب کارگران کرد نیست مواجه کند.
 
ترکیه می تواند با آغاز یک سری مذاکرات با کردهای عراق برای امنیت هرچه بیشتر مرزهای خود با عراق اقداماتی جدی آغاز کند. آمریکا در این میان می تواند هر دو گروه مذاکره کننده را بر سر میز مذاکره بنشاند و به عنوان یک فرصت برای آرامش شمال عراق استفاده کند.
 
همچنین ترکیه می تواند با مذاکره با اقلیت کرد ساکن در این کشور راه های مذاکره با حزب کارگران کرد را باز کند. دولت ترکیه از طریق به رسمیت شناختن حقوق کردهای این کشور و توسعه اقتصادی در مناطق کرد نشین به راحتی به اهداف خود نزدیک خواهد شد.
 
سیاست های جدید ترکیه نه تنها راه حلی برای پایان دادن به مشکلات داخلی این کشور است بلکه گامی است در جهت پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا.
 

نظر شما :