اسد به انجام هر گونه عملیات نظامی علیه سوریه هشدار داد

۳۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۵۶۵۹ سرخط اخبار

' بشار اسد ' رییس جمهوری سوریه یکشنبه شب در ارتباط با تهدیدهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه سوریه تاکید کرد:هر اقدام نظامی علیه این کشور دارای پیامدهای بسیاری است.

به گزارش ایرنا، وی در سخنانی از شبکه تلویزیونی سوریه در ارتباط با تهدیدهای نظامی ناتو با اشاره به موقعیت جغرافیایی برجسته سوریه در جهان تاکید کرد : سوریه دارای امکاناتی است که غرب فقط از بخشی از آن آگاه است اما از بخش دیگر اطلاع ندارد و ما از تهدیدهای آنان نمی ترسیم.

رییس جمهوری سوریه با اشاره به این که اقدامی نظامی را بعید نمی دانیم ، افزود: اگر بخواهیم از قطعنامه یا حمله نظامی بترسیم ، حاکمیت را از سوریه می گیرند و اگر بخواهیم با آن مقابله کنیم ، باید ترس را کنار بگذاریم .

اسد با تاکید بر این که ما آماده مقابله در قبال بلند پروازی های سیاسی آمریکا و غرب هستیم ، ادامه داد : پس از اشغال عراق و سقوط بغداد در سال 2003 میلادی که اصلا مقاومت در کار نبود و نوعی خضوع بین المللی در برابر امریکا وجود داشت ، شماری از مقام های امریکایی به سوریه سفر و اعلام کردند که بعد از عراق نوبت سوریه است و شروطی را برای ما مطرح کردند.

رییس جمهوری سوریه افزود : آنان حتی نقشه های نظامی برای ما ارسال کردند که در آنها مراکزی که قرار بود بمباران شود ، مشخص شده بود اما ما همه این شروط را رد کردیم .

*** رییس جمهور یک کشور توسط امریکا انتخاب نمی شود

وی در ادامه با تاکید بر تسلیم نشدن سوریه در برابر فشارهای خارجی تاکید کرد : رییس جمهوری یک کشور توسط امریکا یا غرب انتخابات نمی شود که با سخنان آنان کنار برود.

رییس جمهوری سوریه تصریح کرد: این مردم هستند که در ارتباط با رییس جمهوری کشور خود تصمیم گیری می کنند، مردمی که در خط مقاومت قرار دارند.

اسد که به سوالی در ارتباط با درخواست باراک اوباما رییس جمهوری امریکا برای کناره گیری از قدرت پاسخ می داد ، خاطر نشان کرد : برخی کشورها به خاطر شرایط بین المللی موضع گیری می کنند و پاسخگویی به آنها نیاز به بررسی دقیق مواضع این کشورها دارد.

اسد در ارتباط با اصلاحات سیاسی در سوریه و موضع گیری منفی غرب و برخی کشورهای نسبت به آن نیز گفت : هدف آنها اصلاحات در سوریه نیست بلکه آنها به دنبال منافع استعماری خود هستند و امتیاز دادن به آنها به یعنی کوتاه آمدن در ارتباط با ادامه مسیر مقاومت و تسلیم شدن در برابر خواسته های استعماری آنان است.

وی افزود : غرب از حقوق بشر سخن می گوید در حالی که تاکنون میلیون ها نفر در جهان از جمله افغانستان ، عراق و لیبی بر اثر اقدامات و سیاست های آنان کشته، مجروح، معلول، بیوه و یتیم شده اند و این همه غیر از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است .

اسد خاطر نشان کرد : آمریکا و غرب مانند گذشته خواهان اصلاحات در سوریه نیستند ، آنها نمی خواهند کشورمان پیشرفت کند بلکه خواستار این هستند در جایمان مانده و به عقب بازگردیم.

*** سوریه در تصمیم گیری های خود اجازه دخالت به هیچ کشوری را نمی دهد

رییس جمهوری سوریه تصریح کرد: سوریه آماده شنیدن توصیه های دیگران در ارتباط با بحران کنونی است ولی در تصمیم گیری های خود اجازه دخالت به هیچ کشوری را نمی دهد.

اسد با تاکید بر این که ما بعضی مواقع از توصیه های دیگران درس می گیریم یا از تجربه کشورهای دیگر به ویژه کشورهایی که به ما شباهت دارند ، استفاده می کنیم ،ادامه داد: اگر سخنرانی و اظهارات مسوولان ترکیه به خاطر حساسیت یا نگرانی آنان باشد ، مساله ای نیست اما اگر بخواهند به حساب سوریه نقش پیشرو را ایفا کنند و در امور داخلی سوریه دخالت کنند ، این امر به طور کامل مردود است .

وی در خصوص رابطه سوریه با غرب نیز گفت : هدف غرب آن است که حاکمیت را از سوریه بگیرد اما ما متمسک به حاکمیت خود هستیم و غرب باید بداند که ما و غرب در ماه عسل نیستیم .

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر این که حاکمیت و تصمیم ملی بسیار مهم تر از قطعنامه های بین المللی است و این یک موضوع اصولی می باشد ، افزود : آنان می خواهند در امور داخلی ما دخالت کرده و بر تصمیم گیری ما اثر بگذارند اما سوریه ثابت کرده است که تصمیم گیری مستقل این کشور هیچ گاه خدشه دار نمی شود.

*** بحران سوریه راه حل امنیتی ندارد

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر وجود راه حل سیاسی برای بحران سوریه تصریح کرد : چیزی به نام راه حل امنیتی وجود ندارد و راه حل مشکل امروز سوریه ، سیاسی است و موضوع امنیتی حفظ امنیت این کشور است.

اسد با اشاره به این که راه حل سیاسی نیز بدون امنیت محقق نمی شود ، خاطر نشان کرد : با وجود حملاتی که علیه نیروهای پلیس ، ارتش و امنیتی و شهروندان انجام می شود ، ما نسبت به اوضاع نگران نیستیم و به نظر من وضع امنیتی بهتر شده است و آگاهی مردم سوریه باعث حفظ وطن شد و ما به این امر ایمان داریم.

*** قانون اساسی سوریه باید بازنگری شود

رییس جمهوری سوریه در ادامه در ارتباط با اصلاحات سیاسی در این کشور نیز تاکید کرد: اصل هشتم قانون اساسی سوریه جوهره نظام سیاسی کنونی کشور است لذا تغییر یا تعدیل آن بدون بازنگری سایر اصول قانون اساسی کلامی غیر منطقی است .

وی افزود : پس از ماه رمضان باید کمیته بررسی بازنگری قانون اساسی تشکیل شود که کار آن شش ماه طول می کشد.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: در روزهای آینده فرمان تشکیل کمیته قانون احزاب نیز برای اجرای این قانون صادر خواهد شد و این کمیته وظیفه دریافت درخواست ها برای تشکیل احزاب سیاسی را بر عهده دارد.

***برگزاری انتخابات پارلمانی در فوریه 2012

اسد خاطر نشان کرد : قانون انتخابات نیز آماده شده و انتخابات مربوطه به مجلس نیز به احتمال قوی در فوریه 2012 میلادی برگزار می شود.

اسد با تاکید بر این که جوانان توان نظام هستند و باید در روند اصلاحات شرکت کنند ، افزود : قانون اطلاع رسانی سوریه نیز تا قبل از پایان ماه رمضان تصویب می شود.

*** فعلا دستاوردهای امنیتی را اعلام نمی کنیم

اسد با تاکید بر این که در طول ماه های گذشته ما دستاوردهایی در زمینه امنیتی داشته ایم که فعلا نمی توانیم آن را اعلام کنیم ، تصریح کرد : وضع امنیتی کنونی سوریه بهتر از گذشته است ، زیرا دشمنان خواستند تا در چند هفته کشور را از هم بپاشند ، اما نتوانستند.

وی با اشاره به این که نگران بحران کنونی نیستم و مردم نیز نباید نگران باشند ، چرا که این مردم با قدرت از بحران خارج شده و قوی تر از قبل خواهند شد ، ادامه داد : افزایش یا کاهش رویدادهای امنیتی نشانه بهبود یا بدتر شدن اوضاع نیست، مساله مهم، بعد سیاسی است، مهم آن است که در کجا هستیم و با رویدادها چگونه برخورد کنیم.

رییس جمهوری سوریه تصریح کرد : آگاهی مردم سوریه وطن را حفظ کرد و ما به این امر اطمینان داریم، البته حملاتی که علیه نیروهای پلیس، ارتش، امنیتی و مردم می شود خطرناک است اما نسبت به اوضاع نگران نیستیم چرا که وضع امنیتی بهتر شده است.

اسد ادامه داد : ملت سوریه طی تاریخ پنج هزار ساله خود همیشه توانست با قدرت از بحران ها خارج شود و زمانی که می گوییم سوریه با قدرت از بحران کنونی خارج می شود منظور ما مردم این کشور است.

*** به ادامه راه خود مطمئن هستیم

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر این که به ادامه راه خود مطمئن هستیم زیرا قوانین زیادی در ارتباط با اصلاحات صادر شده و بقیه نیز صادر خواهد شد ، افزود: قانون اداره امور محلی نیز تمام شده و در روزهای آینده صادر خواهد شد.

وی ادامه داد : قوانین را بر اساس جدول زمان بندی شده تصویب و اعلام کردیم که از جمله آنها قانون انتخابات است که برای مرحله انتقالی بسیار مهم است .

اسد خاطر نشان کرد : گفت و گو در استان های کشور مسئولیت احزاب است که این مساله نیاز به تشکیل احزاب و و پذیرفتن مسئولیت از سوی آنها دارد.

*** بحران کنونی بر اقتصاد سوریه اثر گذاشت

اسد با اشاره به این که بحران کنونی بر اقتصاد سوریه اثر گذاشت اما با برنامه ریزی اوضاع در دو ماه گذشته بهتر شده است ، تاکید کرد: پس از سال 2005 سیاست نگاه به شرق را اتخاذ کردیم ، همچنین سوریه دارای سیاست های خودکفایی است .

وی ادامه داد : ایجاد بحران گرسنگی در سوریه محال است چرا که این کشور یکی از پایه های اقتصاد منطقه است لذا محاصره آن بر دیگر کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود و باید روحیه ما عالی باشد.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد : جایگزین وجود دارد و نگاه ما همچنان به شرق است و عرصه بین المللی نیز بسته نشده است.

*** نشست حزب بعث در ارتباط با حوادث اخیر سوریه بود

اسد در ادامه در ارتباط با برگزاری نشست کادرهای حزب بعث در سوریه نیز در هفته گذشته گفت : در این نشست درباره حوادث سوریه و و تحولات اخیر آن تبادل نظر کردیم.

وی افزود : از دیگر محورهای مورد بحث در این نشست اصلاحات در سوریه به ویژه پس از سخنرانی اخیر در دانشگاه دمشق بود که در ارتباط با آن نیز رایزنی شد و رهبری و اعضای حزب بعث نظرات خود را اعلام کردند.

رییس جمهوری سوریه فعالیت های حزب بعث در 5 دهه گذشته را از دیگر محورهای نشست مزبور اعلام کرد.

*** کردها جزء اساسی بافت جامعه عربی سوری هستند

رییس جمهوری سوریه درباره اعطای تابعیت به اکراد نیز گفت : از سال 2002 زمانی که به این منطقه سفر کردم در گفت و گو با کردها در این خصوص تبادل نظر شد و در سال 2004 نیز این مساله پیگیری و وقفه ای در این زمینه ایجاد شد اما قبل از حوادث اخیر سوریه این مساله بررسی کامل شده بود به خاطر همین بلافاصله از ابتدای حوادث اخیر به سرعت دستورات و قوانین لازم امضا و تصویب شد.

اسد ادامه داد : این به معنای دادن رشوه و جلب رضایت افراد نیست بلکه از قبل نیز درباره این مساله بحث و تصمیم گیری شده بود و این قوم همانطور که قبلا نیز اعلام شد ، جزء اساسی بافت جامعه عربی سوریه هستند و سوریه با ثبات در برگیرنده همه اقوام آن است و هیچ گاه به اکراد مانند قوم مهاجر و یا میهمان نگاه نمی کند.

وی خاطر نشان کرد : ما در تاریخ به ویژه در مبارزه با استعمار فرانسه شاهد مبارزه مردمی به رهبری اکراد هستیم و این یک مساله میهنی و امری بدیهی است.

*** به روند اصلاح قوانین ادامه می دهیم

اسد در ادامه افزود : به دور از سخنان مغرضانه باید همه قوانین به طور کامل تشریح و دستورات اجرایی آن مشخص شود و مساله مهم در این زمینه ضرورت ارتباط میان قوانین است و همه قوانین باید در جهت کامل کردن یکدیگر باشند.

وی خاطر نشان کرد : در زمینه تعیین قوانین از همه کارشناسان باید استفاده کنیم تا این قوانین ابتدا مورد بررسی قرار گرفته و بعد صادر شوند و منافع همه طرف ها در آن در نظر گرفته شود و ما به روند اصلاح قوانین و دستورات اجرایی آن ادامه می دهیم.

رییس جمهوری سوریه گفت : هر کسی که مرتکب خطا می شود در هر مقام و منصبی که باشد ، چه نظامی و چه غیر نظامی باید بر اساس قانون مورد محاسبه قرار گیرد و هیچ توجیهی در این زمینه پذیرفته نیست و یک کمیته ویژه قضایی در این زمینه تعیین شده تا با شفافیت و حضور اطلاع رسانی درباره بازخواست افراد تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد : خون افراد تنها حق خانواده های آنان نیست بلکه دولت نیز در زمینه خون افراد حق دارد که ما این مساله را پیگیری می کنیم.

*** اطلاع رسانی پل ارتباطی میان دولت و ملت است

رییس جمهوری سوریه تصریح کرد : اطلاع رسانی باید به طور جدی مشارکت داشته و پل ارتباطی میان مردم و دولت باشد و در همه زمینه ها به طور درست و سالم فعالیت کند.

اسد خاطر نشان کرد : انتقاداتی در زمینه اطلاع رسانی دولتی وجود دارد اما قبل از این انتقادات لازم است تا اطلاعات و دانسته ها در اختیار آنان باشد و در این صورت اگر کوتاهی کردند ، باید پاسخگو باشند.

وی افزود : اطلاع رسانی در دو ماه اخیر مثبت عمل کرد اما باید بگویم اطلاع رسانی در هر دولتی دارای اهداف خاص خودش است و در سوریه با صدور قوانین جدید اطلاع رسانی تقویت می شود.

این مقام سوری تاکید کرد : در زمینه قانون جدید اطلاع رسانی نیز باید گفت که اطلاع رسانی در مرحله انتقالی و پس از اصلاحات نقش محوری و اساسی در کشور خواهد داشت.

این نخستین سخنرانی تلویزیونی اسد درباره اوضاع کنونی سوریه از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا کنون است.

اسد پیشتر سه سخنرانی یکی در مجلس، دومی در اولین جلسه هیات دولت جدید سوریه به ریاست ' عادل سفر ' و سومی در دانشگاه دمشق و در بین استادان و دانشجویان در ارتباط با تحولات اخیر سوریه انجام داده بود. 

نظر شما :