وام یک میلیارد دلاری هدیه سفر اولین رئیس جمهور ایرانی به عراق

۱۲ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۵۷۰ اقتصاد و انرژی
آقای احمدی نژاد سفر به عراق را با پیشنهاد وامی یک میلیارد دلاری آغاز کرد. این مبلغ برای اجرای پروژه های زیر بنایی در کشور عراق صرف می شود و اجرای این پروژه ها به پیمانکاران ایرانی واگذار خواهد شد.
وام یک میلیارد دلاری هدیه سفر اولین رئیس جمهور ایرانی به عراق
 سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشور ایران به عراق بهانه ای شد تا به بررسی تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور بپردازیم. این اولین سفر رییس جمهوری ایران بعد از انقلاب اسلامی به کشور همسایه است و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد.
 
طبق آمارهای موجود عراق دومین بازار صادرات غیر نفتی ایران است. در سال 2006 میلادی ارزش صادرات ایران به کشور عراق برابر با 3/1 میلیارد دلار بود و سیر رشد صادرات غیر نفتی ایران به عراق سبب شد تا پیش بینی هایی در مورد افزایش حجم و ارزش صادرات غیر نفتی ایران به این سرزمین ارایه شود.
 
گزارشها حاکی از این است که ایران در سال 2007 میلادی 2 میلیارد دلار امریکا به عراق کالا صادر کرد و انتظار می رود ارزش صادرات غیر نفتی این کشور به عراق در سال 2008 میلادی به بیشتر از 5/2 میلیارد دلاربرسد.
 
صادرات ایران به کشور عراق شامل گستره وسیعی از کالاها از قبیل دستگاههای تهویه ، فرش، مصالح ساختمانی،  مبلمان اداری و مواد غذایی مختلفی از قبیل ماهی و گونه های دیگر غذاهای دریایی می شود.
 
روزانه شمار زیادی از کامیونها ی حمل بار از ایران وارد عراق می شود . از طرف دیگر وجود منطقه آزاد تجاری در جنوب عراق سبب شده است تا ایرانیان تمایل زیادی برای حضور در این عرصه داشته باشند و تعاملات اقتصادی خود را با این منطقه بیشتر و بیشتر کنند.
 
پژوهشگران بازار، این رشد را بسیار مهم می دانند و بر این باورند با توجه به وجود تنها یک مسیر برای انتقال کالا به عراق این حجم صادرات غیر نفتی رقم قابل قبولی است . اگرچه با توجه به پتانسیل های ایران و نیاز کشور عراق می توان منتظر رشد بیشتری در ارزش صادرات غیر نفتی ایران به عراق بود.
 
طبق اخبار رسیده آقای احمدی نژاد این سفر را با پیشنهاد وامی یک  میلیارد دلاری آغاز کرد. این مبلغ برای اجرای پروژه های زیر بنایی در کشور عراق صرف می شود و اجرای این پروژه ها به پیمانکاران ایرانی واگذار خواهد شد. گفته می شود در اجرای این پروژه ها تجهیزات و دستگاههای ایرانی استفاده خواهد شد.
عراق و ایران با امضای توافق نامه ای اقدام به ایجاد بانک مشترکی کردند که وجود آن روابط اقتصادی و بانکی دو کشور را تسهیل خواهد کرد.از طرف دیگر این بانک برای اجرای پروژه های ایرانیان در عراق فاینانس لازم را اعطا می کند که برای توسعه اقتصادی عراق بسیار با اهمیت است.
 
از طرف دیگر سالانه شمار زیادی از مردم عراق به ایران و شمار زیادی از مردم ایران به عراق سفر می کنند. این سفرها علاوه بر ایجاد رابطه ای نزدیک بین دو کشور سبب درآمد زایی برای انها می شود که نتیجه مثبتی روی اقتصاد دو کشور دارد.
 
مذاکرات اقتصادی این سفر
 بعد از اتمام جنگ و تنشها  درعراق ایران اقدام به برقراری رابطه دوستانه ای با کشور همسایه خود کرد. در این سالها ایران بارها با پیشنهاد های اقتصادی سودآور به استقبال سران یا نمایندگان عراق رفت و این بار نیز رییس جمهوری ایران با دستی پر به این کشور سفر می کند.
 
در سالهای گذشته دو کشور تفاهم نامه های زیادی برای توسعه همکاری در حوزه مسکن و پروژه های زیر ساختی را با یکدیگر امضا کردند و زمینه را برای افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر فراهم کردند. اما به نظر می رسد هنوز هم طرفین خواستار افزایش تجارت دو جانبه با یکدیگر هستند و سفر احمدی نژاد به عراق با پیشنهادهای اقتصادی یکی از مظاهر قدرتمند آن است.
 
ایران و عراق در نظر دارند رابطه اقتصادی و صنعتی خود را با یکدیگر افزایش دهند.قرار بر این است در این سفر در مورد هزینه های مالیاتی برای سرمایه گذاری ایرانیان در پروژه های عراق، پروژه های سرمایه گذاری مشترک و هزینه های گمرکی بحث شود .
 
همچنین در مورد ساخت خط لوله انتقال نفت از آبادان به بصره واقع در جنوب کشور عراق مذاکراتی انجام می شود که می تواند عملکرد صنعت نفت دو کشور را تغییر دهد.
 
در این سفر احمدی نژاد در مورد ساخت کارخانه های صنعتی به صورت مشترک با عراق مذاکره خواهد کرد. طبق اطلاعات موجود در مورد ساخت کارخانه سیمان، کارخانه خودروسازی ، کارخانه تولید فرآورده های غذایی ، کارخانه تولید منسوجات و پوشاک ، کارخانه پتروشیمی و در نهایت همکاری در توسعه بخش کشاورزی عراق با سران این کشور مذاکره خواهد کرد.
 
ایران به عراق پیشنهاد داده است برای توسعه شماری از حوزه های نفتی این کشور با آنها همکاری داشته باشد. این مشارکت در توسعه به نفع هر دو کشور است زیرا شمار زیادی از حوزه های نفتی از قبیل نفت شهر، آذر و آزادگان بین دو کشور مشترک است.
 
آمارها نشان می دهد عراق بیشتر از 115 میلیارد بشکه ذخیر تایید شده نفتی دارد که بعد از عربستان و ایران رتبه سوم را در جهان دارد.هم اکنون عراق روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت تولید می کند که کمتر از روزهای قبل از جنگ امریکا و عراق است.

نظر شما :