بشار اسد: در اصلاحات جدی‌ام، فوریه انتخابات برگزار می‌شود

۰۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۲ کد : ۱۵۷۰۱ اخبار اصلی
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز یک‌شنبه شب یکی از مهمترین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را در تلویزیون سوریه انجام داد که حاوی نکات مهمی بود. اظهارات اسد که از دو خبرنگار حاضر در جلسه خواسته بود آزادانه و به دور از هر گونه اغماض یا دلهره‌ای پرسش‌هایشان را بپرسند حاوی نکات مهمی بود.
بشار اسد: در اصلاحات جدی‌ام، فوریه انتخابات برگزار می‌شود
دیپلماسی ایرانی: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز یک‌شنبه شب یکی از مهمترین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را در تلویزیون سوریه انجام داد که حاوی نکات مهمی بود. اظهارات اسد که از دو خبرنگار حاضر در جلسه خواسته بود آزادانه و به دور از هر گونه اغماض یا دلهره‌ای پرسش‌هایشان را بپرسند حاوی نکات مهمی بود.

 

جنگ غرب علیه سوریه

 

وی نسبت به احتمال مداخله نظامی خارجی علیه سوریه که برخی از جریان‌های تندرو مخالف دولت سوریه از جمله عبدالحیم خدام خواستار انجام آن شده بودند، هشدار داد و گفت: «هر اقدام نظامی علیه سوریه دارای پیامدهای بسیاری است. سوریه دارای امکاناتی است که غرب فقط از بخشی از آن آگاه است و از بخش دیگران اطلاع ندارد. ما از تهدیدهای آنها نمی‌ترسیم. اگر بخواهیم از قطعنامه یا حمله نظامی بترسیم حاکمیت را از سوریه می‌گیرند و اگر بخواهیم با آن مقابله کنیم باید ترس را کنار بگذاریم.»

اسد در سخنرانی به هشدارهای امریکایی‌ها پس از سقوط صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق اشاره کرد و گفت: «پس از اشغال عراق و سقوط بغداد در سال 2003 که اصلا مقاومت در کار نبود و نوعی خضوع بین المللی در برابر امریکا وجود داشت، شماری از امریکایی‌ها از مقام‌های امریکایی به سوریه سفر و اعلام کردند که بعد از عراق نوبت سوریه است و شروطی را برای ما مطرح کردند. آنان حتی نقشه‌های نظامی برای ما ارسال کردند که در آنها مراکزی که قرار بود بمباران شوند، مشخص شده بود اما ما همه این شروط را رد کردیم. رئیس جمهوری یک کشور توسط امریکا یا غرب تعیین نمی‌شود.»

وی درباره هشدارهای باراک اوباما برای کناره‌گیری‌اش از قدرت گفت: «برخی کشورها به خاطر شرایط خاص بین‌المللی موضع‌گیری می‌کنند و پاسخگویی به آنها نیاز به بررسی دقیق مواضع این کشورها دارد.»

وی درباره مواضع منفی غرب علیه او گفت: «هدف آنها اصلاحات در سوریه نیست بلکه آنها به دنبال منافع استعماری خود هستند و امتیاز دادن به آنها به یعنی کوتاه آمدن در ارتباط با ادامه مسیر مقاومت و تسلیم شدن در برابر خواسته های استعماری آنان است.  غرب از حقوق بشر سخن می گوید در حالی که تاکنون میلیون ها نفر در جهان از جمله افغانستان، عراق و لیبی بر اثر اقدامات و سیاست های آنان کشته، مجروح، معلول، بیوه و یتیم شده اند و این همه غیر از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است . آمریکا و غرب مانند گذشته خواهان اصلاحات در سوریه نیستند، آنها نمی خواهند کشورمان پیشرفت کند بلکه خواستار این هستند در جایمان مانده و به عقب بازگردیم.»

اسد درباره ترکیه گفت: «اگر سخنرانی و اظهارات مسوولان ترکیه به خاطر حساسیت یا نگرانی آنان باشد، مساله ای نیست اما اگر بخواهند به حساب سوریه نقش پیشرو را ایفا کنند و در امور داخلی سوریه دخالت کنند، این امر به طور کامل مردود است.»

 

بحران سوریه راه حل امنیتی ندارد

 

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، چیزی به نام راه حل امنیتی وجود ندارد و راه حل مشکل امروز سوریه، سیاسی است و موضوع امنیتی حفظ امنیت کشور است. با وجود حملاتی که علیه نیروهای پلیس، ارتش و امنیتی و شهروندان انجام می شود، ما نسبت به اوضاع نگران نیستیم و به نظر من وضع امنیتی بهتر شده است و آگاهی مردم سوریه باعث حفظ میهن شد و ما به این امر ایمان داریم.

 

روند اصلاحات

 

اسد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اصلاحات در سوریه اشاره کرد و با توجه به اصل هشتم قانون اساسی که مخالفان رسما خواستار انجام اصلاحات در آن شده‌اند، گفت: «اصل هشتم قانون اساسی سوریه جوهره نظام سیاسی کنونی کشور است لذا تغییر یا تعدیل آن بدون بازنگری سایر اصول قانون اساسی کلامی غیر منطقی است. پس از ماه رمضان باید کمیته بررسی بازنگری قانون اساسی تشکیل شود که کار آن شش ماه طول می کشد. در روزهای آینده فرمان تشکیل کمیته قانون احزاب نیز برای اجرای این قانون صادر خواهد شد و این کمیته وظیفه دریافت درخواست‌ها برای تشکیل احزاب سیاسی را بر عهده دارد.»

رئیس جمهوری سوریه به برگزاری انتخابات در کشورش اشاره کرد و گفت: «قانون انتخابات نیز آماده شده و انتخابات مربوط به مجلس نیز به احتمال قوی در فوریه 2012 میلادی برگزار می‌شود. قانون اطلاع‌رسانی سوریه نیز تا قبل از پایان ماه رمضان تصویب می شود.»

وی در ادامه افزود: «در زمینه قانون جدید اطلاع رسانی نیز باید گفت که اطلاع رسانی در مرحله انتقالی و پس از اصلاحات نقش محوری و اساسی در کشور خواهد داشت.»

 

اقتصاد سوریه

 

اسد درباره تاثیر بحران اخیر کشورش بر اقتصاد گفت: «این اتفاقات بر اقتصاد سوریه تاثیرات منفی گذاشت. ما پس از سال 2005 سیاست نگاه به شرق را اتخاذ کردیم، همچنین سوریه دارای سیاست‌های خودکفایی است. ایجاد بحران گرسنگی در سوریه محال است چرا که این کشور یکی از پایه‌های اقتصاد منطقه است از این رو محاصره آن بر دیگر کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود و باید روحیه ما عالی باشد.»

اسد به وضعیت کردها نیز اشاره کرد و گفت: «از سال 2002 زمانی که به این منطقه سفر کردم در گفت و گو با کردها در این خصوص تبادل نظر شد و در سال 2004 نیز این مساله پیگیری و وقفه‌ای در این زمینه ایجاد شد اما قبل از حوادث اخیر سوریه این مساله بررسی کامل شده بود به خاطر همین بلافاصله از ابتدای حوادث اخیر به سرعت دستورات و قوانین لازم امضا و تصویب شد. این به معنای دادن رشوه و جلب رضایت افراد نیست بلکه از قبل نیز درباره این مساله بحث و تصمیم‌گیری شده بود و این قوم همان طور که قبلا نیز اعلام شد جزء اساسی بافت جامعه عربی سوریه هستند و سوریه با ثبات در برگیرنده همه اقوام آن است و هیچ‌گاه به کردها مانند قوم مهاجر یا میهمان نگاه نمی‌کند. ما در تاریخ به ویژه در مبارزه با استعمار فرانسه شاهد مبارزه مردمی به رهبری کردها هستیم و این یک مساله میهنی و امری بدیهی است.»

 

نظر شما :