هم‌زمان با سفر امیر قطر به تهران

پیشنهاد احمدی نژاد به اردوغان برای سوریه

۰۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۲ کد : ۱۵۸۰۳ اخبار اصلی
بسیاری از روزنامه‌های عربی از سفر امیر قطر به تهران در بحبوحه تحولات منطقه عربی ابراز تعجب کرده‌اند و پرسیده‌اند که در وضعیت فعلی منطقه سفر امیر قطر به تهران چه معنایی دارد و آیا در آن تعامل سیاسی پشت پرده‌ای صورت گرفته است؟
پیشنهاد احمدی نژاد به اردوغان برای سوریه
دیپلماسی ایرانی: سفر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به تهران برای بسیاری از ناظران تحولات منطقه ناگهانی بود. بسیاری از روزنامه‌های عربی از سفر امیر قطر به تهران در بحبوحه تحولات منطقه عربی ابراز تعجب کرده‌اند و پرسیده‌اند که در وضعیت فعلی منطقه سفر امیر قطر به تهران چه معنایی دارد و آیا در آن تعامل سیاسی پشت پرده‌ای صورت گرفته است؟

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: از سفر ناگهانی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به ایران و دیدارش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران سه برداشت عمیق، پر مغز و اثرگذار می‌توان کرد؛ اولا، بلافاصله پس از پایان مذاکرات امیر قطر با احمدی‌نژاد قطر تلاش کرد مجددا سوریه را ترغیب کند که به طور واقعی اصلاحات حقیقی را انجام دهد و آن را مجدانه در در دستور کار خود قرار دهد. اتخاذ رویکرد امنیتی در سوریه نتیجه نداده و ناآرامی‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد و مردم سوریه همچنان مطالبات خود را دنبال می‌کنند. اهمیت این کلام این است که اولا، امیر قطر از تهران این اظهارات را بیان داشته و این در حالی است که ایران از حامیان پر و پا قرص اسد محسوب می‌شود. ثانیا، پاسخ مستقیمی به بشار اسد به حساب می‌آید، به ویژه این عبارت امیر قطر که گفت: «مردم سوریه در یک تظاهرات مردمی مدنی واقعی به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی و عدالت شدند.» ثالثا، ثابت شد که راه حل امنیتی که از پی آن خون‌های بسیاری ریخته شد شکست خورده است. رابعا، وقتی که تصمیم‌گیران اصلی در سوریه نیز تاکید می‌کنند که اصلاحات را باید مجدانه پیگیری کنند پس باید در آن چه خود اعتراف می‌کنند جدیت به خرج دهند و مطابق با خواسته‌های ملت اصلاحات را پیش ببرند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ثانیا، سفر امیر قطر به تهران نخستین سفر یک مقام ارشد عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از به تنش کشیده شدن روابط این شورا با تهران پس از تحولات بحرین است. با این سفر این پرسش به وجود آمده است که آیا شیخ حمد می‌خواهد تلاش‌هایی برای اصلاح امور منطقه به کمک ایران آغاز کند؟ خصوصا این که محاسبات منطقه‌ای پس از زلزله‌های سیاسی اخیر به ویژه در سوریه که هم‌پیمان استراتژیک هم ایران و هم قطر محسوب می‌شود، متاثر از همین زلزله شده است. یکی از مهم‌ترین محسابات منطقه‌ای مرتبط با محور حمایت ایران و قطر و سوریه از حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه است.

نویسنده در همین راستا به صحبت‌های احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان که اخیرا انجام داده، اشاره می‌کند و می‌نویسد: هم‌زمان با سفر امیر قطر به ایران احمدی نژاد مصاحبه‌ای با شبکه المنار انجام داد که اظهارات او در آن مصاحبه دلیلی بر ادعای دوم ما در این یادداشت است. وی در این مصاحبه از حکومت سوریه و مردم این کشور خواست که با یکدیگر به تفاهم برسند و از هر گونه تنشی اجتناب کنند. وی گفت: «اگر مشکلی هست لازم است که بنشینند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به دور از هر گونه خشونتی به یک راه حل برسند، این کشتار از هر طرف که باشد به سود رژیم صهیونیستی است. این حق مردم است که خواستار انتخابات شوند.»

نویسنده روزنامه النهار سپس می‌نویسد: البته نمی‌توان فهمید که اظهارات احمدی نژاد تا چه اندازه منطبق با سیاست‌های کلی نظام در ایران است. در حالی که بسیاری از مقام‌های ایرانی تحولات جاری در سوریه را ماحصل توطئه امریکایی – اسرائیلی می‌دانند. در این جا لازم به یادآوری است که هم‌زمان با سفر شیخ حمد به تهران احمدی نژاد به رجب طیب اردوغان پیشنهاد داد که "مجموعه واسطه‌ای" تشکیل شود تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را برای آمدن به راه صحیح توجیه کند.

در ادامه این یادداشت درباره برداشت سوم از سفر امیر قطر به تهران آمده است: برداشت سوم به قواعد سیاسی قطر باز می‌گردد، قواعدی که امیر قطر تلاش دارد در منطقه به نفع کشورش پیاده کند که مبتنی بر دو اصل پیشبرد سیاست تلاش برای حل بحران و پیشی گرفتن دقیق از دیگر رقبا در تحولات منطقه‌ای است. سیاستی که به کشور کوچک لیبی امکان مانور سیاسی در قامت یک کشور بزرگ منطقه‌ای داده است. یعنی همان نقشی که ما از قطر در لیبی، یمن، سوریه و دیگر کشورهایی که نسیم بهار عربی به آنها رسیده است، شاهدیم. حالا این پرسش مطرح است که راز اصلی سیاست‌های قطر چیست؟ 

 

نظر شما :