باز هم کاهش توليد نفت به آينده موکول شد

۱۶ اسفند ۱۳۸۶ | ۰۰:۳۳ کد : ۱۵۸۷ اقتصاد و انرژی
یکصد و چهل و هشتمین اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در روز چهارشنبه، پنجم مارس سال 2008 میلادی، در وین برگزار شد. قرار بر این است در جلسه پنجم مارس در مورد سطح تولید اوپک تصميم گيرى شود. اما برخی از وزرای نفت بر این باورند که اجرای این طرح نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
باز هم کاهش توليد نفت به آينده موکول شد
یکصد و چهل و هشتمین اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در روز چهارشنبه، پنجم مارس سال 2008 میلادی، در وین برگزار شد. قرار بر این است در جلسه پنجم مارس در مورد سطح تولید اوپک تصمیم گیری شود.
 
در جلسه قبلی اوپک، وزرای انرژی چندین کشور از کاهش سطح تولید حمایت کردند و خواستار اجرای این سیاست در جلسه ماه مارس شدند.
 
ولی برخی از وزرای نفت بر این باور بودند که اجرای این طرح نیاز به بررسی های بیشتر و مطالعات کارشناسی دقیق تر دارد، زیرا کاهش تولید اوپک و به دنبال آن احتمال ثبات یا افزایش قیمت نفت می تواند اقتصاد آمریکا را با اختلال بیشتری مواجه سازد.
 
اما به نظر می رسد در این جلسه نیز تولید اوپک تغییری نکند. علی النعیمی، وزیر انرژی عربستان سعودی، پیش از آغاز جلسه به خبرنگاران گفت:" انتظار می رود سطح تولید در جلسه کنونی اوپک بدون تغییر باقی بماند، ولی مطالعات در مورد کاهش تولید در اختیار اعضا قرار می گیرد تا در جلسه آینده در مورد آن تصمیم گیری شود."
 
چاکیب خلیل، وزیرنفت الجزایر و رییس دوره ای اوپک گفت:" من ترجیح می دهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت برای حفظ قیمت و ممانعت از تزلزل بازار، سطح تولید را کاهش دهد. زیرا با نزدیک شدن به فصل گرما، نیاز به نفت و فرآورده های نفتی کمتر می شود و تولید کنونی می توان بازار را با اختلال مواجه سازد."
 
وی ادامه داد:" حتی اگر در این جلسه تولید اوپک تغییر نکند و در سطح پیشین باقی بماند در جلسات آتی و طی ماههای آینده اوپک مجبور به کاهش تولید خواهد شد."
 
بسیاری از تحلیل گران، با توجه به وضعیت بازار نفت و بحران اقتصادی آمریکا، کاهش تولید اوپک را ضروری می دانند و بر این باورند عدم کاهش تولید این سازمان به دلیل نفوذ زیاد کشورهای مصرف کننده به خصوص آمریکا روی تولید کنندگان بزرگی از جمله عربستان است.
 
آمریکا قیمت بالای نفت و منابع انرژی را یکی از مهمترین دلایل افزایش بحران اقتصادی می داند و بر این باور است افزایش تولید نفت توسط اوپک که به دنبال خود کاهش قیمت را به همراه دارد می تواند از شدت رکود اقتصادی آمریکا بکاهد و حتی از ورود اقتصاد این کشور به رکود جلوگیری نماید.
 
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، گفت:" در سالهای گذشته اوپک اشتباه بزرگی مرتکب شد و اجازه داد اقتصاد جهان در اثر افزایش بی سابقه قیمت نفت و دیگر منابع انرژی اسیب زیادی متحمل شود."
 
وی از سازمان کشورهای صادر کننده نفت خواست تا وضعیت اقتصاد جهانی را بشناسند و سیاستهای خود را متناسب با شرایط حاکم بر اقتصاد تصویب کنند.
 
اما اوپک قیمت کنونی نفت را ناشی از تنشهای ژئوپلتیکی و بحران اقتصادی و اعتباری آمریکا می داند و عوامل بازاری را در این مسیر تاثیرگذار قلمداد نمی کند. بنابراین تغییر سیاستهای بازاری باعث کاهش قیمت نخواهد شد.
 
به هر حال فشارهای آمریکا روی سازمان سبب شد تا اعضا پیشنهاد کاهش تولید را تصویب نکنند و همچنان تولید کنونی را ادامه دهند. رئیس دوره ای اوپک در این مورد گفت:" کاهش تولید اوپک با توجه به قیمت 100 دلاری نفت و درآمد کلانی که کشورها از این بخش بدست می آورند کار آسانی نیست ولی صحیح ترین کاری است که اقتصاد بازار نفت را در میان مدت حفظ می کند."
 
برخی از تحلیل گران کاهش تولید در شرایط کنونی را زمینه ساز تشدید فشارهای سیاسی روی تولید کنندگان نفت می دانند. زیرا این کاهش می تواند باعث تشدید تورم و تبعات منفی ناشی از آن روی اقتصاد جهانی شود.
 
رئیس دوره ای اوپک در این مورد گفت:" برخی از کشورهای عضو اوپک در جلسه در مورد فشارهای سیاسی کشورهای مصرف کننده روی سازمان صحبت خواهند کرد. این مساله نیز همچون مسائل دیگر به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد."
 
عبدالله العطیه بر این باور است که اوپک راهی جز ادامه مسیر کنونی ندارد، زیرا تغییر در سیاستهای تولیدی ممکن است جهان را در مقابل اوپک قرار دهد. وی در زمره اصلی ترین مخالفان طرح کاهش تولید است.
 
برخی از تحلیل گران راه دیگری را برای کاهش تولید اوپک پیشنهاد می کنند. راهی که استفاده از آن ضمن کاهش تولید اوپک مانع از فشار سیاسی روی این سازمان می شود.
 
آنها بر این باورند اوپک باید هزینه صادرات ناشی از افزایش هزینه های پالایشگاهی و فرآوری را افزایش دهند تا خود بخود تقاضا کم شود و تولید نیز به تبع آن تنزل یابد. این استراتژی مانع از ایجاد انتقادهای سیاسی از طرف کشورهای مصرف کننده نفت می شود و از ساخت شمار زیادی از پالایشگاههای تصفیه نفت و تحمیل هزینه های کلان بابت آن ها جلوگیری می نماید.
 
به هر حال اوپک تصمیم گرفته است سطح تولید را بدون تغییر حفظ کند، ولی در کنفرانس کشورهای تولید کننده و مصرف کننده نفت و شرکتهای نفتی که در روزهای 20 تا 22 آوریل سال جاری در رم برگزار می شود در مورد سطح تولید بحث خواهد شد و انتظار می رود این بار تصمیم به کاهش تولید اتخاذ شود.
 
اجلاس سران اوپک در سپتامبر سال جاری برگزار می شود. ولی این سازمان برای بررسی بازار، جلسات فوق العاده ای را تشکیل می دهد. اوپک هر سال دو بار جلسه برگزار می کند که یکی در ماه مارس و دیگری در ماه سپتامبر است.  

نظر شما :