کناره گيرى از قدرت

۱۹ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۳:۴۸ کد : ۱۶۰۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مقتدى صدر سرانجام تحصيل را بر قدرت ترجيح داد
کناره گيرى از قدرت
مقتدی صدر، رهبر طیف صدری و از رهبر معنوی جیش المهدی، جمعه هفتم مارس سال 2008 با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، از دنیای سیاست کنار می­رود و قصد دارد در عزلت و انزوای سیاسی به سر برد.
 
وی هدف از این کار را پیگیری دروس حوزوی و کسب علم بر اساس وصیت­نامه پدرش اعلام کرده است.
 
منابع خبری به نقل از منابع غیر موثق اعلام کردند، مقتدی صدر به جمع حوزویان قم پیوسته و قصد دارد دروس حوزوی خود را در آن شهر پیگیری کند.
 
اکنون مدتها است که مقتدی صدر در انظار عمومی ظاهر نشده و به ایراد خطابه نپرداخته است. وی در گذشته در مسجد کوفه در روزهای جمعه خطبه نماز جمعه ایراد می­کرد.
 
در همین رابطه، مقتدی صدر تاکید کرد، یکی از دلایل کنار کشیدنش از عرصه سیاسی، بروز انشقاق در میان طرفداران تحت کنترلش است که به گفته وی به مسائل دنیوی پرداخته و تلاش می­کنند سلطه خود را به دیگران تحمیل کنند و استقلال رای دیگران را به مخاطره بیاندازند. گرچه این مسئله دلیل نخست او برای کناره­گیری از سیاست نیست.
 
وی در بیانیه خود همچنین بدون ذکر نام فرد یا گروهی، عده­ای را به باد انتقاد گرفته و آورده است که برخی­ها به شدت برای کسب مال دنیا وجایگاه سیاسی در تکاپو هستند که ما از آنها اجتناب می­کنیم.
 
مقتدا صدر در ادامه بیانیه خود می­افزاید:" هدف من آزادی عراق است و تشکیل نظام و اجتماعی اسلامی، مومن و مخلص. گرچه ممکن است تاکنون نتوانسته باشم در تحقق این اهداف موفق بوده باشم. اشغالگر در کشورمان باقی مانده و عدم یاری دیگران و انحراف­های به وجود آمده مرا وادار کرده که گوشه عزلت برگزینم و به درگاه الهی پناه آورم و استغفار کنم."
 
صدر همچنین درباره عرصه سیاسی کنونی عراق اظهار می­دارد:" عرصه سیاسی عراق اکنون به شدت دنیوی شده است. از این رو بر خود لازم دانستم که از آن دور باشم، مگر در مواقعی که مصلحت ایجاب کند که به این عرصه بازگردم."
 
وی همچنین تاکید می­کند:" البته این بدان معنا نیست که نزدیکان و نمایندگان طیفمان از اداره امور مملکتی و خدمت­رسانی به مردم منصرف شوند. اما از این به بعد مسئولیت کارهایشان بر عهده خودشان است و برای این که از اهداف خود منحرف نشوند، گروهی را برای اداره امور تعیین کرده­ام تا به اداره امور و نظارت بر رفتار آنها بپردازند."
 
مقتدی صدر 33 سال دارد و هم­زمان با سقوط رژیم بعث در عراق و با ترور سید مجید خوئی، فرزند مرحوم آیت­الله العظمی خوئی و حیدر کلیددار، تولیت حرم حضرت علی (ع) که توسط طرفداران وی انجام شد، به شهرت رسید.
 
پدرش سید محمد صدر، نیز از جمله شخصیت­های سیاسی بوده که در پنج سال آخر دوران حکومت رژیم صدام فعالیت سیاسی خود را به طور رسمی آغاز کرد و توانست عده­ای را به دور خود جمع کند. وی در اواخر حیات خود به ایراد نماز جمعه در حرم حضرت علی (ع) می­پرداخت که در سخنرانی­های خود به شدت از از حکومت و بسیاری افراد دیگر انتقاد می­کرد. وی در نهایت توسط عوامل رژیم بعث ترور شد.
 
پیش از این، مقتدی صدر اعلام کرده بود که قصد دارد مجدانه دروس حوزوی را پیگیری کند تا ظرف شش ماه به درجه اجتهاد رسیده و رساله­ای به نام خود صادر کند. وی هدف از این کار را رسیدن به مرحله مرجعیت برای صدر فتوا علیه اشغالگران آمریکایی اعلام کرده بود.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :