پایان سفر طالبانى به آنکارا ، آغاز پیروزی ترکیه

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۶۰۸ اقتصاد و انرژی
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، یک هفته پس از خروج نیروهای ترک از شمال عراق به دعوت عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، به این کشور سفر کرد. سفر جلال طالبانی سرآغاز فصلی جدید در روابط بین دو کشور همسایه خواهد بود.
پایان سفر طالبانى به آنکارا ، آغاز پیروزی ترکیه
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، یک هفته پس از خروج نیروهای ترک از شمال عراق به دعوت عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، به این کشور سفر کرد.
 
سفر جلال طالبانی در شرایطی که ترکیه همچنان با مشکلی به نام حرب کارگران کرد در شمال عراق دست و پنجه نرم می کند سرآغاز فصلی جدید در روابط بین دو کشور همسایه خواهد بود. هرچند مقامات ترکیه پیش از ورود طالبانی به ترکیه اعلام کردند که مذاکره با طالبانی در خصوص حزب پ.ک.ک به تنهایی نتیجه بخش نخواهد بود و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، نیز باید در این مذاکرات حضور داشته باشد.
 
سفر جلال طالبانی به ترکیه که از کردهای شمال عراق را به دو دسته تقسیم کرد از طرف مسعود بارزانی با استقبال رو به رو شد.
 
هرچند وی هنگام ورود به آنکارا با استقبال گرمی رو به رو نشد اما سفر وی گام مثبتی از طرف دولت ترکیه به شمار می رود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که پیش از این احمد نجدت سزر، رئیس جمهور پیشین ترکیه، بارها درخواست طالبانی برای سفر به ترکیه را بی پاسخ گذاشته بود.
 
جلال طالبانی در کنفرانس خبری مشترک به همراه همتای ترک خود گفت:" به حزب کارگران کرد اعلام کرده است که این حزب مشکلات اساسی در منطقه به وجود آورده است و از آنان خواسته تا منطقه را ترک کنند."
 
این در حالی است که وی اعلام کرد دولت عراق اجازه نخواهد داد تا هیچ گروه مسلحی در خاک این کشور رخنه کند:" ما به عنوان کشوری مسلمان به هیچ گروهی اجازه نخواهیم داد تا از خاک کشورمان علیه همسایگان حملات نظامی انجام دهد.
 
در مقابل عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، گفت:" ترکیه گروه هایی که عملیات تروریستی انجام می دهند را تحمل نخواهد کرد و هر سازمانی که از خاک عراق برای برخی حملات نظامی علیه ترکیه استفاده می کنند برای هر دو کشور ترکیه و عراق مشکلاتی را ایجاد می کند."
 
از زمان تشکیل حزب کارگران کرد در شمال عراق، ترکیه همواره در شمال عراق با مشکلاتی رو به رو بوده است. سال گذشته میلادی، ترکیه در پی فشارهای داخلی برای مقابله با شورشیان کرد در شمال عراق تصمیم به آغاز عملیات نظامی در شمال عراق گرفت و این عملیات تا جایی ادامه داشت تا نیروهای زمینی ارتش ترکیه نیز وارد خاک عراق شدند.
 
این اقدام ترکیه با مخالفت شدید آمریکا رو به رو شد، به طوری که جورج بوش برای خروج نیروهای ترک از شمال عراق هشدار داد. 24 ساعت پس از هشدار آمریکا، ارتش ترکیه شمال عراق را ترک کرد. هرچند مقامات ترکیه بارها اعلام کردند که آنها به اهداف خود در مبارزه با حزب پ.ک.ک در شمال عراق رسیدند و برنامه خروج آنها از خاک عراق پیش از هشدار جورج بوش طرح ریزی شده بود، اما همچنان علت و چرایی این عقب نشینی در هاله ای از ابهام قرار دارد.
 
روابط اقتصادی بین دو همسایه
یکی از مشکلاتی که درگیرهای شمال عراق به همراه داشت، کاهش سرمایه گذاریهای شرکت های ترک در این منطقه بود. سال 2007 از مجموع 5 میلیارد دلار تبادلات تجاری بین دو کشور ترکیه و عراق، 2 میلیارد از آن به شمال عراق و سرمایه گذاری شرکت های ترک در این منطقه مربوط می شد. اما با افزایش درگیریها در این منطقه بسیاری از شرکت ها در انتظار به پایان رسیدن پروژه های خود برای ترک این منطقه بودند.
 
جلال طالبانی با اعلام اینکه عراق خواهان افزایش همکاری های خود با ترکیه در تمامی زمینه ها است، شرکت های ترک را به سرمایه گذاری در عراق دعوت کرد و گفت:" آرزو داریم که برادران ترک ما در عراق فعالیت داشته باشند."
 
جلال طالبانی در دیدار با سرمایه گذاران ترک اعلام کرد:" عراق 25 میلیارد دلار برای زمینه سازی سرمایه گذاری شرکت های ترک در نظر گرفته است و آماده است تا این شرکت ها چه در بغداد و چه در مناطق کرد نشین شمال عراق فعالیت های خود را آغاز کنند."
 
در حاشیه سفر طالبانی به عراق، حلمی گولر، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، با حسین شهرستانی، وزیر نفت عراق، دیدار کرد.
 
حسین شهرستانی با اعلام اینکه اکنون کشور عراق به مشکلات تامین برق مورد نیاز خود رو به رو است، پیشنهاد داد تا ترکیه با احداث یک شبکه سانترال به عراق، برق مورد نیاز را بفروشد. وی گفت در صورتی که از مازوت و یا نفت استفاده می کنید ما آن را مجانی در اختیار شما قرار خواهیم داد.
 
جلال طالبانی در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نگرانیهای ترکیه در قبال تروریسم را قابل درک دانست و خواهان ایجاد روابط استراتژیک با ترکیه شد. نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد ترکیه آماده است تا صفحه جدیدی در روابط خود با کشور همسایه، عراق باز کند. 

نظر شما :