علل بازگشت مقتدا صدر به عراق

۰۵ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۳:۳۶ کد : ۱۶۱ اخبار اصلی
مقتدا صدر باردیگر در صحنه سیاسی عراق ظاهر شده است. این در حالی است که اوضاع عراق وضعیت بحرانی جدیدی را تجربه می کند و احتمال دارد وجود وی برخی از معادلات موجود در این کشور را به گونه ای محسوس تغییر دهد.
علل بازگشت مقتدا صدر به عراق

مقتدا صدر باردیگر در صحنه سیاسی عراق ظاهر شده است. این در حالی است که اوضاع عراق وضعیت بحرانی جدیدی را تجربه می کند و احتمال دارد وجود وی برخی از معادلات موجود در این کشور را به گونه ای محسوس تغییر دهد.

 

صدر پس از یک غیبت چند ماهه، در شهر کوفه عراق  به سخنرانی پرداخت و بر این نکته تاکید کرد که با وجود خارج کردن 6 وزیر خود از دولت مالکی، همچنان در معادلات سیاسی این کشور دارای وزن و اهمیت است. وی این سخنان را در حالی ایراد کرد که یک روز پیش از آن مالکی 6 وزیر جدید پیشنهادی خود را برای پست های خالی در کابینه معرفی کرده بود.

 

به همین دلیل ناظران معتقدند که بازگشت مقتدا صدر در موقعیت حساسی صورت گرفته است. اما این تنها دلیل موجود نیست. دولت مالکی هم اکنون از سوی واشنگتن تحت فشار است تا به طرح ها و وعده های خود برای کنترل اوضاع سیاسی در عراق تا ماه سپتامبر عینیت بخشد. سپتامبر زمانی است که دولت آمریکا اعلام کرده است در استراتژی نظامی خود در عراق بازنگری کرده و بهترین مسیر برای ادامه راه در این کشور را برخواهد گزید.

 

در همین حال فشارها علیه دولت بوش از سوی افکار عمومی آمریکا و کنگره به منظور تعیین جدول زمانی برای عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور از عراق طی هفته های اخیر افزایش یافته است. هم اکنون بوش اولین نشانه از عقب نشینی در برابر این فشارها را از خود بروز می دهد. روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که کاخ سفید در حال بررسی یک طرح کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق تا 46 هزار نفر ( از 146 هزار نیروی فعلی ) است که تا اواسط سال 2008 به اجرا درخواهد آمد.

 

ناظران معتقدند که مقتدا صدر این موقعیت را برای حضوری تاثیرگذار در عراق مغتنم شمرده و سعی دارد تا با تلاش برای جلب نظر سنی ها، خود را به عنوان رهبری ملی به گروه های عراقی معرفی کند.

 

به همین دلیل حضور مجدد مقتدا صدر نیروهای آمریکایی در عراق را به جنب و جوش انداخته تا این روحانی 33 ساله و برخی از یاران نزدیک وی را دستگیر کنند. این نیروها یک روز پس از سخنرانی صدر به شهرک صدر حمله کرده و 5 تن از مظنون به همکاری با لشکر مهدی را کشتند.

 

اما حضور مجدد مقتدا صدر یک علت دیگر نیز دارد. در غیاب وی شعیان عراق حملات انتحاری متعددی را از سوی گروه های رقیب شاهد بوده و تلفات سنگینی دادند. این وقایع باعث شد که برخی از گمانه زنی ها در مورد کاهش قدرت و نفوذ صدر در عراق شدت پیدا کند. همچنین لشکر مهدی در دوران غیبت مقتدا صدر از سوی نیروهای آمریکایی و عراقی به طور پیوسته مورد حمله قرار گرفت و موجب تضعیف روحیه در میان نیروهای این لشکر و اخلال در سازماندهی مجدد آنها شد.

 

با این حال "ابوسجاد"، یکی از فرمانده هان لشکر مهدی این نظریه را مردود دانسته و اعلام کرد که طرفدران صدر اکنون از هر زمانی پرقدرت تر هستند.

 

به هر حال قصد صدر 33 ساله از بازگشت به عراق هرچه باشد، یک واقعیت غیر قابل کتمان است. این واقعیت که او باردیگر به کشورش بازگشته و همچنان در میان طرفدران خود از حمایتی جدی برخودار است.


نظر شما :