ورود گرجستان به ناتو با خونریزی است

۲۷ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۶۲۱ گفتگو
گفت و گوی اشپیگل با نماینده روسیه در سازمان ناتو
ورود گرجستان به ناتو با خونریزی است
 دمیتری روگوزین، در مصاحبه با اشپیگل در رابطه با مخالفت مسکو با به عضویت در آمدن اوکراین و گرجستان در این اتحاد، احتمال آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید و زمینه های بالقوه همکاری بین روسیه و غرب سخن گفته است.
اوکراین و گرجستان به دنبال احراز کاندیداتوری عضویت ناتو در نشست آتی سران این سازمان که قرار است اوایل ماه آوریل در بخارست برگزار شود، هستند. هفته گذشته این مسئله باعث در گرفتن بحث های بسیاری در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو شد، که البته بسیاری از آن ها از عکس العمل روسیه در قبال این مسئله واهمه دارند. آیا نگرانی آن ها بجا است؟
موضوع عضویت اوکراین و گرجستان مورد حمایت رادیکال ترین نیروهای ایالات متحده، یعنی نو محافظه کاران، قرار گرفته است. در گرجستان هم شاهد این هستیم که ساکاشویلی یک نوع سیستم استبدادی به راه انداخته است. نیروهای اپوزیسیون و رسانه ها به شدت سرکوب می شوند.
 
اما گرجستانی ها معتقدند روسیه نباید درس دموکراسی به آن ها بدهد.
اگر اعضای ناتو و بویژه دولتمردان واشنگتن معتقد هستند گرجستان دارای دموکراسی است، در حقیقت خود را فریب می دهند. در صورتی که گرجستان تحت فشار ایالات متحده، به عضویت ناتو در آید، دیگر یک دولت مستقل نخواهد بود، چرا که دو استان آن - آبخازیا و استیای جنوبی - هرگز به اتحاد غرب وارد نخواهند شد.
 
هر دو ناحیه عملا در قیمومت روسیه قرار دارند. مسکو نیروهای حافظ صلح خود را در این مناطق مستقر کرده و اکثریت جمعیت آن ها دارای پاسپورت روسی هستند.
... که البته، ما آن ها را مجبور به این کار نکرده ایم. ما خواستار به دست آوردن این مناطق نیستیم. بلکه خود آن ها تمایل دارند به روسیه بپیوندند. اگر گرجستان به عضویت ناتو در آید، برای همیشه این مناطق را از دست خواهد داد.
 
یعنی مسکو دخالت خواهد کرد؟
ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم. آبخازیا و استیای جنوبی روابط بسیار نزدیکی با مردم قفقازی ساکن در سرزمین روسیه دارند. تلاش برای ورود گرجستان به ناتو در واقع ممکن است به درگیری و خونریزی منجر شود. 
 
اوکراین نیز خواستار پیوستن به ناتو است. چرا شما با این مسئله هم مخالف هستید؟
اکثر مردم اوکراین مخالف پیوستن کشورشان به ناتو هستند. مناطق شرقی و جنوبی، خصوصا جزایر کریمه، شدیدا با این مسئله مخالفت کرده اند. تنها غرب اوکراین خواستار عضویت این کشور در ناتو است. در رابطه با اوکراین نیز، در صورت پیوستن به ناتو، شرق این کشور یا مستقل می شود یا به دولتی دوفاکتو مانند آبخازیا تبدیل خواهد شد.
 
یعنی فکر می کنید اوکراین تجزیه خواهد شد؟
این احتمال را رد نمی کنم. به هر حال این مسئله ناآرامی هایی به دنبال خواهد داشت. و این به نفع اروپایی ها نیست.
 
پوتین قرار است در نشست بخارست شرکت نماید. آیا باز هم همانند کنفرانس امنیتی مونیخ در سال گذشته، دیگران را شدیدا مورد سرزنش قرار خواهد داد؟
آقای رئیس جمهور مدت زمان زیادی را صرف بحث بر سر این موضوع کرده اند که آیا اصلا باید دعوت برای حضور در این نشست را بپذیرند یا خیر - به خاطر رفتار بدی که برخی از اعضای ناتو داشته اند. اما عدم شرکت به معنای مایوس کردن برخی از دوستان اروپایی ما است که دیدگاه هایشان با ما یکی است.
 
آیا دقیقا منظور شما برلین است؟
روسیه و آلمان در رابطه با بسیاری از مسائل اشتراک نظر دارند. بر خلاف ایالات متحده، هر دوی ما جنگ را در خاک خود تجربه کرده ایم و می دانیم که مسئولیت سنگینی بر عهده داریم.
 
در حال حاضر رابطه بین روسیه و ناتو نسبت به زمان فروپاشی شوروی تیره تر شده است. آیا خطر مسابقه تسلیحاتی جدیدی وجود دارد؟
این رقابت تسلیحاتی همین الان در جریان است؛ و البته یک رقابت تسلیحاتی تمام عیار هم هست. طرح سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در لهستان و جمهوری چک بهترین نمونه است. این طرح پا را فراتر از استقرار رادار برای جاسوسی از سرزمین روسیه می گذارد، بحث استقرار موشک مطرح است.
 
در ظاهر این سیستم برای مقابله با موشک های ایران مستقر می شود. اما چنین موشک هایی وجود خارجی ندارند. آن ها موشک هایشان را درست زیر دماغ ما کار می گذارند و سپس می گویند این ها برای شما خطری ندارند. این دروغی محض و عملی خصمانه است.
 
عکس العمل کشور شما چه خواهد بود؟
ما در حال مذاکره با آمریکایی ها و لهستانی ها هستیم تا تضمین های بگیریم که این موشک ها علیه ما مورد استفاده قرار نگیرند. در عین حال پیشنهاد سیستم دفاع موشکی مشترک را داده ایم. اگر این طرح رد شود، ما هم موشک های خود را به سمت لهستان و جمهوری چک نشانه گیری خواهیم کرد.
 
پوتین عضویت روسیه در پیمان نیروهای نظامی متعارف در اروپا ( CFE ) را به حالت تعلیق در آورده است. آیا کرملین دیگر علاقه ای به کنترل تسلیحات ندارد؟
ما کاملا به کنترل تسلیحات علاقه مندیم. از همین رو است که می بینید سلاح های کمتری نسبت به کشورهای عضو ناتو داریم. روسیه پیمان CFE را در سال 2004 تصویب کرد. در صورتی که دوستان غربی ما این پیمان را تا آخر سال به تصویب نرسانند، به معاهده ای جدید نیاز داریم.
 
طبق گزارش منتشر نشده ای از سرویس اطلاعات نظامی روسیه، نیروهای ناتو مستقر در جنوب افغانستان در وضعیت نا امید کننده ای، مشابه وضعیت نیروهای شوروی دو سال قبل از اینکه در سال 1989 از افغانستان عقب نشینی کنند، قرار گرفته اند. این موضوع شما را خوشحال می کند؟
به هیچ وجه. ما از مبارزه با طالبان و القاعده حمایت می کنیم. امیدوارم بتوانیم در نشست بخارست با شرکای غربی خود به توافق برسیم. در این نشست اعلام خواهیم کرد که آماده همکاری جهت بازسازی افغانستان هستیم.
 
اما در تمامی این مدت، بارها به آمریکایی ها گفته ایم اشتباهات اتحاد شوروی را تکرار نکنید. اگر تصور می کنید که می توانید افغانستان را به دموکراسی آمریکایی بکشانید، با شکست مواجه می شوید - دقیقا همان اتفاقی که آن زمان قصد داشتیم کمونیسم را در سر آن ها فرو کنیم، برای ما افتاد. 

( ۱ )

نظر شما :