ادعای گروه مذهبی مسلمان و مسیحی

تهران مصالحه در مورد زندانیان ایرانی را می‌خواهد

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۶۳۹۱ آمریکا
گروهی از رهبران مسلمان و مسیحی آمریکایی که روز دوشنبه از سفر ایران بازگشته‌اند از اینکه نتوانسته‌اند آزادی سریع شهروندان کشورشان را محقق کنند ناامید شده‌اند اما همچنان نسبت به آزادی قریب‌الوقوع شان بائر و جاش فاتال که به اتهام جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران به زندان محکوم شده‌اند،‌امیدوار هستند.
تهران مصالحه در مورد زندانیان ایرانی را می‌خواهد
دیپلماسی ایرانی: گروهی از رهبران مسلمان و مسیحی آمریکایی که روز دوشنبه از سفر ایران بازگشته‌اند از اینکه نتوانسته‌اند آزادی سریع شهروندان کشورشان را محقق کنند ناامید شده‌اند اما همچنان نسبت به آزادی قریب‌الوقوع شان بائر و جاش فاتال که به اتهام جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران به زندان محکوم شده‌اند،‌ امیدوار هستند.

این هیات اعلام کرده‌اند که دولت ایران امیدوار است آمریکا مساله ایرانیان در بند در ایالات متحده را با نگرشی مصالحه جویانه دنبال کند. این همان موضوعی است که پیش‌تر نیز تحلیلگران به آن اشاره کرده بودند. آزادی ایرانیان در بند در آمریکا در قبال آزادی دو شهروند آمریکایی که دو سال پیش در کوه‌های مرزی ایران و عراق به همراه یک زن به نام سارا شورد دستگیر شده بودند.

شورد سال گذشته با قرار وثیقه‌ آزاد شد اما دو مرد همراه وی اخیرا در دادگاه محاکمه و به 8 سال زندان محکوم شدند. این در حالی است که احمدی‌نژاد در آستانه سفر به نیویورک وعده آزادی آنها را داد اما قرار وثیقه یک میلیون دلاری آنها در انتظار امضاء قاضی دوم پرونده است که گفته می‌شود به سفر رفته است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این گروه مذهبی روز شنبه حدود یک ساعت با رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات عالی رتبه ملاقات کرده‌اند. آنها می‌گویند که از جانب احمدی‌نژاد برای این ملاقات دعوت شده بودند. ناهید عواد، مدیر شورای روابط آمریکایی – اسلامی و یکی از اعضای گروه مذهبی که به ایران سفر کرده است در این زمینه گفت: ما قول داده بودیم که سفر ما سازنده خواهد بود و روند آزادی شهروندان آمریکایی را تسریع می‌کند.

گفتنی است هر چند درخواست این گروه برای ملاقات با فاتال و بائر رد شد اما این گروه مذهبی با خانواده‌های بیش از 60 زندانی ایرانی که هم اکنون در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند ملاقات کرده‌اند و در مجموع هدف ایران را نوعی مصالحه در زمینه آزادی شهروندان آمریکایی در مقابل شهروندان ایرانی عنوان کرده‌اند.

هرچند که این گروه نامی از افراد نبرده‌اند اما اعلام کرده‌اند که احتمال آزادی برخی زندانیان ایرانی بر مبنای مصالحه وجود دارد. در این روند زندانیان بیمار و زندانیانی که امکان ملاقات با خانواده‌هایشان را ندارند در اولویت خواهند بود. عواد تاکید کرده است که این گروه موضوع مصالحه برای آزادی زندانیان را دنبال خواهد کرد. این در حالی است که احمدی‌نژاد امیدوار بود همزمان با سفر به نیویورک دو شهروند آمریکایی نیز آزاد شوند اما روز دوشنبه در حالی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد که بائر و فاتال همچنان در زندان بودند.

بنا بر ادعای اسوشیتدپرس برخی بر این عقیده‌اند که در بند ماندن دو شهروند آمریکایی با وجود چراغ سبز احمدی‌نژاد برای آزادی آنها از اختلاف در ایران حکایت دارد و شاید برخی نمی‌خواهند وی در جریان سخنرانی خود در مقر سازمان ملل به توانایی‌اش در آزادی دو شهروند آمریکایی اشاره کند.


نظر شما :