واتیکان به دنبال اولین کلیسا در خاک عربستان

۱۱ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۶۸۰ اخبار اصلی
واتیکان در این راه برای نرم کردن دل شاهزادگان سعودی ساخت بزرگ ترین مسجد اروپا به هزینه عربستان در شهر رم در آن سوی رودخانه تیبر در نزدیکی واتیکان را یادآوری می کند تا بتوانند موافقت اعراب را برای ساخت کلیسای موردنظرش در عربستان سعودى جلب کند.مجله تايم گزارشى در این باره دارد که على آخوندان آن را ترجمه کرده است.
واتیکان به دنبال اولین کلیسا در خاک عربستان
مقامات مذهبی واتیکان تأیید کرده اند که در حال مذاکره با شاهزادگان سعودی برای برپایی اولین کلیسای کاتولیک در خاک عربستان هستند .
 
اسقف اعظم پل – مونگ ال هاشم ، فرستاده ویژه پاپ به شبه جزیره ، آغاز روابط دیپلماتیک میان واتیکان و عربستان را تأیید کرده است. پاپ بندیکت شانزدهم شخصاً این تقاضا را با ملک عبدالله به هنگام سفر پادشاه عربستان به واتیکان درمیان گذاشته بود. سفری که اولین سفر یک شاه سعودی به واتیکان به حساب می آمد.
 
مذاکرات واتیکان با شاهزادگان سعودی در شرایطی انجام می شود که در این کشور فعالیت ادیان دیگر ممنوع است وحتی ورود نیروهای کار فیلیپنی و هندی روز افزون و در نتیجه افزایش تعداد مسیحیان این کشور که امروز به مرز هشتصد هزار نفر هم رسیده اند، عملاً تأثیری در این نگرش نداشته و مسجد همچنان تنها مکان برای عبادت خداوند محسوب می شود که آن مساجد نیز تا به امروز در اختیار مسلمانان سنی قرار داشته است .
 
 سخنگوی ارشد واتیکان ، پدر فدریکو لومباردی ساخت یک کلیسا در این کشور کلیدی دنیای اسلام را موفقیتی تاریخی در مسیر پیشرفت آزادی های مذهبی در سراسر دنیا و تقویت تفاهم بین ادیان خوانده است .  
 
مجله تایم می نویسد که تلاش برای ساخت کلیسا در عربستان نشان می دهد در دوران بندیکت شانزدهم ، واتیکان در روابط با دنیای اسلام یک گام فراتر از همیشه گذاشته و از همتایان اسلامی اش خواسته برای همکاری متقابل بیشتر همانطور که جمعیت های اسلامی در کشورهای غربی از موهبت آزادی دینی برخوردارند به اقلیت مسیحی ساکن در کشورهای اسلامی نیز این امتیاز اعطا شود .
 
واتیکان در این راه برای نرم کردن دل شاهزادگان سعودی ساخت بزرگ ترین مسجد اروپا به هزینه عربستان در شهر رم در آن سوی رودخانه تیبر در نزدیکی واتیکان را یادآوری می کند تا بتوانند موافقت اعراب را برای ساخت کلیسای موردنظرش جلب کند.
 
شروع گفت و گوهایی از این دست نشان می دهد  گفت و گو بین ادیان به مرور شکلی جدی تر به خود می گیرد و طرفین برای یافتن مفاهیم بهتر در تلاشند  تا بتوانند به مدد آن  خشونت های افراطی فعلی را به حاشیه بکشند  و یا این که دست کم سؤتفاهم های معمول را کنار بگذارند.
 
افتتاح اولین کلیسای مسیحی در قطر  که به تازگی انجام شده پیش  نیز در همین راستا ارزیابی شد و  با وجود این که تا به حال نه صدای ناقوسی از این کلیسای قطری  شنیده  شده  و نه صلیب بزرگی سر درش دیده شده  است ، این کلیسا حرکتی بسیار مثبت  در پیشبرد روابط میان اسلام و مسیحیت شمرده می شود .
 
 
تلاش های اخیر برای کسب آزادی های دینی بیشتر برای مسیحیان  مناطق اسلامی در حالی صورت می گیرد که پاپ هفته پیش کشته شدن اسقف اعظم یکی از شاخه های کاتولیک در عراق به نام پائولوس فرج رهنو را  عمیقاً محکوم کرد . اتفاقی که نشان داد چرا از جمع هشتصد هزار نفری کاتولیک های عراق سیصد و پنجاه هزار نفر با آغاز جنگ از این کشور فرار کرده اند.
 
 مسائلی که کم وبیش مسیحیان ساکن در کشورهای مسلمان دیگر این منطقه از جمله فلسطین و لبنان نیز همیشه در طول تاریخ  درگیرش بوده اند. البته اگر در لبنان و فلسطین مسیحیان از شهروندان قدیمی و با ریشه هستند، در عربستان اما اغلب مسیحیان به کارگرانی محدود می شوند که به این کشور کوچ کرده اند. فعالیت های مذهبی آنان به هر صورتی که باشد محدودیت های بسیاری دارد و حتی هنوز امکان برپایی جشنهای مذهبی و نیز استفاده از هر گونه نماد دینی محقق نشده است  .
 
با وجود این مسائل ، واتیکان با خوشبینی به سوی اسلام گام بر می دارد. نویسنده مجله تایم معتقد است که در این میان  شخص پاپ  گاهی  چون کاتالیزور درنزدیک تر شدن طرفین عمل می کند و هنگامی دیگر چون سنگی در  مسیر دو طرف به نظر می آید.
 
اگر روزی پاپ  در سپتامبر 2006 در دانشگاه روزنبرگ آلمان در مبحث " رابطه عقل و ایمان "  به تاریخچه خشونت اشاره می کند و خشم مسلمانان را بر می انگیزد ، روزی دیگر برای آشتی با مسلمانان پیشقدم می شود و به مسجد آبی استانبول می رود و با این حرکت به گفتمان کاتولیک - اسلام رنگ و بویی نو می بخشد.  سفری که در آن  پیامهایی میان روحانیان اسلام و مسیحیت به قصد تفاهم بیشتر رد و بدل شد و آن پیغام های اولیه  امروز منجر به این شده واتیکان از ملاقات هایی سطح بالا با سران اسلامی در ماه نوامبر آتی خبر دهد  که البته در جمع اعزامی واتیکان نام پاپ نیز دیده می شود .
 
 به هر جهت مسیری که پاپ برای خود ترسیم کرده البته به سخنرانی در رم و یا به عید پاک اخیر ختم نشده است. پاپ می خواهد هجدهم آوریل به نیویورک و سازمان ملل برود و در آنجا نیز نطقی ایراد کند تا روشن شود مسیحیت و به ویژه واتیکان برای جدی تر کردن دیالوگ با دنیای اسلام چه در سر دارد.

نظر شما :