ادعای لندن تایمز در مورد راکتور هسته‌ای ایران

بوشهر چرنوبیل دیگری است

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۶۸۱۷ پرونده هسته ای
مقاله‌ای که اخیرا در نشریه لندن تایمز به چاپ رسیده، این ادعا را مطرح کرده است که امکان دارد راکتور هسته‌ای بوشهر به چرنوبیل دیگری در جنوب آسیا تبدیل شود. در این مقاله امنیت راکتور که چند ماه قبل با کمک روس‌ها در ایران به بهره‌برداری رسید مورد سئوال قرار گرفته است.
بوشهر چرنوبیل دیگری است
دیپلماسی ایرانی : مقاله‌ای که اخیرا در نشریه لندن تایمز به چاپ رسیده، این ادعا را مطرح کرده است که امکان دارد راکتور هسته‌ای بوشهر به چرنوبیل دیگری در جنوب آسیا تبدیل شود. در این مقاله امنیت راکتور که چند ماه قبل با کمک روس‌ها در ایران به بهره‌برداری رسید مورد سئوال قرار گرفته است. همچنین مهارت و تخصص روس‌ها در زمینه راه‌اندازی این نیروگاه و واقع شدن آن در منطقه‌ای که مملو از ارتعاشات زمینی است نیز به چالش کشیده شده است. گفته می‌شود که این مقاله به نقل از منابعی ناشناس اما موثق که سابقا با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری داشته اند ، منتشر شده و در آن ادعا شده است که مهندسان رده دوم روسی در پروژه راکتور بوشهر فعالیت داشته‌اند که می‌تواند ریسک‌های امنیتی را در این نیرو‌گاه که پس از 35 سال راه‌اندازی شده، افزایش دهد. همچنین این نیرو‌گاه در مقابل زمین‌لرزه‌های شدید مقاوم نخواهد بود و آموزش‌های لازم به منظور مقابله با شرایط بحران نیز ارائه نشده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که در این راکتور از تجهیزات ناقص آلمانی استفاده شده است که باز هم ریسک خطر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مهندسان روسی از زمان فروپاشی جماهیر شوروی سابق تا کنون تجربه ساخت راکتور هسته‌ای نداشته‌اند و مرکز مطالعات امنیتی و انرژی روسیه در گزارش خود به کمبود متخصصان ماهر در این زمینه اشاره کرده است.

اما سرگئی نوویکوف از شرکت روس اتم که اجداث پروژه بوشهر را بر عهده داشته، این ادعا‌ها را رد می‌کند. وی می‌گوید که نیرو‌گاه هسته‌ای بوشهر ریز نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احداث شده و ریسک بروز سانحه در آن یک به میلیون است. از سوی دیگر نوویکف مدعی شده است که راکتور هسته‌ای بوشهر از بسیاری از راکتور‌ها در آمریکا و انگلیس و ژاپن ایمن‌تر است. گفتنی است روسیه اخیرا آمریکا و اسرائیل را به ارسال ویروس‌های رایانه‌ای نظیر استاکس نت به ایران متهم کرده و اعلام کرده بود که این ویروس‌ها در ایجاد اختلال در روند فعالیت‌های هسته‌ای نقش داشته‌اند.

این اظهارات مشابه دیدگاهی است که مقامات هسته‌ای ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای دارند. مقامات کنونی سازمان انرژی اتمی ایران ، راکتور هسته‌ای بوشهر را بسیار ایمن توصیف می‌کنند. هرچند که هر از گاهی گزارش‌هایی در مورد نگرانی‌ها در مورد مقاومت نداشتن این نیرو‌گاه در مقابل زلزله‌های شدید از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. همچنین اعراب نیز هر از گاهی موضع محافظه کارانه خود را کنار گذاشته و در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند.

این در حالی است که سامی الجعفری رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کویت که از مشاوران دولتی محسوب می‌شود نیز تاکید کرده است که یک سانحه در راکتور هسته‌ای ایران می‌تواند به فاجعه‌ای برای جهان تبدیل شده و آلودگی‌های ناشی از آن به سراسر منطقه سرایت خواهد کرد. وی در ادامه اظهارداشت: آنها به ما می‌گویند اطمینان داشته باشید اما در سیاست هسته‌ای جای اطمینان وجود ندارد. الجعفری همچنین مدعی شد که ایران بازی رولت روسی را نه تنها با همسایگان عربش، بلکه با جهان دنبال می‌کند.

 

نظر شما :