حفظ پاکستان از راه گفتگو و فشار

۲۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۶۹۰۲ آسیا و آفریقا
مارک گراسمن نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است کشورش به فشارها بر پاکستان ادامه می دهد.
حفظ پاکستان از راه گفتگو و فشار

دیپلماسی ایرانی: روابط امریکا و پاکستان پس از حمله تروریستی به مقر نیروهای ناتو و سفارت امریکا در کابل و سپس کشته شدن برهان الدین ربانی وارد مرحله تازه ای شده است. هنوز دو طرف درباره روابط آتی خود پس از کش و قوس های اخیر سخن روشنی بر زبان نیاورده اند اما گفته می شود نه پاکستان و نه امریکا نمی توانند به روابط درازمدت خود خاتمه دهند یا از همکاری با یکدیگر در زمینه مبارزه با تروریسم و استقرار نیروهای غربی در افغانستان دست بکشند.

نیاز امریکا و پاکستان به یکدیگر نیازی دوسویه است و پاکستان هر عملکرد و نیاتی که درباره افغانستان در سر داشته و از این پس نیز داشته باشد بازهم قابل چشم پوشی نیست و امریکا به هر نحو تلاش می کند از کناره گیری یا بی مسئولیتی پاکستان در قضیه تروریسم و بحران امنیتی در منطقه بکاهد و آن را مهار کند.

مهار یا هدایت پاکستان توسط امریکا جز با حفظ رابطه میسر نیست ولی ظاهرا امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که هر از گاه اسلام‌آباد را زیر فشار قرار دهند و اجازه ندهند تا تحرکات پنهان این کشور یا دست کم کوتاهی های آن در مبارزه با گروه های مسلح اوج بگیرد و دردسرساز شود.

اکنون بر اساس خبری که دفتر ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرده، مارک گراسمن در دیدار با حامد کرزی از ادامه فشارها بر پاکستان سخن گفته است. او گفته هدف از ادامه فشارها بر پاکستان این است که گام هایی عملی در جهت نابودی تروریسم برداشته شود.

در خبری که به طور مشخص از زبان نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان نقل شده، گفته نشده است که از این پس فشارها در چه سطح و چه نوع بر پاکستان وارد خواهد شد تا این کشور حاضر شود علیه تروریست ها اقدام های موثر و مداومی صورت دهد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که آقای گراسمن با اشاره به حوادث اخیر در افغانستان اعلام کرده که وضعیت و نگرانی های افغانستان را در این مورد درک می کند و امریکا نیز درک صحیحی از موضع گیری اخیر دولت افغانستان در زمینه تامین صلح در این کشور دارد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با نماینده ویژه ایالات متحده گفته است: صبر و طاقت مردم افغانستان در برابر خشونت، انتحار و ترور از دست رفته و امیدوار است رفت وآمدها و دید و بازدیدها با پاکستان و دیگر طرف ها به نتایج مثبت بینجامد.

در این خبر دولتی، به جزئیات بیشتری در مورد این دیدار اشاره نشده است. رئیس جمهور افغانستان اخیرا در یک سخنرانی خطاب به ملت خود، پاکستان را به عدم همکاری در مبارزه با تروریسم متهم کرد. او همچنین گفت: تا زمانی که طالبان با پاکستان ارتباط داشته باشند، تامین صلح و ثبات در افغانستان کاری دشوار خواهد بود.

اما در عین حال حامد کرزی نیز چون امریکایی ها پاکستان را طرف اصلی مذاکرات صلح با افغانستان خوانده است. اگرچه پیامی که از صحبت های کرزی برداشت شد این بود که او پاکستان را مسئول مستقیم گسترش تروریسم در افغانستان خوانده و با خطاب قرار دادن آنها به عنوان طرف مذاکره، مسئولیت وقایع تروریستی و حمایت از تروریست ها را متوجه اسلام آباد کرده ولی این مفهوم را هم القا کرده است که باب گفتگو نباید بسته شود و حتی اگر پاکستان قصورات و خیانت های آشکاری در این زمینه داشته باشد، بازهم باید در این باره مذاکره کرد. امریکا و مارک گراسمن نیز از ادامه گفتگوهای توام با فشار با پاکستان، همین هدف را دنبال می کنند.

 از سوی دیگر مشاور امنیت ملی افغانستان هم گفته است که برای آوردن امنیت به افغانستان و پایان دادن خشونت ها در این کشور، نیاز است تا «گفتگوهای صلح» به جای طالبان با مقام های نظامی و اطلاعاتی پاکستان انجام شود.

البته مقام های پاکستان همکاری با گروه های تروریست از جمله گروه حقانی را رد کرده اند ولی گفته می شود در این روزها اسلام آباد بیش از گذشته زیر فشار جامعه بین المللی به خصوص ایالات متحده امریکا قرار گرفته است.


نظر شما :