تاکید دوباره آمریکا بر دیدار مقامات ایران و آمریکا

۲۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۷۰۳۳ سرخط اخبار
روز گذشته، خبرگزاری‌های بین‌المللی از دیدار برخی مقامات آمریکایی و ایرانی و بحث درباره اتهام اخیر آمریکا به ایران درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط یک ایرانی خبر دادند.

به گزارش «تابناک»، هرچند «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اشخاصی از دو کشور که با هم دیدار کرده‌اند، سخنی نگفته است، اخبار منتشره، حاکی از دیدار «سوزان رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل با «محمد خزاعی»، همتای ایرانی‌اش بوده است؛ خبری که تا کنون هیچ منبعی، درستی آن را تأیید نکرده است.

با این حال، مقامات ایران هر گونه دیدار میان مقامات ایران با مقامات آمریکایی را رد و آن را تکذیب کردند که بلافاصله با واکنش دوباره آمریکایی‌ها روبه‌رو شد.

در همین زمینه، «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی کاخ سفید، بار دیگر بر انجام این دیدار تأکید و تکذیب ایران را دوباره تکذیب کرده است.

وی همچنین گفته است: ایرانیان به خوبی از این امر آگاهند؛ بنابراین، هر گونه تلاش از سوی آنان (مقام‌های ایران) برای تکذیب این خبر، بیانگر آن است که تا چه اندازه درباره این مسائل راستگو هستند.

ویکتوریا نولاند بار دیگر گفت که نمی تواند تأیید کند این دیدار در کجا یا میان چه مقام‌هایی انجام شده است.

او همچنین ادامه داد: هدف از این دیدار، این بوده است که آمریکا برای مقام‌های ایرانی تصریح کند که طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن را مغایر قوانین داخلی خود و مقررات بین‌‌المللی می داند و می‌خواهد که ایران را در این زمینه پاسخگو بداند.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود، پافشاری آمریکا به انجام دیدار با مقامات ایرانی و انکار ایران، در حالی است که برخی از تحلیلگران بر این باورند، اتهامی که آمریکا در روز‌های اخیر مبنی بر دست داشتن ایران در ترور سفیر سعودی در آمریکا به این کشور وارد کرده است، یک دلیل عمده دارد و آن هم این که آمریکا در صدد بوده با این کار خود، به ایران نشان دهد که هزینه نبود یک خط ارتباطی سریع میان این دو کشور برای ایران بسیار زیان‌آور خواهد بود؛ پیشنهادی که چندی پیش از سوی برخی مقامات آمریکایی، خطاب به ایران مطرح اما با واکنش منفی مقامات نظامی ایران روبه‌رو شد.

«مایک مولن»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پیشنهاد داده بود که یک خط ارتباطی برای مواقع بحرانی بین مقامات دو کشور ایجاد شود تا در چنین مواقعی، خطر درگیری دو طرف کاهش یابد؛ این خط ارتباطی به نام «تلفن سرخ» در دوران جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و جلوگیری از جنگ هسته ای بین دو کشور ایجاد شده بود.


نظر شما :