اتحادیه عرب به بشار دو هفته وقت داد

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۷۰۸۹ سرخط اخبار
اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده خود از دولت و مخالفان سوریه خواست هر چه زودتر برای برون رفت از بحران این کشور مذاکرات را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، وزیران خارجه اتحادیه عرب که در یک نشست فوق‌العاده اوضاع سوریه را بررسی کردند و تصمیم گرفتند عضویت این کشور را به حالت تعلیق در نیاورند و در عوض از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواستند در گفت‌وگوی ملی با مخالفان شرکت کند.

اتحادیه عرب از دو طرف خواسته است در مقر این سازمان در قاهره با هم گفت‌وگو کنند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه به مدت سه ساعت بدون حضور ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه درباره وضع این کشور گفت‌وگو کردند.

آنها در پایان این نشست تصمیم به عدم تعلیق عضویت سوریه گرفتند و سپس با دعوت از نمایندگان این کشور گفت‌وگوی ملی بین حکومت بشار اسد و مخالفان را خواستار شدند.

اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی در قاهره از دولت، تمام مخالفان و گروه‌های سیاسی سوریه خواست تا ظرف مدت 15 روز گفت‌وگوهای خود را برای برون رفت از بحران سوریه آغاز کنند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای که شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر آن را قرائت کرد، برقراری ارتباط‌های لازم میان دولت سوریه و مخالفان این کشور را خواستار شد تا یک گفت‌وگوی ملی فراگیر میان سوری‌ها تحت نظارت این اتحادیه طی 15 روز که تاریخ شروع آن پس از جلسه روز یکشنبه این اتحادیه درنظر گرفته شده است، صورت بگیرد.

اتحادیه عرب همچنین مقرر ساخت تا کمیته‌ای متشکل از وزیران امور خارجه قطر، الجزایر، سودان، عمان، مصر و دبیرکل اتحادیه عرب به ریاست وزیر امور خارجه قطر تشکیل شود که وظیفه آن ارتباط با مقامات سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور و از بین بردن تمامی نشانه‌های اقدامات نظامی و آغاز گفت‌وگوها در سوریه است تا اصلاحات سیاسی در این کشور براساس خواسته‌های سوری‌ها انجام شود.

اتحادیه عرب همچنین در این بیانیه توقف فوری خشونت‌ها و هرگونه اقدام مسلحانه و کنار گذاشتن راهکار امنیتی در قبال سوریه را خواستار شد تا بحران در این کشور به جنگ داخلی کشیده نشود و وحدت ملت سوریه حفظ شود.

نبیل العربی در سخنانی در این نشست اعلام کرد که پیامدهای بحران سوریه بر تمام منطقه تاثیر می‌گذارد و مواضع سوریه در این خصوص باید تغییر کند و باید هر چه زودتر خشونت‌ها پایان یابد.

العربی با تاکید بر مسئولیت اتحادیه عرب در خصوص حل بحران سوریه اظهار داشت: اتحادیه عرب بیشترین مسئولیت را دارد و هر چه زودتر باید در خصوص پایان دادن به بحران در سوریه و محقق شدن خواست مردم اقدامات عملی انجام دهد.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی که ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را در اختیار دارد، در یک کنفرانس خبری در پایان این نشست اعلام کرد که اتحادیه عرب کمیته‌ای را در شرایطی بسیار سخت و تاسف‌بار برای بررسی اوضاع سوریه تشکیل داده است تا بتواند مشکلات سوریه را حل و فصل کند.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی اعلام کرد: این سازمان تصمیم دارد با دولت سوریه و مخالفانش تماس بگیرد تا آنها را برای انجام گفت‌وگوی ملی تا دو هفته دیگر در قاهره دعوت کند.

پیش تر بعضی از اعضای اتحادیه عرب خواهان اخراج سوریه شده بودند. تعلیق عضویت سوریه به رای دو سوم اعضا نیاز داشت.

این در حالی است که تمام اعضای این اتحادیه به طرح گفت‌وگوی ملی در سوریه رای دادند.



نظر شما :