واکنش رسانه‌های پاکستانی به اتهام آمریکا علیه ایران

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۷۰۹۹ سرخط اخبار

رسانه‌های پاکستانی اتهام‌ آمریکا علیه ایران را تلاش واشنگتن برای ایجاد اختلاف میان ریاض و تهران دانستند.

به گزارش فارس، در پی اتهام مقامات آمریکایی به ایران مبنی بر سعی تهران برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، بسیاری از رسانه‌های پاکستانی به این اتهام آمریکا واکنش نشان داده و آن را افسانه آمریکایی با هدف ایجاد تفرقه میان ریاض و تهران برشمردند.
 
روزنامه اوصاف در بخشی از مقاله‌ انتشار یافته در شماره امروز خود به قلم "خورشید ندیم" با عنوان "آیا آمریکا در پی ایجاد اختلاف میان عربستان و ایران است؟"، نوشته است: از جنگ ایران و عراق تا بحران در لبنان و بحرین دست پنهان آمریکا در به وجود آوردن بحران در منطقه به خوبی روشن است و شکی نیست که آمریکا اختلافات کوچک میان کشورها را بزرگ جلوه داده و از این اختلاف‌ها به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.
 
اوصاف در ادامه با بیان اینکه افسانه ترور سفیر عربستان در آمریکا توسط ایران نیز سناریوی جدید آمریکا برای متهم کردن ایران می‌باشد، افزوده است: یکی از اهداف آمریکا در منطقه تسلط بر منابع نفتی و ایجاد اختلاف میان کشور‌هایی است که دارای منابع نفتی می‌باشند.
 
این منبع نوشته است: سیاست‌های آمریکا علیه ایران بر پاکستان نیز تاثیر خواهد گذاشت و هنگامی که ایران و عربستان بر سر بحرین با یکدیگر دچار اختلاف شدند، پاکستان نیز به نوعی درگیر این موضوع شد و تا آستانه درگیری فرقه‌ای نیز پیش رفت.
 
اوصاف به دولت پاکستان توصیه می‌کند که از ظرفیت خود برای میانجیگری میان عربستان و ایران استفاده کند اما نباید خود را به طور مستقیم در معرض اتهام قرار داده و به طرفداری از یکی از این 2 کشور بپردازد.
 
این نشریه پاکستانی تأکید کرده است که اختلاف بین کشورهای اسلامی و ضعف داخلی آنان به نفع آمریکا خواهد بود.
 
روزنامه اردو زبان "امت" نیز با چاپ مقاله‌ای اتهام آمریکا به جوامع اسلامی را امری عادی خوانده و تصریح کرده است که کارشناسان پاکستانی از متهم کردن ایران احساس خطر کرده و به دقت اوضاع را زیر نظر دارند.
 
این منبع افزوده است: در حالی که هنوز زخم اختلاف میان ایران و عربستان بر سر بحرین التیام نیافته بود که آمریکایی ها اتهام جدیدی را به ایران وارد کرده و بار دیگر اوضاع را متشنج ساختند.

گزارش روزنامه امت در ادامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی پاکستان فاش می کند که متهم به طراحی ترور سفیر عربستان در آمریکا 3 ماه قبل از سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی "موساد" اسناد جعلی دریافت کرده بود.
 
امت با بیان اینکه این متهم قرار بوده مجری عملیاتی با عنوان (فاس فلینگ) باشد، به نقل از این مقام سازمان اطلاعات پاکستان افزوده است که "منصور" آمریکایی ایرانی‌الاصل بود و روابط آمریکا با ایران به گونه‌ای نیست که سازمان اطلاعات این کشور منصور را زیر نظر نداشته باشد بنابراین امکان ندارد که ایران برای ترور سفیر عربستان از فردی که زیر نظر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار داشت، استفاده کند.
 
"سیف‌الله خالد" تهیه کننده این گزارش نوشته است که آمریکا برای منحرف کردن افکار عمومی از جنگ افغانستان در پی متهم کردن پاکستان و ایران همسایگان این کشور است.

این منبع افزوده است: برخی مقامات وزارت خارجه پاکستان در مصاحبه با امت اظهار داشتند که ایران و عربستان باید با تشکیل کمیته مشترکی اختلاف با یکدیگر را حل کنند اما اگر این اختلاف ادامه نیز یابد، هر 2 کشور دوست پاکستان هستند و اختلاف میان این دو نمی تواند بر روابطشان با پاکستان تاثیر گذار باشد. 



نظر شما :