واشنگتن پست مدعی شد

برنامه‌های هسته ای ایران دچار نقصان است

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۷۱۳۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: ‌دیپلمات‌های غربی و کارشناسان هسته ای ادعا می‌کنند که برنامه هسته ای ایران که با حملات سایبری در سال گذشته مواجه شده است از نقص تجهیزاتی کمبود قطعات و دیگر مشکلات ناشی از تحریم‌های بین المللی آسیب دیده است. این اظهار نظر‌های تازه در مورد فعالیت‌های هسته ای تهران در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی با اتهام دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن نیز مواجه شده است.

هرچند جمهوری اسلامی این اتهامات را تکذیب می‌کند اما فشار بین المللی علیه تهران رو به افزایش است. گزارش واشینگتن پست حاکی از آن است که با وجود ادامه فعالیت‌های غنی سازی در ایران، دانشمندان در تلاشند تا با توجه به مشکلات پدید آمده، تجهیزات قدیمی را فعال نگاه دارند.

از سوی دیگر در تاسیسات نزدیک نطنز که سانتریفوژ‌ها اورانیوم غنی شده تولید می‌کنند، مشکل کندتر شدن سرعت تولید وجود دارد. همچنین موسسه علوم و امنیت بین الملل اخیرا در گزارشی مدعی شده است که با وجود نصب سانتریفوژ‌های جدید این دستگاه‌ها از فلز ضعیفی ساخته شده اند که مشکلات بیشتری را در راه تولید ایجاد می کند.

دیوید آلبرایت، رئیس این موسسه و بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور است که به طور حتم در برنامه‌های هسته ای ایران پس روی وجود دارد. بنا بر ادعای وی هر چند این مشکلات بنیادین نیستند اما به هر ترتیب از شتاب ایران برای ورود به باشگاه هسته ای کاسته است. گفتنی است این گزارش واشینگتن پست درحالی منتشر می شود که اخیرا برخی از کارشناسان از زمان کوتاه باقی مانده تا پیوستن ایران به باشگاه هسته ای خبر داده اند. این کارشناسان زمان ورود ایران به این باشگاه را بین 8 هفته تا 2 سال برآورد کرده و ادعا می کنند که جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌ها برنامه‌های هسته ای خود را پیش برده و با سرعتی بیشتر اورانیوم غنی شده تولید می کند.

 

نظر شما :