نماینده ایران در سازمان ملل پاسخ فرانسه را داد

۲۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۷۱۵۸ سرخط اخبار

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، به دنبال ادعاهای بی‌اساس هیات فرانسه درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل مجمع عمومی این سازمان، در همان جلسه به ادعاهای نمایندگان فرانسه پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) هیات نمایندگی کشورمان در سخنرانی خود با رد ادعاهای مطرح شده، کارنامه غیرقابل توجیه فرانسه درباره ارسال سلاح‌های شیمیایی و هسته‌یی جهت رژیم صدام و رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

در سخنرانی هیات نمایندگی کشورمان آمده است: فرانسه به عنوان عضوی از ان. پی. تی سابقه‌ای طولانی در عدم اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی در حوزه خلع سلاح و عدم تکثیر هسته‌یی دارد.

نمایندگی کشورمان اظهارنظر فرانسه درباره خلع سلاح هسته‌یی و عدم تکثیر را مضحک خواند و تصریح کرد: فرانسه در حالی به ظاهر از این موضوع دفاع می‌کند که بسیاری از آزمایشات هسته‌یی را در خارج از خاک خود و در محدوده‌ای از شمال آفریقا تا جزایر اقیانوس آرام انجام می‌دهد و با این آزمایشات محیط زیست این کشورها را به مواد رادیو اکتیو آلوده کرده و به مردم این کشورها صدمه وارد کرده است.

نمایندگی کشورمان با تاکید بر این‌که فرانسه صلاحیت اظهارنظر درباره نگرانی‌ها راجع به عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌یی را ندارد، دلیل این امر را اقدام فرانسه به عنوان اولین کشوری که قابلیت‌های سلاح هسته‌یی را با کمک به ساخت راکتور دیمونا برای رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به عنوان بخشی از توافقنامه ننگین این کشور و انگلیس با رژیم صهیونیستی در سال 1959منتقل نمود، دانست.

هیات نمایندگی کشورمان تصریح کرد: همکاری فرانسه بارژیم صهیونیستی در توسعه سلاح‌های هسته‌یی که منبع اصلی تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است با اصول ان. پی. تی همخوانی ندارد. همچنین فرانسه اولین کشوری است که به تکثیر موشک در منطقه خاورمیانه اقدام کرده و در دهه 1960 مخفیانه انواع تکنولوژی ومواد مورد نیاز موشک را برای افزایش قابلیت‌های رژیم صهیونیستی در امر سلاح‌های کشتار جمعی ارسال کرد . با این اقدامات اکنون بسیار جای تعجب است که فرانسه برای توسعه و گسترش موشک در منطقه اشک تمساح می‌ریزد.

نمایندگی کشورمان افزود: بخش دیگری از کارنامه وحشتناک فرانسه، کمک به رژیم دیکتاتور صدام در طول 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران بود. بر اساس مدارک معتبر بسیاری از شرکت‌های فرانسوی در برنامه توسعه سلاح‌های شیمیایی صدام نقش داشتند. این شرکت‌ها تحت نظارت دولت فرانسه بوده و نمی‌توانستند سلاح‌های شیمیایی را بدون مجوز دولت فرانسه برای صدام ارسال کنند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بدون شک استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط صدام به ویژه علیه شهروندان عراقی و ایرانی به ویژه زنان و کودکان یک جنایت جنگی و نسل کشی محسوب می‌شود و در شرایطی که صدام و برخی از شرکای وی به عنوان عاملین اصلی این جنایت به درستی تنبیه شدند، اکنون نوبت مجازات کسانی که به توسعه برنامه سلاح شیمیائی صدام کمک کرده‌اند .

نمایندگی کشورمان در پایان تاکید کرده است: ما به فرانسه توصیه می‌کنیم که به جای ادعاهای بی‌اساس علیه دیگر کشورها، مسوولانه و منطبق با همه مقررات بین‌المللی

 


نظر شما :