تمام اظهارات عجیب سرهنگ

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۷۲۱۴ سرخط اخبار
سرهنگ معمر قذافی، رهبر انقلاب لیبی و صاحب نظریه سوم که در کتابش، "کتاب سبز" مطرح کرده بود، روز پنج‌شنبه کشته شد، در حالی که اظهارات و نظریات عجیب و غریبش همچنان در اذهان باقی است.

به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه اماراتی دارالخلیج، معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در طول 40 سال حضورش در قدرت به اظهارات و دیدگاه‌های عجیب و غریبش شهره بود که از مساله قومیت عربی و دعوتش برای تشکیل "ایالات متحده آفریقا" آغاز می‌شد.

وی همچنین به خاطر پوشیدن لباس‌های متنوع با رنگ‌های آفریقایی و نیز لباس‌های نظامی عدیده با دکوراسیون خاصش، پوشیدن پیراهن‌های رنگی، کلاه‌های عجیب و غریب و عینک‌های دودی‌اش همواره مورد توجه بود.

زمانی که اعتراض‌ها در لیبی آغاز شد، وی تظاهرکنندگان مخالف خود را موش، مزدور و خیانتکار توصیف کرد که قرص‌های روان‌گردان مصرف می‌کنند و آنها را تهدید کرد که قتل‌عام خواهد کرد.

پیش از این نیز قذافی اظهارات و جملات عجیب و غریبی را مطرح کرده بود.

یکبار که درباره ویلیام شکسپیر، این نمایش‌نامه نویس عربی‌تبار در میان جمعیتی که احتمالا افرادی کم اطلاع بودند، شکسپیر را "شیخ زبیر" معرفی کرد!

از دیگر مسائل عجیب و غریب درباره قذافی این بود که براساس قاموس شخصی‌اش گفته بود که اجداد سرخ‌پوستان آمریکا از نوادگان ساکنان شمال آفریقا هستند ... و نام کشور آمریکا از فردی به نام آمریکا گرفته شده است!

قذافی در زمینه مسائل اقتصادی نیز نکته‌های جالبی را گفته بود مانند این که سوئیس کشوری نزدیک به لیبی است که در مقایسه با لیبی چندان پیشرفت نکرده است!

دیکتاتور لیبی همچنین در مورد آمریکایی‌ها و شوروی سابق نیز نظر داده و گفته بود که همبرگر از سوسک و موش‌ و قورباغه درست می‌شود و به دلیل آن اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید!

قذافی همچنین معتقد بود که از دو نوع افراد باید رهایی یافت چراکه آنها کارشان بی‌فایده است یکی وکیل است و دیگری گل‌فروش.

دیکتاتور لیبی همچنین در زمینه پزشکی نیز سررشته داشت! در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در سال 2003 اعلام کرد که ایدز، ایدز، ایدز غیر از این دیگر حرفی را نمی‌شنویم. این بیماری تروریسم است. آن جنگ روانی است. ایدز ویروسی آرام است و اگر پاک نگهش دارید هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

قذافی فردی بود که خود را از تمام وظایف یک رئیس جمهور برای اداره کشور کنار می‌کشید تا به اداره انقلابش بپردازد. وی دوست داشت که زنها در کنارش باشند. اکثر وقتش را نیز در چادر خود که آن را در تمامی سفرهایش با خود می‌برد، سپری می‌کرد و چادرش را در سال 2007 در پاریس در باغ کاخ ویژه مهمانان خارجی علم کرد.

در جریان آن سفر نسبت به زنان اروپا اظهار ترحم کرد. وی گفت که شرایط زنان در اروپا وحشتناک و فاجعه‌بار است. آنها ناگزیرند در برخی مواقع مثل کارگر ساختمان یا مکانیک کار کنند و وی می‌خواهد که زنان اروپا را که مبارزه می‌کنند، نجات دهد.

دیکتاتور لیبی به خاطر اصرارش بر برانگیختن افکار عمومی کشورهای غربی در انتقاد از تفکر دموکراسی تعلل نمی‌کرد. یک بار اعلام کرد که برخی کشورها ممکن است دیکتاتوری را بیابند که برای آنها مناسب‌تر است.

در اوت سال 2010 در جریان سفرش به رم دو سخنرانی درباره اسلام در برابر صدها زن ایراد کرد که آنها از بین زنان زیبا و جوان انتخاب شده بودند و هریک از آنها برای حضور در این جلسه 80 یورو دریافت کرده بودند،‌ قذافی به آنها گفت: اروپا باید اسلام را بپذیرد و اسلام باید تبدیل به دینی در کل اروپا شود.

در جریان انقلاب تونس، زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور را بهترین فرد برای حکومت در تونس معرفی کرد و درباره حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر نیز گفت: وی مستحق چنین رفتاری نبود. مبارک مردی فقیر و متواضع است. ملتش را دوست دارد.

همچنین در سخنرانی که در فوریه کمی بعد از آغاز انقلاب لیبی ایراد و در اینترنت غوغا کرد، اظهاراتش درباره تهدید انقلابیون و تحت پیگرد قرار دادن خانه به خانه آنها بود.

وی در این سخنرانی گفته بود که من رئیس‌جمهوری نیستم که کنار بروم، حتی اگر رئیس‌جمهور بودم، در مقابل چشمانتان استعفا می‌دادم. من رهبرم، من تاریخ هستم، من سرور پادشاهان آفریقا هستم. آن موش‌هایی که می‌خواهند لیبی را نابود کنند چه کسانی هستند؟ ما باید لیبی را از این خیانتکاران پاک کنیم. میلیون‌ها تن برای حمایت از دفاع از من به لیبی خواهند آمد و من تا آخرین قطره مبارزه خواهم کرد.


( ۲ )

نظر شما :