اشتون:

مذاکرات هسته‌ای می تواند از سرگرفته شود

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۷۲۴۳ پرونده هسته ای
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در صورتی که ایران ظرف مدت چند هفته برای مذاکرات جدی و از بین بردن نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای‌اش آماده شود، قدرت‌های جهانی به دنبال مذاکره با ایران خواهند بود.
مذاکرات هسته‌ای می تواند از سرگرفته شود
دیپلماسی ایرانی: کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در صورتی که ایران ظرف مدت چند هفته برای مذاکرات جدی و از بین بردن نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای‌اش آماده شود، قدرت‌های جهانی به دنبال مذاکره با ایران خواهند بود.

این در حالی است که اشتون تا مدت‌ها نامه سعید جلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص ابراز تمایل تهران برای مذاکره را بی پاسخ گذاشته بود و به طور تلویحی اعلام کرد نیازی به تکرار مذاکراتی که در ژانویه گذشته به شکست انجامید، نخواهد بود. البته این موضع رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محافل خصوص بود و وی به طور رسمی اعلام کرده بود که نامه جلیلی را بررسی می‌کند.

اکنون در شرایطی که برخی تحلیلگران اتهام وارده شده به سوی ایران از سوی آمریکا در خصوص دست داشتن سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن را آخرین ضربه به دیپلماسی در مورد ایران می‌دانند، اشتون تاکید کرده است که در صورتی که ایران برای مذاکرات بدون پیش شرط و گفت و گو در مورد اقدامات اعتمادساز آمادگی داشته باشد، گروه 1+5 برای مذاکره با ایران در هفته‌های اقدام خواهد کرد.

گفتنی است اظهارات اشتون مدتی پس از اعلام موضع جدید احمدی‌نژاد مطرح می‌شود که گفته بود جمهوری اسلامی برای تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی آماده است. رئیس جمهور ایران برای نخستین بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد در صورتی که جامعه بین‌المللی منابع اورانیوم 20 درصدی ایران را تامین کنند، این فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی به تعلیق در می‌آید. هرچند واکنش‌های اولیه به این پیشنهاد چندان دلگرم کننده نبود اما گروهی از کارشناسان و تحلیلگران تاکید کردند که غرب باید به پیشنهاد احمدی‌نژاد توجه کرده و آن را در بوته آزمون قرار دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد بخشی از ابراز تمایل اشتون برای مذاکره آن هم در شرایطی که گفته می‌شود روند دیپلماسی با بحران مواجه شده به پیشنهاد احمدی‌نژاد مربوط باشد. چرا که آمریکا و متحدان اروپایی اش همواره به دنبال تعلیق عملیات غنی سازی در ایران بوده‌اند و همین موضوع دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکراتی است که سال‌ها از عمر آن می گذرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از نسخه‌ای از نامه اشتون به جلیلی گزارش داد که وی از پیشنهاد مذاکره به منظور برداشتن گام‌های بنیادین برای همکاری دائمی استقبال می‌کند.

اما نامه پاسخ اشتون در حالی به دست جلیلی رسیده است که ماه آینده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر می‌شود و برخی اطلاعات موجود در آن را اساس رایزنی‌های آتی آمریکا و متحدانش برای تحت فشار قرار دادن ایران توصیف می‌کنند. یوکیا آمانو،‌مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست پیشین شورای حکام ضمن ابراز نگرانی از فعالیت های هسته‌ای ایران و احتمال ماهیت نظامی آن ابراز امیدواری کرد که منابع این نگرانی را در گزارشی قریب‌الوقوع فاش سازد. گفته می‌شود که آمریکا و متحدانش وی را برای انتشار هر چه سریعتر و بی‌پرواتر این گزارش تحت فشار قرار داده‌اند. هدف کاخ سفید و متحدانش این است که از این گزارش برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران و راضی کردن کشور‌هایی نظیر چین و روسیه استفاده کنند که با توجه به روابط تجاری خود به سختی برای تحریم بیشتر ایران چراغ سبز نشان می‌دهند.

بنا بر گزارش رویترز، اشتون که از نتیجه مذاکرات ژانویه گذشته در استانبول بسیار دلسرد شده است در نامه خود به جلیلی تاکید کرده که امیدوار است تجربه استانبول دوباره تکرار نشود و مذاکرات جدید نتیجه‌ای موثر به همراه داشته باشد. وی هدف از این مذاکرات را یافتن راهکاری دراز مدت برای بازسازی اعتماد بین‌المللی در خصوص ماهیت صلح‌آمیز فعالیت های هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

این در حالی است که اخیرا گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر می‌شود. در برخی از این گزارش‌ها فعالیت‌های هسته ‌ای ایران به اندازه‌ای تهدید آمیز توصیف شده که جدول زمان‌بندی 8 هفته‌ای تا 2 ساله برای تولید سلاح پیش بینی شده است و در برخی دیگر مانند گزارش اخیر واشینگتن‌پست ادعا شده که تحریم‌ها روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کند و با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

 

نظر شما :