روسیه آماده جنگ با اکراین و گرجستان

۲۴ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۷۴۸ آمریکا
قطع رابطه روسیه با ناتو یکی از نگرانی های اصلی اعضای ناتو است که منجر شده است در خصوص عضویت اکراین و گرجستان با تردید برخورد کنند اما آمریکابه عنوان یکی از هواداران سرسخت گسترش مرزهای ناتو با پیوستن این دو کشور موافق است.
روسیه آماده جنگ با اکراین و گرجستان
ژنرال یوری بالویفسکی، رییس ستاد کل نیروهای مسلخ فدراسیون روسیه اعلام کرد که در صورت عضویت اوکراین و گرجستان به ناتو، روسیه مجبور به انجام اقدامات نظامی خواهد شد.
 
وی گفت که مسلم است که روسیه برای تامین امنیت خود در نزدیکی مرزهایش دست به اقداماتی، ازجمله نظامی و غیر نظامی خواهد زد و فعلا باید سبر کرد چراکه این مسئله ابعاد مختلفی دارد. رییس ستاد کل ارتش روسیه تاکید کرد که در حالی که رهبران سیاسی اوکراین تشنه پیوستن به ناتو هستند، مردم این کشور مخالف عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی هستند. وی در خصوص همه پرسی انجام شده در گرجستان که نتیجه آن موافقت 70 درصد مردم این کشور با عضویت در ناتو بود گفت که هنوز قضاوت در این خصوص زود است و گذشت زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.
 
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اوایل هفته گذشته اعلام کرد که روسیه تمام تلاش خودرا برای جلوگیری از عضویت این دو کشور در پیمان ناتو خواهد کرد تا روابطمان با همسایه هایمان و با هم پیمانانمان وخیم تر نشود.
 
گسترش حوزه ناتو در شرق اروپا به معنای تضعیف قدرت روسیه در منطقه است. گسترش مرزهای ناتو به سوی شرق، پایگاه های نظامی روسیه را از خاک این کشور جدا می سازد. از سوی دیگر ورود کشورهای حوزه بالتیک به ناتو، باعث می شود تا جنگنده های ناتو بتوانند در مدت 5 دقیقه به شهر سن پترزبورگ برسند. از سوی دیگر عضویت این کشورها به ناتو به معنی دسترسی به منطقه گالینین گراد است که امروز بین دو کشور لهستان و لیتوانی قرار دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی گالینین گراد یک منطقه نظامی ویژه محسوب می شد که در آن ده ها هزار تن از نظامیان ارتش روسیه و وابستگان به نیروی دریایی در آن مستقر بودند. گالینین گراد تا به امروز پایگاه ناوگان طی سالیان فرسوده روسیه در دریای بالتیک است.
 
ولادیمیر پوتین در ماه فوریه اعلام کرد که در صورتی که اکراین بخواهد به عنوان پایگاهی برای استقرار نظامی ناتو قرار بگیرد، موشک های خود را به سمت همسایه خود نشانه خواهد گرفت.
 
روسیه همچنین نگران استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در کشورهای جمهوری چک و لهستان است. وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورهایی که بخواهند بخشی از برنامه سیستم دفاع موشکی آمریکا باشند با خطری نظامی رو به رو هستند.
 
مسکو در نشست اخیر اعضای ناتو در بخارست بسیار تلاش کرد تا بتواند عضویت اکراین و گرجستان در این پیمان ممانعت کند اما اعضای ناتو بررسی بیشتر در این زمینه را به ماه دسامبر موکول کردند.
 
قطع رابطه روسیه با ناتو یکی از نگرانی های اصلی اعضای ناتو است که منجر شده است در خصوص عضویت اکراین و گرجستان با تردید برخورد کنند اما از طرفی دیگر آمریکابه عنوان یکی از هواداران سرسخت گسترش مرزهای ناتو با پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی موافق است.
 
آناتولی گریتسنکو، وزیر خارجه سابق اوکران تعدیدات روسیه را بسیار جدی ارزیابی کرد و خواستار پاسخ به آن در بالاترین سطح شد. وی گفت که روسیه دیگر پا را از حد خویش فراتر گذاشته است. این مسئله بسیار جدی است و بسیار جدی تر از آن است که به چنین اظهاراتی عکس العمل داده نشود.
 
آقای گریستنکو گفت که احضار سفیر روسیه در کییف، برای دادن توضیح در این خصوص یا ارسال یادداشت اعتراض به وزارت امور خارجه روسیه کافی نخواهد بود. در روسیه به این سادگی چنین اظهاراتی عنوان نمی شود. واضح است که چنین نقطه نظرانی از سوی رهبران بلند پایه روسیه نشات گرفته است. به عقیده وی باید نشست فوق العاده ای بین شورای امنیت ملی و دفاع دولت به منطور بررسی جدی ادامه همکاری ها با فدراسیون روسیه تشکیل شود.
 
داوید باکرادزه،  وزیر امور خارجه گرجستان نیز اظهارات مقامات روسی را نگران کننده خواند و آن را دلیل اصرار برای عضویت هرچه سریعتر در ناتو دانست.
 
روبرت سیمونز، فرستاده ویژه ناتو در آسیای مرکزی و قفقاز اظهار داشت که اوکراین و گرجستان علارغم مخالفت های روسیه به عضویت ناتو درخواهند آمد. وی گفت که روسیه با پیوستن لهستان، مجارستان و جمهوری چک نیز در پیمان آتلانتیک شمالی مخالفت کرده بود اما این کشورهای به عضویت این سازمان درآمدند. وی اظهار داشت که تصمیم برای پیوستن کشورهای جدید به این پیمان تنها توسط کشورهای عضو ناتو اتخاذ می شود و سایر کشورها نقشی نخواهند داشت.
 
وی در خصوص رابطه ناتو و روسیه اعلام کرد که عدم توافق روسیه و ناتو تنها در خصوص گسترش پیمان آتلانتیک شمالی نیست، بلکه مسائلی همچون سپر دفاع موشکی و هیات ناتو و روسیه از جمله مسائلی است که ما با جزئیات بیشتر آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
مخالفت فرانسه و آلمان
درحالی که آمریکا تلاش می کند تا نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان را برای موافقت با پیوستن دو کشور اکراین و گرجستان متقاعد کند. رهبران این دو کشور عضو ناتو از وخیم شدن اوضاع در منطقه ناپدار شمال روسیه هستند. از نظر این کشورها گسترش دامنه ناتو به سوی شرق می تواند از دامنه و توان فعالیت های این پیمان نظامی بکاهد.
 
هرچند در نشست اخیر اعضای ناتو در بخارست جورج بوش نتوانست متحدان اروپایی خود را برای پیوستن اکراین و گرجستان به این پیمان متقاعد کند اما استقبال ناتو از پروژه دفاع ضد موشکی عواقب بیشتری را برای مسکو به دنبال خواهد داشت. روزنامه روسی کومرسانت نوشت اگر قبلا مسکو با واشنگتن، پراگ و ورشو درگیر بود، حال در مقابل قدرت عظیم ناتو قرار گرفته است.

( ۴ )

نظر شما :

سلطانی ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۲:۰۵
جنگ جهانی سوم شروع شده البته مرحله اول ان و تا دیر نشده باید دولتها کاری بکنندتا جنگ اوکراین تمام شود و ناتو هم باید به درخواستهای روسیه را جدی بگیرد