تاسيسات فرسوده اسراييل ؛ تهدید جدی برای سلامت خاورمیانه

۳۰ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۷۸۵ اخبار اصلی
گزارش های رسانه ای مختلف حکایت از کاهش ضریب امنیتی جداره راکتور هسته ای دیمونا می دهند، که در اثر زلزله در صحرای نقب و منطقه بحر المیت آسیب های جدی به آن وارد شده است.
تاسيسات فرسوده اسراييل ؛ تهدید جدی برای سلامت خاورمیانه
سرانجام پس از مدت ها مخفی کاری، رسانه های اسراییلی از امضای توافقنامه همکاری های هسته ای میان واشنگتن و تلاویو  پرده برداشتند. بسیاری از تحلیلگران این قرارداد را در راستای نجات تاسیسات هسته ای اسراییل به ویژه دیمونا که در آستانه بحران قرار دارد ارزیابی می کنند. اين توافقنامه در حالى امضا مى‌شود که چندی پیش سخنانى درباره رسوبات هسته‌اى در تاسيسات ديمونا مطرح شده است که ميانگين عمر خود را از بيش از ‪۱۰سال پيش به پايان رسانده است.
 
به نوشته روزنامه "هاآرتص"، بر اساس اين توافقنامه، کميته انرژى اتمى اسراييل اين امکان را خواهد داشت که از جديدترين اطلاعات، سيستم‌ها و فناورى آمريکا در زمينه امنيت هسته‌اى آگاه شود.
 
اين توافقنامه، اولين توافقنامه ميان آمريکا و رژيم صهيونيستى در زمينه هسته‌اى است که به طور علنى درباره آن صحبت مى‌شود در حالى که آمريکا پيش از اين ادعا مى‌کرد همکارى هسته‌اى با اسراييل را به اين بهانه که از پيوستن به توافقنامه منع گسترش سلاح هاى هسته‌اى سر باز مى‌زند، نمى‌پذيرد. از این رو بیشتر کشورهای جهان از همکاری هسته ای با اسراییل خودداری می ورزند.
 
بتازگى یک روزنامه اردنی در گزارشى نسبت به خطرات تاسيسات هسته‌اى اسراییل هشدار داد ونوشت: اين تاسيسات، اولين منبع مرگ در خاور ميانه است، به طورى که تشعشع‌هاى هسته‌اى در بسيارى از ساکنان مناطق اطراف اين تاسيسات اثر گذاشته و آنان را به سرطان هاى کشنده مبتلا کرده است.
 
اين درحالى است که اخیرا نیز دهها نفر از دانشمندان اسراييلى هشدار دادند، نيروگاه هاى هسته‌اى اسراييل بسيار قديمى و فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است ، منفجر شوند، دانشگاه بن گوريون اسراییل نيز در سال ‪ ۲۰۰۳ميلادى در يک تحقيق علمى فاش ساخت که مقادير زيادى از تشعشعات هسته‌اى از نيروگاه ديمونا به آبهاى زير زمينى در منطقه نقب و وادى عربه نفوذ کرده است. بنابه گزارش های غیر رسمی اسراييل بيش از ‪ ۲۰۰بمب هسته‌اى در اختيار دارد.
 
گزارش ديگرى که از کانال دوم تلويزيون اسراييل در ژوئن ‪۲۰۰۳پخش شد حاکى از آن بود که دهها تن از کارگران هسته‌اى به سرطان مبتلا شده‌اند .
در سالهای اخیر اسراییل تلاش های گسترده ای کرده است، تا بتواند روابط خود در امور هسته ای با کشورها و سازمان ها مختلف از سر بگیرد و از انزوای هسته ای خارج شود. اسراییل شدیدا برای حفاظت از تاسیسات هسته ای خود به ویژه «دیمونا» و دفن زباله های هسته ای به خارج وابسته است.
 
گزارش های رسانه ای مختلف حکایت از کاهش ضریب امنیتی جداره راکتور هسته ای دیمونا می دهند، که در اثر زلزله  در صحرای نقب و منطقه بحر المیت آسیب های جدی به آن وارد شده است. از سوی دیگر کشورهای همسایه اسراییل نگرانی جدی از زباله های هسته ای این کشور دارند که بر اساس برآوردهای غیر رسمی میزان آن به 32 تن در سال می رسد، که بیشتر در صحرای نقب و مناطق جنوبی کرانه باختری دفن می شود. که این مساله می تواند خطرات محیط زیستی بسیاری به ویژه آلودگی منابع آب و زمینهای کشاورزی به جا گذارد.
 
دیمونا سومین شهر بزرگ، صحرای نقب است که درجنوب فلسطین واقع شده است. دیمونا 36 کیلو متر با جنوبى بئر السبع و 35 کیلو متر تا بحرالمیت فاصله دارد. اولین و مهمترین تاسیسات هسته ای اسراییل در این شهر به کمک فرانسه بنا شد، که با افشاگری وانونو بر سر زبان ها افتاد.
 
افشاگری بزرگ
اسرائيل تاکنون رسما به داشتن تسليحات هسته ای اعتراف نکرده، اما اکثر کارشناسان هسته ای جهان در اين مورد ترديدی ندارند که اين کشور دارای يک زرادخانه اتمی است. از آنجایی که اسرائيل پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است، به بازرسان بين المللی برای بررسی تاسيسات اتمی خود اجازه نمی دهد.
فعاليت های اتمی اسرائيل در دهه 1960 به کمک فنی فرانسوی ها و با ايجاد تاسيسات هسته ای ديمونا آغاز شد و هرگز مورد بازرسی بين المللی قرار نگرفته و مخفيانه اجرا شده است.
 
در اواسط دهه 1980، مردخای وانونو، تکنيسين سابق اين تاسيسات، در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی ساندی تايمز، شرح و تصاويری از کلاهک های اتمی اسرائيل را در اختيار اين روزنامه قرار داد.
 
براساس اين اطلاعات، کارشناسان تخمين زدند که اسرائيل احتمالا حدود يکصد تا دويست کلاهک هسته ای در اختيار دارد. در پی انتشار اين اطلاعات، وانونو دستگير و به اتهام افشای اسرار دولتی محاکمه و به هجده سال زندان محکوم شد.
 
وانونو اخیرا  در مصاحبه‌اى با روزنامه نروژى افتن بوستن از سياست‌هاى اسراییل انتقاد کرد و گفت که هيچ کشورى در جهان مانند آنچه اکنون اسراييل انجام مى‌دهد، انجام نمى‌دهد. هدف من در کشف برنامه‌هاى اتمى مخفيانه اسراييل در سال ۱۹۸۶ شناساندن نيرنگ اسراييل به جهان و کشف شبکه فساد جهانى بوده که در ساخت اين برنامه جنگجويانه به اين رژيم کمک کرده است.  
 

نظر شما :