نگاه یو اس ای تودی به تحریم ایران

قشر متوسط آسیب می بیند

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۸۰۱۳ اخبار اصلی
کاخ سفید و متحدانش به دنبال افزاش فشار اقتصادی بر ایران برای متقاعد ساختن مقامات جمهوری اسلامی در زمینه متوقف کردن فعالیت های هسته ای مورد نگرانی جامعه بین المللی هستند
قشر متوسط آسیب می بیند
دیپلماسی ایرانی :در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش به دنبال تحریم مضاعف ایران به بهانه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی هستند، نظر تحلیلگران در خصوص کارآمدی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی متفاوت است. برخی از مشاوران دولت باراک اوباما بر این باورند که تحریم ها آسیب رسان بوده و در هدف اصلی خود یعنی مهار فعالیت های هسته ای تهران تا حدودی موفق بوده است. در مقابل برخی نیز تحریم ها را فاقد اثرگذاری مناسب دانسته و به ضعف هایی که در روند تحریم ها وجود دارد، شامل امکان دور زدن تحریم ها اشاره می کنند. آنچه در زیر می خوانید، دیدگاه یو اس ای تو دی، یکی از روزنامه های معتبر آمریکایی در مورد تحریم هاست که به نقل از تحلیلگران سیاست خارجی تنظیم شده است.

تحریم های بین المللی علیه فعالیت های هسته ای ایران به قشر متوسط جامعه ایران آسیب زده و منجر به تعطیلی کارخانه ها و سرازیر شدن کالاهای بی کیفیت به کشور شده است.
اما شرکت های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که گفته می شود نقشی اساسی در فعالیت های هسته ای و موشکی ایران ایفا کرده و درواقع تحریم ها به منظور صدمه زدن به سپاه طراحی شده اند، نه تنها آسیب ندیده اند ، بلکه تحریم ها آنها را قوی تر کرده است.

ولی نصر، یک کارشناس امور ایران در دانشگاه ماساچوست که در سال های 2009 تا 2011 به عنوان مشاور در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به کار بوده بر این باور است که مردم عادی که از سیستم بانکداری باز استفاده می کنند و تجار متوسط، دوران سختی را برای تجارت در ایران سپری می کنند. به گفته وی فشار سیاسی علیه رژیم ایران است اما به نظر نمی رسد که در تغییر رفتار حکومت در مقوله هسته ای موثر باشد.
این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هر از چندی نام چند شرکت وابسته به سپاه را به فهرست تحریم ها اضافه می کند اما سپاه با شبکه ای از شرکت های پوششی و نیرو های عملیاتی خارجی، در بهترین موقعیت قرار گرفته است تا اقتصاد تحریمی را تحت کنترل خود درآورد. تیترا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی و نویسنده کتاب دیپلماسی اوباما با ایران که در ماه آینده منتشر خواهد شد، ضمن اشاره به این نکته ، می گوید: سپاه سود بسیاری از اقتصاد تحریم شده ایران می برد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود در مورد ایران اعلام کرده که جمهوری اسلامی به تولید سلاح هسته ای نزدیک تر شده است . مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که کاخ سفید و متحدانش به دنبال افزاش فشار اقتصادی بر ایران برای متقاعد ساختن مقامات جمهوری اسلامی در زمینه متوقف کردن فعالیت های هسته ای مورد نگرانی جامعه بین المللی هستند. از سوی دیگر کنگره نیز سرگرم تصویب قانونی است که به موجب آن شرکت های خارجی فعال در صنعت نفت و شرکت های تسلیحاتی ایران مجازات می شوند. دیوید آلبرایت، از موسسه علوم و امنیت بین الملل و بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور است که تحریم ها تا حدودی در کند کردن روند فعالیت های هسته ای ایران موثر بوده اما گزارش آژانس نشان می دهد که این تحریم ها دسترسی ایران به برنامه تسلیحات هسته ای را از پیش از سال 2004 متوقف نکرده است.

در همین حال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران تاکید دارد که تهران فعالیت های صلح آمیز هسته ای را دنبال می کند. وی اخیرا در موضع گیری هایش با پیامد تحریم ها بر اقتصاد ایران اشاره کرده و می گوید برخی مبادلات بین المللی مالی برای ایران غیر ممکن شده است.
از سوی دیگر اقتصاد ایران نیز به سختی می تواند با فشار بیشتر مقابله کند. نرخ تورم در ایران برای سال گذشته 4.12 درصد و نرخ بیکاری 5.14 درصد به نقل از گزارش صندوق بین المللی پول اعلام شده است.
نصر بر این اعتقاد است که تحریم های مالی ورود و خروج پول به ایران را دشوار کرد و این روند کسب و کار تجار متوسط را مشکل تر کرده است. همچنین تولیدکنندگان داخلی کالاهای مصرفی مانند لامپ که به مونتاژ خارجی نیاز دارند، فعالیت های خود را متوقف کرده اند زیرا دیگر نمی توانند مواد اولیه را خریداری کنند.
در نتیجه ایران با واردات کالاهای بی کیفیت یا قاچاق کالاهای مرغوب که قیمت ها را افزایش می دهد، خو گرفته است. بازار ایران با کالا های بی کیفیت چین انباشته شده و حتی خمیردندان چینی نیز با کیفیتی به مراتب پایین تر از آنچه در بازار های دیگر وجود دارد، در بازار ایران خرید و فروش می شود.

تیترا پارسی می گوید، شماری از ایرانی آمریکایی هایی که به طور مداوم به ایران سفر می کنند می گیوند که تحریم ها بیشتر قشر متوسط جامعه، صاحبان تجارت های کوچک و مسافران را تحت تاثیر قرار داده است. بنا بر باور پارسی، تحریم ها روابط تجارت های خصوصی با سپاه را نیز تحت تاثیر قرار داده است و هر از چندی برخی شرکت های خصوصی با شکایت سپاه مواجه می شوند.
این در حالی است که سپاه روز به روز بیشتر از موقعیت و توانایی خود برای دور زدن تحریم ها و کسب سود بیشتر استفاده می کند. از سوی دیگر شماری از شرکت های خارجی نیز به دلیل فشار ناشی از تحریم ها ناچار به ترک ایران شده اند و جای خالی آنها با شرکت های وابسته به سپاه پر شده است که مهمترین نمونه آن حضور سپاه در صنعت نفت و گاز ایران است.

 

نظر شما :