سلطانیه : آمانو مستقل و بی‌طرفی نیست

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۸۰۳۸ سرخط اخبار
نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ آمانو چشمانش را بر آن چه که در اراضی اشغالی اتفاق می‌افتد، بسته است.

به گزارش ایسنا علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با روزنامه‌ الاهرام ـ چاپ مصر ـ در ارزیابی از اتهام اخیر آژانس به ایران درباره توسعه آن چه که "سلاح هسته‌یی" نامید، بیان کرد: از حدود 8 سال پیش و از زمان شروع بازرسی‌ها در ایران، بازرسان بین‌المللی به شکل مستمر در ایران به سر می‌برند و با وجود این حضور مستمر هیچ فعالیتی را درباره توسعه سلاح هسته‌یی کشف نکردند. این همان حقیقت موجود است.

او ادامه داد: این اسناد دروغین، هیچ حقیقتی را از فعالیت‌های هسته‌یی ایران در بخش نظامی در برندارد. من زمان مدیرکلی محمد البرادعی بر آژانس را یادآور می‌شوم که چنین ادعاهایی از سوی آمریکا مطرح می‌شد و اعلام می‌شد که دلایلی مبنی بر وجود فعالیت‌هایی درباره توسعه سلاح هسته‌یی در ایران وجود دارد. در آن زمان البرادعی اعلام کرد که مدرکی دال بر توسعه سلاح هسته‌یی از سوی ایران وجود ندارد. این واقعیت موجود است و من از تمامی دوستان‌مان در مصر و سایر کشورها می‌خواهم که بر این مساله تاکید کنند.

نماینده کشورمان در آژانس گفت: در 15 نوامبر 2004 البرادعی اعلام کرد که آژانس آماده بازرسی از سایت‌های لویزان و شیان است. به دنبال آن بازرسان آزمایشاتی را درباره میانگین درصد اورانیوم در اطراف این دو سایت انجام دادند. در بند 102 گزارش مدیرکل هم اعلام شد که نمونه‌گیری‌ خاک و گیاهی که از این مناطق انجام شده بود و از سوی بازرسان بین‌المللی تجزیه و تحلیل شده، نشان‌دهنده وجود مواد هسته‌یی نیست و چیزی را در این‌باره اثبات نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در چارچوب توافقنامه‌ی پادمان، ایران نسبت به اطلاع آژانس از تولید آب سنگین در تاسیساتش تا سال 2003 متعهد بوده است، تاکید کرد: خیر، آب سنگین و مشتقات آن در چارچوب این توافق‌نامه نیستند. هم‌چنین ایران از اوایل سال 2003 شروع به اجرای پروتکل الحاقی کرده است.

سلطانیه هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران تعهد قانونی نسبت به اطلاع آژانس از محل انجام غنی‌سازی اورانیوم تا قبل از سال 2003 داشته است، گفت: خیر؛ چون ایران تا سال 2003 پروتکل الحاقی را امضا نکرد و به اجرای آن نپرداخت.

او در ارزیابی از مواضع آمانو در قبال برنامه‌ی هسته‌یی ایران گفت: آن چه که مایه تاسف است این است که آمانو به این شکل درباره برنامه‌ی هسته‌یی ایران اظهار نظر می‌کنند به‌گونه‌ای که این سخنان وی کاملا دور از (اخلاق) حرفه‌یی است. چرا که درز اطلاعات به کشورها و برخی اشخاص در آمریکا و یا اسراییل عاقلانه نیست بلکه شایسته بود که اول این اطلاعات در اختیار ما گذاشته شود تا اولا درباره مضمون آن به بررسی بپردازیم و بعد از آن گزارشی از نتایج آن بررسی‌ها به سایر کشورها داده شود. اما متاسفانه پیش از هرکاری، این مساله به اطلاع افکار عمومی رسید.

وی ادامه داد:‌ از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستیم تا به ایران سفر کنند اما آژانس این دعوت را نپذیرفت و این مساله بر شدت مشکلات میان نمایندگان کشورها در آژانس افزود. در هفته گذشته نزدیک به 100 کشور از جمله روسیه، چین و سایر کشورها اعلام کردند که این مساله اشتباه و نادرست بود و بهتر بود که اطلاعات درز نمی‌کرد و مساله در درجه اول با ایران بررسی می‌شد اما متاسفانه مدیرکل به این امر گوش نداد و آن اشتباه تاریخی را مرتکب شد.

سلطانیه درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز بیان کرد: در ابتدا بهتر است تاکید کنم که هرگز تجاوزی علیه ایران صورت نخواهد پذیرفت چرا که ایران کشور قدرتمندی است. زمان حمله صدام به ایران را یادآور می‌شوم که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا در آن معاونت داشتند اما این دشمنی‌ها به شکست انجامید. این مساله به این معنا است که کسی نمی‌تواند به ایران حمله کند.

او ادامه داد: مشکل بر سر روابط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا همکاری با بازرسان بین‌المللی نیست بلکه درباره اسراییل و همکاری آن است. آمانو چشمانش را به روی آن چه که در اراضی اشغالی اتفاق می‌افتد، بسته است و حتی اکنون نیز و لو یک بار هم از تاسیسات آن بازرسی به عمل نیامده است و این در حالی است که این رژیم در حال حاضر بیش از 200 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد. این مساله منطقی نیست.

نماینده ایران در آژانس در ادامه با یادآوری ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به یکی از تاسیسات هسته‌یی سوریه و درخواست البرادعی از این رژیم برای بازرسی از تاسیسات هسته‌یی‌اش و هم‌چنین همکاری با آژانس گفت: اما آمانو هرگز از اسراییل صحبت نمی‌کند و این به آن معنا است که وی از استقلال و بی‌طرفی برخوردار نیست. رسم بر آن است که در کنفرانس سالانه آژانس درباره ضرورت بازرسی از تاسیسات هسته‌یی اسراییل صحبت شود اما متاسفانه با تایید آمریکا، سایر کشورها و حتی شخص آمانو در این باره مواجه نیستیم و حتی آنها انتقادی هم به اسراییل ندارند.

وی افزود: من از کشورهای دیگر مثل مصر و سایر کشورهای اسلامی می‌خواهم که برای حل این مشکل با یکدیگر همکاری کنند. این مساله به آن معنا است که ما همواره حقیقت را می‌گوییم و تهدیدی برای کسی و یا خطری برای خاورمیانه به شمار نمی‌رویم بلکه سلاح هسته‌یی اسراییل همان خطر اصلی است.

او درباره اسناد ویکی‌لیکس از ایران نیز بیان کرد: این مساله در چارچوبی اختصاصی نمی‌گنجد اما می‌توان گفت که عملا اسناد زیادی درباره این گونه توطئه‌های تروریستی آمریکایی ـ اسراییلی علیه ایران و سایرکشورها وجود دارد و این به معنای آن است که این اقدامات خصمانه علیه ثبات جهانی است و درمقابل آژانس بین‌المللی در وین، حتی یک سند هم برای محکومیت ایران ندارد.

نماینده کشورمان در آژانس افزود: طبیعتا ما اسنادی داریم که دست داشتن واشنگتن و تل‌آویو و سایر پایتخت‌ها را در اقدامات تروریستی در داخل ایران ثابت می‌کند. طبیعتا اسنادی را درباره اسامی متهمان در اختیار آمانو قرار دادیم و اعلام کردیم که این مساله ثبات ما را تهدید می‌کند؛ اما متاسفانه وی اقدامی نکردند. این آن‌ها هستند که تهدید علیه افراد به شمار می‌روند و این مساله مشکل واقعی است و این یعنی آمانو مسوولیت آن را می‌پذیرد.

وی درباره احتمال موافقت روسیه و چین با اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران اظهار کرد: خیر، نمایندگان روسیه و چین به محض صدور گزارش اعلام کردند که آمانو نباید چنین رفتار می‌کرد و این سخن به آن معناست که هر دوی این کشورها، با ما روابط دوستانه دارند و ما باید با یکدیگر همکاری کنیم. این گزارش اشتباه بزرگی بود و معتقدم که ما با روس‌ها و چینی‌ها خیلی خوب کار می‌کنیم.

سلطانیه درباره روابط تهران ـ قاهره نیز گفت: روابط با مصر ممتاز است. امیدوارم که بهبود روابط ما و هم‌چنین همکاری‌های دوجانبه هم‌چنان ادامه یابد. حقیقت آن است که ما از یک خانواده‌ایم.

نظر شما :