قطعنامه یا دستمایه‌ای برای تحریم‌های یکجانبه

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۸۰۵۹ اقتصاد و انرژی
در شرایطی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته است تا قدمی تازه برای مذاکره هسته‌ای بردارد، احتمال افزایش تحریم های یکجانبه اروپا و امریکا علیه ایران بیشتر شده است.
قطعنامه یا دستمایه‌ای برای تحریم‌های یکجانبه
دیپلماسی ایرانی: پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژنس انرژی اتمی علیه تهران و ابراز نگرانی مجدد آن از روند برنامه های هسته ای ایران، کاترین اشتون در بیانیه ای اعلام کرد: من بار دیگر از ایران درخواست می‌کنم به پیشنهادهای من و گروه شش (متشکل از امریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) پاسخ مثبت دهد.

او خواستار آن شده است تا ایران گفتگوهایی را بپذیرد که منظور از آن ابهام زدایی و رفع نگرانی های غرب است. این درحالی است که ایران بارها تاکید کرده که چیزی برای پنهان سازی ندارد ولی حاضر هم نیست فراتر از قوانین و چارچوب های رایج آژانس به امتیازدهی به دولت هایی بپردازد که درصدد تضعیف برنامه هسته ای این کشور هستند.

به نظر می رسد اظهارات خانم اشتون پس از تصویب قطعنامه آژانس، نوعی اعمال فشار بر تهران باشد تا در شرایطی که با قطعنامه ای تازه روبرو شده است، یا مجبور به پذیرش مذاکره شود یا با رد پیشنهاد گفتگو، توجیه لازم را به غرب برای گسترش چتر تحریم ها بدهد.

در شرایط کنونی این احتمال بیش از گذشته وجود دارد که ایران و آژانس گفتگوهای خود را - هرچند تشریفاتی و بی ثمر - از سر بگیرند. البته برخی کارشناسان متعلق به جناح تندرو در ایران معتقدند که تهران نباید پاسخ قطعنامه را با مذاکره بدهد و می تواند وقعی به آن نگذارد؛ چرا که به هرحال غرب نتوانسته روسیه و چین و سایر مخالفان را به رساندن قطعنامه موردنظر به شورای امنیت متقاعد کند و ترجیح می دهد اتحاد علیه ایران را به هر قیمت حفظ کند و بنابراین قادر نیست لحن تند و تیزتری اتخاذ نکند.

اما حالا موضوع دیگری هم مطرح است و آن اینکه با صدور این قطعنامه نه چندان شدیداللحن، امریکا و اروپا بهانه کافی را بر ای افزایش تحریم ها به دست خواهند آورد و بطور یکجانبه به اعمال آن خواهند پرداخت. در شرایطی که دلیل متقن و قابل اثباتی برای نظامی بودن برنامه هسته ای ایران ارائه نشده و همه چیز به صورت حدس و احتمال مطرح شده، امریکا و اروپا بر آن هستند تا همان رویه ای را دنبال کنند که در قضیه اتهام طرح ترور سفیر عربستان در پیش گرفته اند. یعنی حرکت براساس اتهامات و بی اعتمادی مطلق نسبت به ایران.

ایران می گوید بدون پیش شرط وارد گفتگو خواهد شد و غرب این گفتگو را بی ثمر می خواند و به همین جهت روز به روز بر انزوا و تحریم ایران می افزاید تا تهران را وادار به عقب نشینی کند. اکنون برخی منابع دیپلماتیک این گمانه را مطرح کرده اند که قرار است طرح های تحریمی یکجانبه ای علیه تهران بین اروپایی ها و امریکایی ها به بحث گذاشته شود. آنها می گویند احتمال تحریم صنایع پتروشیمی ایران بیش از گذشته شده است.

اگرچه روسیه و چین همچنان مخالف این رویه هستند ولی اروپا و امریکا همواره تحریم های یکجانبه خود را تشدید کرده و حالا قطعنامه باصطلاح ناکارآمد و غیرالزام آور شورای حکام هم این فرصت را در اختیار گذاشته است تا فشار بر ایران را افزایش دهند. طی هفته ها و روزهای گذشته باراک اوباما نیز از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات کنگره امریکا زیر فشار بوده تا تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال کند و او نیز در آستانه رسیدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، ناگزیر از جلب رضایت کنگره و تندروهای صهیونیست موثر در انتخابات است. برخی منابع دولتی در واشنگتن گفته اند که این تحریم‌ها کلیه شرکت‌هایی را شامل خواهد شد که با ایران در بخش نفت و گاز معامله دارند. ظاهرا جزئیات تحریم‌ها ظرف امروز و فردا اعلام خواهد شد. ولی این احتمال هم وجود دارد که نوع واکنش و پاسخ تهران به درخواست کاترین اشتون در شدت یا زمان اعلام تحریم ها موثر باشد. دیپلمات‌های موافق با غرب بر این باورند که مجازات‌هایی که می بایست در قطعنامه علیه تهران گنجانده می‌شد و به دلیل عدم همکاری روسیه و چین کنار گذاشته شد، اکنون بطور یکجانبه توسط امریکا و اروپا اعمال ‌خواهد شد.

 

نظر شما :