ایران دست به سلاح نفت می‌شود

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۰۷۵ سرخط اخبار
 رستم قاسمی،‌ وزیر نفت ایران اعلام کرده است در صورتی که بحران در مقوله هسته‌ای بالا بگیرد،‌ ایران از نفت به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده خواهد کرد. وی دی گفت و گو با تلویوزیون الجزیره تاکید کرد از نقطه نظر ما نفت یک ابزار سیاسی نیست اما در صورتی که لازم باشد ،‌از هر ابزاری به هر طریق استفاده خواهیم کرد.

این در حالی است که پیش از این برخی مقامات ایرانی تهدید مسدود ساختن تنگه هرمز را مطرح کرده بودند که بخش قابل توجهی از صادرات نفتی جهان از طریق آن انجام می‌شود.

اما تهدید قاسمی به استفاده از سلاح نفت در حالی مطرح می‌شود که منابع دیپلماتیک آگاه در گفت و گو با خبرگزاری سی ان ان ادعا کرده‌اند که دولت اوباما قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

به گفته این منابع دیپلماتیک هدف از تحریم‌های جدید منع رابط شرکت‌های خارجی با صنعت پتروشیمی ایران است.

به گزارش سی ان ان انتظار می‌رود که فهرست تحریم‌های جدید به زودی منتظر شود و در این صورت صنعت نفت و گاز ایران بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت چرا که شرکت‌های خارجی در صورت همکاری با ایران بازار ایالات متحده را از دست خواهند داد.

در همین حال مقامات دیگر نیز در گفت و گو با شبکه خبری ای بی سی،‌مدعی شده‌اند که وزارت امور خارجه آمریکا با تحریم‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران را نشانه خواهد گرفت تا میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران را کاهش دهد. به این ترتیب صنعت نفت انرژی ایران به طور غیر مستقیم آسیب دیده و روند اعمال تحریم‌ها تضعیف نمی‌شود.

بنا بر این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا هم شرکت‌های خارجی و هم شرکت‌های ایرانی که بیشترین سهم را در صنعت پتروشیمی ایران دارند،‌نشانه خواهد گرفت .

این در حالی است که شماری از این شرکت‌ها تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارند.

گفته می‌شود که اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران اعمال کند. در عین حال تحریم‌های آمریکا بخش هسته ای،‌انرژی و بخش‌های مالی ایران را هدف قرار می دهد.

از سوی دیگر کانادا و انگلیس نیز تحریم‌هایی را به منظور جلوگیری از دسترسی ایران به اقتصاد و بازار‌های کانادا و انگلیس اعلام می‌کنند.  


نظر شما :