دفتر مقام معظم رهبری سناریوهای احتمالی جنگ را بررسی کرد

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۸۰۹۰ سرخط اخبار
 سایت دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با درج مقاله ای به بررسی سه سناریوی جنگ پیش روی غرب علیه ایران پرداخت.

در هفته های اخیر و همزمان با ارائه گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های اتمی ایران، زمزمه ها درباره حمله احتمالی غرب به تاسیسات اتمی این کشور اوج گرفته است.

به گزارش العربیه به نقل از دیگربان، سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای، شنبه در یادداشتی به قلم امیر محبیان از فعالان سیاسی اصواگرا، اعلام کرده غرب در رویارویی با تهران سه سناریوی جنگ تمام عیار، جنگ به عنوان مقدمه هدف سیاسی و جنگ کانونی و نقطه‌ای را پیش‌ رو دارد.

در این یادداشت، "وارد کردن ضربه سنگین از طریق یک جنگ تمام کننده از راه مداخله نیروهای زمینی پس از یک عملیات هوایی مخرب " مهم‌ترین هدف سناریوی نخست برشمرده شده است.

عدم امکان توجیه کشورهای همپیمان برای جنگ ، برهم خوردن توازن قدرت در ساختار بین ‌الملل ، "عدم اطمینان به نوع واکنش ایران " فاصله گرفتن آمریکا از دوران رادیکالیسم بوش پسر و وسعت سرزمینی و تنوع جغرافیایی ایران از مهم‌ترین موانع اجرای این سناریو معرفی شده است.

این یادداشت در ادامه "جنگ به عنوان مقدمه هدف سیاسی" با هدف ضربه زدن به اعصاب کنترل‌گر نظام برای برهم زدن قدرت تعادل نظام اسالمی با هدف بروز آشوب داخلی یا نشاندن ایران پای میز مذاکرات تسلیم را دومین سناریوی غرب در رویارویی با جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

آن‌طور که در این یادداشت آمده٬ غرب پیش‌بینی کرده است در اجرای این سناریو با نخستین حمله نظام از کار خواهد افتاد.

عدم اطمینان به از کارافتادن نظام با ضربه اول، توانایی ایران در دفاع از خود و از بین بردن ضربه دشمن، هزینه‌بر بودن جنگ برای اروپایی‌ها و عدم وجود جایگزین مطمئن برای آمریکا پس از سرنگونی نظام نیز از مهم‌ترین موانع و اشکالات سناریویی دوم اعلام شده است.

"جنگ کانونی و نقطه‌ای" سومین سناریویی است که به اعتقاد نویسنده این یادداشت، غرب با هدف از کار انداختن ماشین تهاجمی نظام پیش‌ رو دارد.

به نوشته این سایت "حمله نظامی به مراکز حساس نظام مانند مراکز هسته‌ای، سیاسی، اقتصادی یا نظامی" روش اجرایی سناریو است.

عدم تحقق شکاف حکومت و مردم با حمله به مراکز اقتصادی»٬ «عدم امکان حمله به تمام مراکز حساس نظامی و مقابله به مثل ایران و کشیده شدن جنگ به کل منطقه از مهم‌ترین موانع اجرای این سناریو اعلام شده است.


نظر شما :