درخواست لبنان از پادشاه عربستان

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۸۰۹۴ سرخط اخبار
میشل سلیمان'رییس جمهوری لبنان در تماس تلفنی با 'ملک عبدالله بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان سعودی خواستار ایفای نقش وی برای حل بحران سوریه و اختلاف اخیر بین کشورهای عربی درمورد این کشور شد.

به گزارش ایرنا روزنامه الاخبار لبنان از تماس اخیر رییس جمهوری لبنان با پادشاه عربستان پرده برداشت و نوشت: سلیمان در این تماس خواستار تلاش بیشتر پادشاه عربستان و دادن وقت بیشتر به سوریه برای حل بحران داخلی در این کشور شده است.

سلیمان دراین گفت وگوی تلفنی همچنین نقش 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه را در حل بحران کشورش و پیگیری اصلاحات جدی دانسته و خواستار ایفای نقش بیشترعربستان برای حل اختلاف میان کشورهای عربی در این خصوص شد.

به نوشته الاخبار، سلیمان پس ازاین گفتگو، 'نبیه بری' رییس مجلس کشورش را از مضمون گفتگوی تلفنی خود با پادشاه عربستان مطلع کرده و به دنبال این امر نبیه بری نیز با ارسال نامه‌ای به پادشاه عربستان خواستار میانجیگری ملک عبدالله برای حل بحران در سوریه شده است.

تحلیلگران لبنانی معتقدند که درخواست بری و عون از پادشاه عربستان بدین معناست که این دو چهره جریان 8 مارس، عربستان را سردمدار تحرکات اخیر عربی علیه سوریه می دانند.

از سوی دیگر 'مروان خیرالدین' وزیر مشاور دولت لبنان در گفتگو با شبکه المنار مخالفت کشورش با تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب را پیام آشکاری به جامعه عربی دانسته و اظهار داشت : تصمیم اخیر اتحادیه عرب شرم آور است.

وی، سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان را فردی دارای کینه شخصی نسبت به بشار اسد و دولت سوریه معرفی کرد و افزود: از روی کینه و مصالح شخصی نمی توان سیاست لبنان نسبت به سوریه را رقم زد.

این مقام دولتی لبنان تاکید کرد: ما صرفا از روی مسایل انسان دوستانه به پناهندگان سوری در مرزهای خود غذا و لباس می دهیم ولی ارائه خدمات بیش از این به آنها را نمی پذیریم.

وی تحریم های اقتصادی عربی علیه سوریه را بدون تاثیرعنوان کرده و گفت: سوریه از نظر اقتصادی دارای خودکفایی ذاتی است و نیازی به کشورهای عربی ندارد.

نظر شما :