وزير خارجه بريتانيا در پاکستان چه مى کند؟

۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۳ کد : ۱۸۱۵ اروپا
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، در سفر دو روزه به پاکستان با پرویز مشرف، رییس جمهور، و یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر جدید این کشور دیدار و گفت و گو می کند. او خطاب به مردم پاکستان گفت: باید به دولت ائتلافی جدید پاکستان اعتبار داد، چون با ترور سیاسی کنار آمد.
وزير خارجه بريتانيا در پاکستان چه مى کند؟
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، در سفر خود به پاکستان خطاب به مردم این کشور گفت:" باید به دولت ائتلافی جدید در پاکستان به اندازه کافی اعتبار داد، چرا که توانست با بحران ترور سیاسی کنار آید و بعد از آن یک انتخابات دموکرات برگزار کند. 
 
دیوید میلیبند در سفر دو روزه به پاکستان با پرویز مشرف، رییس جمهور، و یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر جدید و برخی از مقامات بلندپایه این کشور دیدار و گفت و گو می کند.
 
وی در این دیدار گفت:" حرکت دموکراتیکی که در پاکستان اتفاق افتاد می تواند نمونه خوبی برای بسیاری از کشورهای جهان به شمار آید." 
 
وی در کنفرانسی مطبوعاتی به همراه شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود، به خبرنگاران گفت:" بریتانیا از دوستی با کسانی که قصد آشتی دارند حمایت می کند."
 
توافقنامه های صلح با نظامیان هوادار طالبان در مناطق قبیله ای پاکستان در مرزهای افغانستان با شکست رو به رو شده است و به القاعده اجازه داده تا در این منطقه گروه های جدید ایجاد کند.
 
هزاران تن از نیروهای پاکستانی در عملیات علیه شبه نظامیان طالبان در مرز با افغانستان دست به عملیات های گوناگون زدند اما نتوانستند به اندازه کافی به موفقیت دست پیدا کنند. پس از آن پاکستان سعی کرد تا بار دیگر با این شبه نظامیان مذاکره کند، اما شبه نظامیان طالبان با حمله به نظامیان پاکستان و کشتن 300 سرباز پاکستانی تلاش این کشور را بی ثمر گذاشتند.
 
وزیر امور خارجه بریتانیا گفت:" مهم ترین موضوعی که ما تا به امروز در خصوص آن بحث کرده ایم آن است که با چه کسی، در چه زمانی و به چه دلیلی باید صحبت کنیم. دوستی و آشتی به معنای ایجاد فضایی امن برای تروریست ها نیست، بلکه به وجود آوردن فاصله ای است بین آنهایی که از نظر ایدئولوژی خواهان جنگ با پاکستان هستند و آن کشورهایی که از خشونت دست کشیده اند." 
 
وی گفت:" شواهد نشان دهنده آن است که القاعده در مرزهای پاکستان و افغانستان حضور دارد. به باورم به همکاری بیشتر این دو کشور برای جلوگیری از هرگونه اقدام القاعده در منطقه نیاز است. ما از آشتی و دوستی بین افغانستان و پاکستان حمایت می کنیم اما این آشتی باید بسیار شفاف باشد.
 
پاکستان در اقدامی صلح جویانه یکی از رهبران نظامی را که در شمال پاکستان با نظامیان پاکستانی می جنگید را آزاد کرد. صوفی محمد در ماه اکتبر سال 2001 به همراه 30 تن دیگر دستگیر شد. 
 
وزیر امور خارجه بریتانیا در خصوص تحولات اخیر در پاکستان گفت:" دولت جدید پاکستان ائتلافی است که بادقت به وجود آمده است اما بسیار آسیب پذیر است. دولت جدید پاکستان قدم در راهی طولانی و سخت گذارده است و زمانی طولانی نیاز است تا این دولت بتواند دموکراسی را در پاکستان نجات دهد و با افراطیون و چالش های اقتصادی مبارزه کند." 
 
دولت جدید پاکستان پس از انتخابات ماه فوریه در این کشور بعد از هشت سال حکومت نظامی پرویز مشرف در این کشور روی کار آمد. 
 
وزیر امور خارجه بریتانیا طی سفر خود به پاکستان با نواز شریف و عاصف زرداری که اکنون با یکدیگر ائتلاف کرده اند دیدار و گفت و گو کرد و در مراسم شامی با حضور این دو مقام پاکستانی شرکت کرد.
 
آقای میلیبند اعلام کرد:" چالش های بزرگی رو به روی این ائتلاف جدید قرار دارد که بزرگترین آنها می تواند ادامه حضور نیروهای القاعده در مرزهای پاکستان با افغانستان باشد."   
 
سفر دو روزه  وزیر امور خارجه بریتانیا به پاکستان در حالی پایان گرفت که پاکستان همچنان در ابتدای راه دموکراسی است و هنوز نمی توان نتیجه گرفت آیا می تواند از پیچ و خم های این جاده به سلامت گذر کند یا نه. 

نظر شما :