تحریم ها چه تاثیری بر ایران می گذارند؟

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۸۱۹۵ اقتصاد و انرژی
ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و کانادا روز دوشنبه 21 نوامبر تحریم های تازه ای را متوجه ایران کردند که در نوع خود بی سابقه بود. ایالات متحده امریکا از زبان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه خود اعلام کرد، هدف از اعمال این تحریم ها افزایش فشارها به ایران بر سر برنامه هسته ای اش است.
تحریم ها چه تاثیری بر ایران می گذارند؟
دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و کانادا روز دوشنبه 21 نوامبر تحریم های تازه ای را متوجه ایران کردند که در نوع خود بی سابقه بود. ایالات متحده امریکا از زبان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه خود اعلام کرد، هدف از اعمال این تحریم ها افزایش فشارها به ایران بر سر برنامه هسته ای اش است. تحریم هایی که از سوی روسیه رد شده و خشم آلمان، یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ایران را به دنبال داشته است.

در این جا پرسشی که مطرح است این است که این تحریم ها تا چه اندازه بر ایران و اقتصاد آن از یک سو و اقتصاد جهانی از سوی دیگر تاثیر می گذارد؟ به اعتقاد برخی کارشناسان تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران که متوجه صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، بانک مرکزی و دیگر موسسات مالی آن است، در دراز مدت بر اقتصاد جهانی به ویژه افزایش قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، تحرکات اخیر جامعه غربی در واکنش به گزارش اخیر یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در آن گفته است، ایران به سمت تولید جنگ افزارهای هسته ای متمایل شده است. ادعایی که ایران قویا رد کرده و همانند همیشه تاکید کرده است که برنامه های هسته ای اش تنها جنبه صلح آمیز دارد.

کارستن فریچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در بانک کومرتس بنک آلمان در این باره می گوید: «این تحریم ها تاثیری بر تولید نفت فعلی ایران نمی گذارد ولی با این حال باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد. به ویژه این که ایران دومین کشور تولید کننده نفت در اپک است.»

وی همچنین می گوید: «تشدید تحریم های مالی علیه ایران باعث می شود که تهران در داد و ستدهای نفتی خود و تولید محصولات نفتی دچار مشکل شود که این همان مشکلی است که ایران قبلا هم با آن مواجه بوده است و می تواند باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.»

فریچ همچنین ابراز عقیده می کند که با اعمال تحریم های مالی جدید سرمایه گذاری ایران برای استخراج از چاه های نفتی جدیدش با مشکل مواجه شود مگر این که چین جای خالی شرکت های غربی را در ایران بگیرد.

این کارشناس اقتصادی همچنین می گوید: «تهدید ایران را نیز باید جدی گرفت. اگر فشارها بخواهد به همین منوال ادامه یابد ایران می تواند تنگه هرمز را ببندد که این اتفاق می تواند جلوی صادرات 5/15 میلیون بشکه نفتی که هر روز از این تنگه عبور می کند را بگیرد.»

تحریم های جدید شامل شرکت های پتروشیمی ایران نیز می شود. شرکت هایی که به گفته احسان الحق، کارشناس شرکت بریتانیایی کی بی سی که بر صنایع انرژی سرمایه گذاری می کند، سالانه 8 میلیارد دلار برای ایران عایدی به دنبال دارد.

عبدالحسین بیات، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرده است که به رغم اعمال تحریم های جدید صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا متوقف نخواهد شد. وی همچنین نسبت به افزایش قیمت این محصولات در پی اعمال این تحریم ها هشدار داده است.

کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده که خود این تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده اند، نسبت به افزایش قیمت تولیدات پتروشیمی هشدار داده اند و اعلام کرده اند که بیش از همه این خود ایران است که از این افزایش قیمت سود خواهد برد.

لازم به ذکر است ایران پنجمین تولیدکننده نفت جهان است که در سال گذشته میلادی با صدور 14 میلیون تن فراورده های پتروشیمی توانست 12 میلیارد دلار کسب کند. ایران همچنین روزانه 6/2 میلیون بشکه نفت صادر می کند که از این تعداد 878 هزار بشکه به اروپا می رود. این بدان معنا است که حدود سه برابر این میزان را ایران به آسیا صادر می کند.

مرکز مطالعات اقتصادی کلودیا کامفرت که مقر آن در برلین است، می گوید که واردات نفتی اروپا از ایران تنها دو درصد در سال است. این مرکز می گوید که همین تعداد را نیز اروپا می تواند در سریعترین زمان ممکن در صورت نیاز با تولیدات دیگر کشورهای نفتی مثل روسیه جبران کرد.    

 

نظر شما :